3-LIVE-BB - YLEISSÄÄNNÖT

Pelikenttä

3-live-BB:n kentän koko vaihtelee suuresti, mutta se on yleensä noin koripallokentän (28x15m) kokoinen. Riippuen yleisömenestyksestä, kentän ympärillä voi olla joko yleisö, tai sitten kenttä yleensä venyy muureihin tms. asti.

Pelikenttä on jaettu keskeltä halki puolirajalla. Aloituksessa molempien joukkueiden on kokonaan oltava oman puolirajan omalla puolella.

Pelikentän molemmissa päädyissä on maalialue, jonne pelaajien on tarkoitus kuljettaa pelipallo. Maali on noin parin metrin pituinen, koko kentän levyinen alue.

HUOM: Jos pelikenttä on rajattu seiniin, kannattaa olla varovainen juoksemisen kanssa, ettei törmäile seiniin.

3-LIVE-BLOODBOWL

Ideointi, säännöt ja www-sivut:
Kalle Marjola 1997

YLEISTÄ

YLEISSÄÄNNÖT

PELISÄÄNNÖT

RODUT

TAIDOT

Tuomari

Jokaisessa ottelussa on joukkueiden lisäksi ainakin yksi muu henkilö: tuomari.

Tuomarin tehtävä on huolehtia kierrosten laskemisesta, vaiheiden aloittamisesta ja sääntöjen noudattamisesta sekä ottelun tulosten ilmoittamisesta mahdollisen liigan organisoijalle.

Tuomari on täysin neutraali ja yksinkertaisuuden vuoksi hänen kimppuunsa ei saa hyökätä. Tuomari auttaa kaikissa sääntöteknisissä ongelmissa ja hänen sanansa on laki.

Jos pelissä ei ole muita avustajia, tuomari myös potkaisee pallon takaisin kentälle jos se vahingossa joutuu ulos kentältä.

Tuomari myös rankaisee pelaajia salaisten aseiden käytöstä ja yltiöpäisestä makaavien potkimisesta. Tällöin kannatusjoukot voivat yrittää lahjoa tuomarin perumaan päätöksensä. Rangaistuksia on kahdenlaisia, keltainen kortti, jolloin pelaaja lentää ulos seuraavaan pelikatkoon asti, ja punainen kortti, jolloin pelaaja lentää loppupeliksi ulos. Tämän lisäksi pelaajan voi poistaa kokonaan tapahtumasta epäurheilijamaisen offgame-käyttäytymisen takia.



Tuomari on ainoa tarvittava joukkueihin kuulumaton henkilö. Tuomarin on syytä osata säännöt hyvin ja kantaa niitä mukana. Tuomari ei saa lyödä ja hän huolehtii pallon palauttamisesta kentälle, jos se lentää ulos.

Tuomari voi antaa pelaajalle keltaisen kortin, jolloin pelaaja lentää ulos seuraavaan pelikatkoon asti, tai punaisen kortin, jolloin pelaaja lentää ulos loppupelin ajaksi. Molemmat voidaan kumota lahjonnalla.

Ottelun kulku

Ottelu alkaa kolikonheitolla siitä, kumpi saa päättää, kumpi on ensin puolustaja ja kumpi hyökkääjä.

Kun tämä on saatu päätettyä, molemmat joukkueet laittavat ensimmäisen kentällisensä pelaajalle ja pallo annetaan puolustajalle. Tuomarin merkistä pallo potkaistaan vastustajille ja tuomarin vihellyksestä (tai huudosta) alkaa ensimmäinen kierros.

Peliä pelataan kaksi erää, molemmat pituudeltaan 8 kierrosta. Tarvittaessa pelataan myös jatkoaika.

Ottelun aikana yksi pelijakso on edellisestä katkosta aina seuraavaan maaliin tai erän loppumiseen. Peli saatetaan hetkellisesti keskeyttää pallon ulos lentämisen ajaksi tai pelaajan loukkaantumisen takia, mutta tänä aikana pelaajat eivät saa liikkua.

Pelijaksojen välissä oleva aika on pelikatko. Tällöin joukkueen kenttäkokoonpanoa voi vaihtaa ja lekurit voivat hoitaa loukkaantuneita.

