Bottisota-3 on pelkästään pelikortteihin perustuva versio
bottisodasta. Pelaamisen tarvitsee ainoastaan säännöt ja pari pakkaa
normaaleja pelikortteja, joskin peliä voi helpottaa erillisillä
korteilla olevat tiedot boteista ja pelikorttien merkitseminen.
Pelin aluksi jokainen valitsee tai arpoo botin itselleen. Botit
aloittavat erillään, ja pelaajat toimivat vuorotellen. Viimeinen
hengissä on voittaja. Pelin aloittaa pelin tekijä. Jos hän ei ole
paikalla, pelipaikan omistaja. Jos omistaja ei ole paikalla,
pelipakan omistaja. Jos häntäkään ei ole,
se pelaaja, jolla on eniten konsonantteja sukunimessään ja
etunimessään.
Huom: Minkäänlaista maastoa tai monimutkaista liikkumista ei
ole. Ehkä lisäosassa (kortteja, jotka voi pelata maastoksi, mihin
liikkuu).
Botit
Jokaisella botilla on korttimäärä, millä se aloittaa. Korttimäärä
kuvaa botin kestoa ja vaihtelevuutta. Boteilla voi olla myös yksi tai
useampi seuraavista ominaisuuksista sisäänrakennettuina, joista
ainoastaan aseista on hyötyä useina kappaleina. Sisäänrakennettuja
ominaisuuksia ei voi tuhota mitenkään, mutta ne voidaan
deaktivoida joillain korteilla väliaikaisesti.
Extrasuoja: Botti voi vaihtaa jokaisen suojauskortin kerran.
Vaihdetun kortin suojaus toimii vain, jos se toimisi normaalisti ilman
mitään muita suojia, kuten suojakenttää tai ohjustentorjuntajärjestelmää. Hidas: Botti on hidas, joten sen on hankala irtaantua mätöstä. Häivekenttä: Botti voi puolustautua tykkejä ja ohjuksia vastaan
millä tahansa kortilla. Itsetuho: Botti tuhoutuessaan aiheuttaa kaikille boteille sen
kanssa lähitaistelussa 6 korttia tuhoa, ja kaikkiin muihin botteihin 3
korttia (ensin vedetyt). Tämän voi aktivoida itsekin. Kaahaaja: Botti ei voi jumittaa toisia lähitaisteluun, ja
yrittää irtaantua aina oman vuoron alussa. Megamättäjä: Botti voi käyttää kaikkia hyökkäyskortteja
hyökkäykseen ja puolustukseen mätössä. Megatykki: Botti voi ampua kerran vuoronsa aikana minkä tahansa
hyökkäyskortin. Miina: Jos botti yrittää irtaantua mätöstä ja joku ei päästä
sitä, se voi tehdä välittömästi miinalla yhden hyökkäyksen (padalla)
tätä takaa-ajajaa vastaan. Mättöisku: Botti voi hyökätä lähitaistelukortilla. Nopea: Botti on nopea, ja voi yleensä aina irtaantua
lähitaistelusta. Hidas ja nopea kumoavat toisensa. Ohjusalusta: Botti voi ampua yhden ohjuksen (pata) per alusta
vuoronsa aikana. Ohjustorjunta: Botti voi suojautua ohjuksia vastaan millä
tahansa kortilla, ja kaikki lasketaan valteiksi. Panssari X: Kohteella on puolustuksena aina vähintään tämä
luku, vaikkei pelaisi korttia tai saisi kortilla pienemmän luvun. Pommi: Kuten miina (eli käyttää patoja), mutta voidaan
käyttää myös hyökkäykseen samassa lähitaistelussa olevaa vastaan. Posahdus: Ase hyökkää myös kohteen kanssa lähitaistelussa
olevien kimppuun samalla kortilla. Kaikkien on puolustauduttava
erikseen. Suojakenttä: Botti voi käyttää mitä tahansa kortteja
puolustukseen. Taistelija: Botti voi käyttää patoja ruutujen ohella mätössä
hyökkäykseen ja torjuntaan. Tykki: Botti voi ampua (ristin) kerran vuoronsa aikana. Tähtäinjärjestelmä: Botti voi vaihtaa tykeillä ammutut kortit
kerran.
Vaurio
Botit aloittavat yksikseen oman vuoron alussa jostain
taistelualueelta täydellä korttivalikoimalla. Aina kun botti saa
vauriota, se laskee käytössä olevien korttien määrää, ja kun ne
menevät nollaan, botti tuhoutuu. Tuhoaja saa bonuksena korjata
välittömästi yhden vauriota tai tehdä ilmaisen vaihdon
(ks. vuoro).