Jos toisen erän loputtua maalit ovat tasan, oli peli tasapeli. Jos voittaja on pakko saada, pelataan 8 kierroksen jatkoaika, joka päättyy heti jos toinen saa maalin. Aloittaja arvotaan uudestaan. Jatkoaikoja jatketaan kunnes toinen voittaa.



Ottelu kestää korkeintaan kaksi 8 kierroksen erää.

Jokaisen pelijakson alussa pelaajat sijoittuvat omille puolilleen ja puolustaja potkaisee pallon hyökkääjille.

Pelipallo

Pelipallona toimii nahasta tehty hieman rugby-palloa muistuttava soikea pallo.

Pelipalloa saa kantaa kuka tahansa pelaaja, joka siihen pystyy. Ellei pelaajalla kuitenkaan ole pallokäsittely-taitoa, hän saa käyttää vain jompaa kumpaa kättänsä pallon käsittelyyn, mukaanlukien kantamiseen. Kädettömät eivät saa koskea palloon!

Palloa pelin aikana saa käsitellä vain liikuntavaiheen aikana, eli harppaus- ja mättövaiheessa ei palloon saa koskea eikä sitä saa heittää. Palloa ei saa potkia kuin aloituksessa.



Pelipallo kannattaa tehdä 30 sentin vaahtomuovisylinteristä, joka ilmastointiteipillä teipataan soikean pallon muotoiseksi.

Peliasut

Pelaajat pukeutuvat yleensä panssarointiin suojaamaan heitä kolhuilta ja nuijimiselta. Oli panssaria tai ei, joukkueet yleensä tunnistavat väriään. Vaatteiden on syytä olla sellaisia, että niissä voi rauhassa käydä tutustumassa maankamaraan. Vaatteiden on syytä näyttää fantasiamaailmaan edes jotenkin sopivilta, ainakin sinisiä farkkuja, maastokuvioituja asusteita (ml. citycamot) ja mainos-t-paitoja on vältettävä!

Panssari on sekalaisista suojaavista kappaleista tehty suojakerros, joka auttaa pelaajaa paremmin kestämään vastustajien agressiiviset toimet.

Kevyt panssari tarkoittaa satunnaisia suojia ympäri kehoa. Esimerkiksi polvisuojat, olkasuojat sekä kypärä on kevyt panssari. Tai tukeva rintapanssari ja kyynär- sekä käsivarsisuojat. Muutama satunnainen panssarinpala ei vielä oikeuta kevyeeseen panssariin, vaan suojaa on oltava selvästi. Peliteknisesti kevyt panssari antaa yhden puolustustason vauriotesteissä, ks. pelisäännöt.

Raskas panssari on suurimman osan kehoa peittävä levyhaarniska. Pelaajalla on käytännössä sääri-, reisi- ja käsivarsisuojat sekä rintapanssari ja kypärä. Panssari hankaloittaa jo hieman pelaajan liikkumista eikä pelaaja voi harpata kuin kerran kierroksessa (ks. pelisäännöt). Peliteknisesti pelaaja saa myös kaksi puolustustasoa vauriotesteissä.

Päätöksen siitä, onko pelaajan asuste suojaamaton, kevyt vaiko raskas panssari tekee viime kädessä tuomari.



Panssarit kannattaa yleensä tehdä vaahtomuovista, lähinnä makuualustasta. Makuualaustasta tehdyt ilmastointiteipillä päällystetyt levyt sidotaan raajoihin kiinni. Monimutkaisemmat olkasuojat, kypärät ja kyynärsuojat tehdään rakentamalla teipin avulla makuualustasta ja vaahtomuovista.

Kaikki kovasta materiaalista tehdyt suojat ovat kiellettyjä, eli pelaajilla ei saa olla aitoa lätkäkypärää tai kovia futis-suojia. Kuitenkin pieni suojaus polvissa ja kyynärpäissä on suositeltavaa kaikille pelaajille, ainakin jos pelataan yhtään kovemmalla alustalla. Vaikka töniminen yms. on kielletty, kaatumisia voi sattua.