Kun kortteja täydennetään vuoron lopussa, botilla ei voi olla enempää
kortteja kuin sen kunto sallii. Myös asennetut järjestelmät lasketaan,
ja niitä on poistettava tarpeen mukaan. Halutessa asennetut
järjestelmät voidaan poistaa heti ensimmäisitäkin vaurioista, jos
korttitilanne sitä vaatii.
Kortit
Kortit voidaan kuvata normaalilla pelikorttipakalla, jossa on kaikki
52 normaalia korttia ja 2 jokeria. Pakkoja on
syytä olla enemmän kuin yksi.
Hyökkäyskortteja ovat kaikki padat, ristit ja ruudut luvulla
2-10. Muita kortteja ei voi koskaan käyttää hyökkäykseen (ellei
niiden erikoisominaisuus ole hyökkäys), ja suoraan pakasta käännettynä
ne ovat arvottomia hyökkäyksessä.
Puolustukseen voi käyttää mitä tahansa herttaa 2-10 tai samaa
maata oleva yhtä suuri tai suurempi kortti. Kuvat ja jokerit eivät
koskaan kelpaa puolustukseen, ellei niillä ole jotain
erikoisvaikutusta.
10 ja ässä kelpaavat yleensä johonkin hetkelliseen efektiin, ja jätkä,
kuningatar ja kuningas ovat jotain asennettavia lisäosia
bottiin. Vääräntyyppistä korttia ei voi tietoisesti
pelata!
Asennettavat systeemit voidaan asentaa heti kun halutaan, muttei
kesken toisen toimintaa. Niitä ei voi ottaa takaisin käteen,
mutta ne voi heittää pois kuten muutkin kortit vaihdossa. Asennetut
lasketaan edelleen korttimaksimiin.
Padat (ohjukset, miinat, pommit)
Kaikki padat 2-10 voidaan ampua vastaavan tehoisena
ohjuksena, jos botista löytyy ohjusalustoja.
10: Teho 10 uraanihöyryohjus tai teho 10 miina, jonka
voi jättää ilman mitään sisäänrakennettua miinajärjestelmää. Jätkä: Ohjusalusta (asennus). Rouva: Tuplaohjusalusta (asennus). Kuningas: Ohjustorjuntajärjestelmä (asennus). Ässä: Megasähköohjus. Posahdusohjus, hyökkää pakan kahdella
päällimmäisellä kortilla, jokaisen vaurioitetun on vaihdettava koko
käsi ja asennetut systeemit. Voidaan ampua ilman ohjusalustaa.
Ristit (tykit)
Kaikki ristit 2-10 voidaan käyttää ampumiseen samalla
teholla, kunhan botilla on tykkejä.
10: Teho 10 tarkkuuslaukaus tai kenttävirus. Yksikään
kenttä ei toimi botin seuraavan vuoron alkuun asti (siis
kaikki laitteet, joiden nimessä on kenttä, kuten suoja- tai
häivekenttä). Jätkä: Posahdustykki (asennus).Turbosarjapyssy Rouva: Megatykki (asennus).Megagigapyssy Kuningas: Tähtäinjärjestelmä (asennus). Ässä: Savuverho. Pelattaessa bottiin ei voi osua botin
seuraavan vuoron alkuun asti sen ollessa savun piilossa. Botti
ei voi itsekään ampua tai mättää. Pelattava ennen puolustuksen
pelaamista.
Ruutu (mättö)
Kaikki ruudut 2-10 voidaan käyttää mättöön samalla teholla, kunhan
botilla riittää lähitaisteluhyökkäyksiä.
10: Teho 10 hyökkäys (sähköisku sensoreihin ) tai
paniikkipoimutin. Botti telesiirtyy muista boteista sivuun, eli
irtaantuu mahdollisesta lähitaistelusta välittömästi. Juuri tehty
hyökkäys menee automaattisesti ohi. Käytettävä ennen puolustuksen
pelaamista. Jätkä: 1 mättöisku ja tartuntakoura. Jokaisella
aiheutetulla vauriolla mättöiskuilla voi varastaa kohteelta yhden
asennetun järjestelmän. Tämän järjestelmän voi välittömästi asentaa
itselleen, muttei ole pakko (asennus). Rouva: 1 mättöisku ja taistelija (asennus). Kuningas: 1 mättöisku ja botista tulee nopea (asennus). Ässä: Aktiivipanssari. Juuri saamansa mättöiskut osuvat myös
iskijään, jonka on puolustauduttava siinä kuin kohteensa.
Hertta (puolustus)
Kaikki hertat 2-10 voidaan käyttää puolustukseen mitä tahansa
hyökkäystä vastaan.
10: Puolustus tai itsetuho. Itsetuhon voi
käyttää silloin kun se pitää heittää pois. Jätkä: Extrasuoja ja hidas(asennus). Rouva: Häivekenttä (asennus). Kuningas: Suojakenttä (asennus). Ässä: Korjauspakki. Botin korttitilanne korjaantuu
yhdellä kortilla.
Jokerit (erikoista)
Jokereita on 2 per pakka. Jokeri voidaan joka käyttää
uudelleenohjelmointiin, jolloin kaikki vaihtavat kaikki
korttinsa (myös asennetut) (jos tehdään keskellä vuoroa, vain
pelaamattomat kortit ja asennetut järjestelmät vaihdetaan, ja
korttitäydennys tehdään vasta vuoron lopussa) tai bugina,
jolloin mikä tahansa juuri pelattu kortti (paitsi jokeri)
negatoidaan, mutta käyttäjä voi pelata heti uuden. Vaihtoehtoisesti
joku asennettu systeemi voidaan tuhota.
Pelin kulku
Jokainen pelaaja vuorollaan tekee botillaan toimintonsa, ja sitten on
myötäpäivään seuraavan vuoro toimia. Peliä jatketaan, kunnes kaikki
ovat tuhoutuneet viimeistä lukuunottamatta. Jos botit tuhoutuvat
itsetuhossa, itsetuhoutuja voittaa.
Peliä voidaan myös pelata useammalla botilla siten, että pelaajalla on
käytössä esim. kolme bottia. Edellisen tuhouduttua pelaaja aloittaa
uudella seuraavan vuoronsa alussa.
Vuoro
Vuoron aluksi pelaajan botti voi yrittää irtaantua
lähitaistelusta, jos siinä on joidenkin muiden bottien kanssa.
Irtaantuminen onnistuu, jos a) botti on nopeampi kuin
mikään muu samassa lähitaistelussa oleva tai b) kaikki päästävät botin
irtaantumaan. Jos joku yhtä nopea tai nopeampi haluaa pysyä perässä,
botti ei voi irtaantua. Jokainen botti voi kuitenkin jumittaa mättöön
vain yhden botin, eli sen on päästettävä kahden yrittäessä
irtaantumista jompikumpi pakoon. Irtaantuva botti, jota seurataan (eli
ei päästetä pakoon) voi hyökätä takaa-ajajan kimppuun välittömästi
miinoilla ja pommeillaan.
Jumitettu botti voi kuitenkin rynnätä
uuden botin kimppuun, jolloin sitä jumittava voi joko jättäytyä taakse
tai tulla mukaan samaan mättöön. Tämä päätös on kaikilla ennestään
samassa mätössä olleilla.
Irtaantui botti tai ei, se voi seuraavaksi rynnätä lähitaisteluun
jonkun botin kanssa. Kohdebotti voi tällöin ampua ryntääjää tykeillään
ja ohjuksillaan normaalin vuorojärjestyksen välissä. Vain
puolet aseista voidaan ampua (pyöristys ylös), eli jos botilla
on yksi ohjusalusta ja yksi tykki, vain toisne voi ampua. Jos
ryntääjä ei tuhoudu, se pääsee lähitaisteluun kohteensa kanssa. Jos
ryntääjän perässä on botti, joka ei päästä sitä irtaantumaan, voi ryntäyksen
kohde ampua kumpaa haluaa, ja posahdus-aseet osuvat molempiin.
Kun botti on tehny liikkumisensa (jos halusi), voi se seuraavaksi
tehdä jonkin seuraavista toiminnoista:
a
Ammu tykeillä ja ohjuksilla jotain bottia
b
Ammu tykeillä ja hakkaa mättöiskuilla jotain bottia
samassa lähitaistelussa
c
Vaihda haluamasi kortit
Ampuminen
Botti voi ampua haluamaansa kohteeseen kaikki tykkinsä ja
ohjuksensa. Ohjuksia ei voi ampua samassa lähitaistelussa
olevia botteja kohti.
Jokaista tykkiä ja ohjusta varten pelaaja pelaa ködestään
(tai pakastaan, ks. pakka) hyökkäyskortin. Hyökkäys tekee kohteeseen
vauriota, jos sillä on yksikin tehoa, eikä kohde
puolustaudu. Puolustautumiseen tarvitaan samaa maata oleva kortti,
jonka arvo (2-10) on vähintään yhtä iso kuin hyökkäys, tai mikä tahansa
hertta. Jotkut puolustusjärjestelmät vaikuttavat
siihen, mitkä kortit kelpaavat. Jos puolustus epäonnistuu, kohde
vaurioituu.
Lähitaistelu
Botti iskee jotain samassa lähitaistelussa olevaa bottia enintään
mättöiskujensa ilmaisemalla määrällä, joita vastaan puolustaudutaan
normaalisti. Samalla botti voi ampua kaikki tykkinsä johonkin samassa
lähitaistelussa olevaan.
Korttien vaihto
Kaikki halutut kortit kädestä ja asennettuna voidaan heittää
pois. Tilalle vedetään kortteja niin, että niitä on 5, ja sitten
heitetään pois ylimääräiset, jos botin kunnon tai perusoletuksen
mukaan se ei voi pitää useampia.
Pakka
Kaikki kortit vedetään pakasta, joka sekoitetaan riittävän
usein. Jokainen pelaaja täyttää kätensä aina kenen tahansa pelaajan
vuoron lopussa.
Aina kun pelaaja voisi pelata kortteja hyökätäkseen tai
puolustautuakseen, sen sijaan, että kortti pelataan kädestä se voidaan
pelata kääntämällä pakan päällimmäinen kortti. Tämän kortin
teho on automaattisesti nolla jos se on väärää tyyppiä tai
erikoiskortti (ässä tai kuva). Kortti, jonka teho on nolla ei tee
mitään, vaikka olisi valttia.
Bottilista
Antibotti 3 korttia, 1 tykki (rynnäkkökivääri), 1 mättöisku
(kenttälapio), heijastussuoja (kaikki toimineet puolustukseen
käytetyt hyökkäyskortit hyökkäävät heti alkuperäisen hyökkääjän
kimppuun), nopea
Egoisti 5 korttia, 1 mättöisku (bootsi), megamättäjä, 1 tykki
(egotykki), hidas, egokenttä (vuoron lopussa ilmainen hyökkäys
hyökkäyskortilla kaikkia samassa lähitaistelussa olevia vastaan)
Pasifisti 5 korttia, 4 mättöiskua (flierit, propaganda),
taistelija, demilitarisointikenttä (lähitaistelussa
pasifistin kanssa olevat eivät voi ampua tykkejä ja ohjuksia
ennenkuin onnistuvat irtaantumaan)
Pora 5 korttia, 4 mättöiskua (pora), taistelija, 1 tykki
(plasmaheitin), nopea
Ruostuttaja 5 korttia, 1 mättöisku (leka), megamättäjä, 2
tykkiä (ruostepyssy, jokainen vaurio pakottaa yhden asennetun osan
poistamisen), panssari 2
Sadonkorjaaja 5 korttia, 2 mättöiskua (viikate), megamättäjä, 1
tykki (EMP-sädetin, välittömästi ampumisen alkaessa kohteen on
vaihdettava arvottu kortti kädestä), hidas, superkenttä (suojakenttä,
jolla kaikki maat ovat valtteja), extrasuoja, panssari 3,
herkkä (hajoaa yhteenkin vaurioon ellei välittömästi korjaa itseään)
Siivuri 5 korttia, 2 mättöiskua (siivous, jokaisella vauriolla
voi varastaa yhden asennetun kortin tai arvotun kortin kädestä),
taistelija, 1 tykki (saippuaruiskut), panssari 4
Skitsodroidi 4 korttia, skitso (vedetään kortti pakan
päältä vuoron alussa, hyökkäyskortti (tehomylly): nopea, 3 mättöiskua
(siipirattaat ja silppuri), 1 yliäänitykki, muu kortti
(mietiskelijä): hidas, suojakenttä, 2 ohjusalustaa, 1 mättöisku
(korvapuusti))
Teekuppi 5 korttia, 2 tykkiä (viherlaseri, vaurioitetun kohteen
on heitettävä kaikki kortit kädestä menemään), nopea
Torkkubotti 5 korttia, 3 tykkiä (rankka kuitti), 3 mättöiskua
(virne), lahjoittaja (voi kierroksen lopuksi lahjoittaa yhden kortin
kädestään jollekin, jonka on pakko ottaa se vastaan ja heittää joku
muu kortti menemään, jos käsi on valmiiksi täysi),
torkkuja (kierroksen aluksi paljastetaan
pakan päällimmäinen kortti, ja kuvalla tai jokerilla torkkubotti ei
voi tehdä mitään tällä kierroksella)
Vinkubotti 5 korttia, 1 mättöisku (potkinta,hyökkää myös
itsensä kimppuun), taistelija, vinkukohina (hyökkää
yhdellä hyökkäyskortilla kaikkien kimppuun automaattisesti
joka vuoron alussa)
Bottisota-3 (c) Kalle Marjola
1996. All rights reserved.