Salaiset aseet

Normaalien Bloodbowl-sääntöjen mukaan aseita ei saa käyttää. Tästä huolimatta jotkut epätoivoiset joukkueet joskus salakuljettavat tai lahjovat jonkun salaisen aseen kentälle.

Salaisen aseen voi tuoda lähes kuka tahansa pelaaja, joskin kädettömät pelaajat eivät voi niitä käyttää, ja rotu voi asettaa muitakin asetuksia, ks. rodut ja taidot. Aseiden käytöstä enemmän pelisäännöissä.

Jokaisen pelikatkon alussa tuomari voi lähettää salaista asetta käyttäneen tai kentälle tuoneen pelaajan pois loppupelin ajaksi. Pelaajan on tehtävä tasoton KPS-haaste tuomarin kanssa, ja ellei voita, tuomari antaa punaisen kortin ja viskaa hänet loppupeliksi ulos (ellei kannatusjoukot tule hätiin).

Jos pelaaja yrittää tulla kentälle aseen kanssa ja tuomari havaitsee aseen jo tässä vaiheessa, tuomari antaa pelaajalle keltaisen kortin ja pelaaja lentää välittömästi ulos, joskin vain tämän pelijakson ajaksi, jonka jälkeen hän voi yrittää uudestaan. Kannatusjoukot voivat normaalisti lahjoa, ettei tämä tapahdu. Normaalisti joukkueen pitäisi antaa tuoda yksi salainen ase kentälle, muttei useampia, ellei ase ole hiidellä.



Kuten panssarien kanssa, myös aseiden on oltava turvallisia. Yleiset bofferien teko-ohjeet on syytä pitää mielessä, ja ainostaan kunnolla pehmustettuja aseita saa käyttää. Aseilla ei saa hakata.

Tuomari voi oman päätösvaltansa mukaan kieltää vaarallisiksi tai liian pieniksi havaitsemansa aseet.

Jokaisen pelijakson jälkeen tuomari voi heittää jokaisen salaista asetta käyttäneen pelaajan ulos voittamalla tasottoman KPS-haasteen.

Joukkueet

Bloodbowl-joukkueeseen kuuluu satunnainen määrä pelaajia. Ottelun alussa tuomari määrää, kuinka monta pelaajaa saa korkeintaan olla kentällä samaan aikaan, loput ovat vaihtopelaajia. Lisäksi joukkueilla pitää olla manageri. Koska managerin pelaaminen ei ole kovin mielenkiintoista, yksi pelaaja voi toimia myös managerina.

Pakollisten pelaajien ja managerin lisäksi joukkueella voi olla erinäisiä kannustusjoukkoja, ks. alla.

Uusi pelaaja saa rodustaan riippuen ilmaiseksi joukon taitoja ja ominaisuuksia, ks. rodut. Yleensä tämä vaatii tietyn pelipaikan valitsemista, joka kertoo hänen peruskoulutuksestaan.

Joukkueen varusteet, eli panssarit ja aseet menevät täysin oman viitseliäisyyden pariin, eli välineurheilu kunniaan. Kuitenkin salaisten aseiden käyttö voi vaatia treenausta, ks. ne tarkemmin.



Joukkueen koko ei ole rajoitettu.

Uusi aloittava pelaaja saa automaattisesti taitoja ja ominaisuuksia rodustaan riippuen, ks. rodut.

Kannatusjoukot

Joukkueella voi olla mukana kannatusjoukkoja. Kannatusjoukoilla on heidät ilmoitettaessa yksi taito, ja he saavat yhden kokemusta jokaisesta ottelusta, jossa ovat mukana ja tekevät jotain. Kolmella kokemuksella voi ostaa uuden taidon, tai parantaa entistä.

Pelin aikana kannatusjoukot ovat pelialueen sivussa, valmiina hoitamaan pelikatkoilla loukkaantuneita tai syöksyä tuomrin kimppuun tämän antaessa rangaistuksia. Kannatusjoukoilla pitää olla rintalappu tms. jossa näkyy heidän tehtävänsä ja osaamansa taidot.

Kannatusjoukkojen taidot ovat:

Lekuri voi hoitaa yhden loukkaantuneen pelaajan pelikatkon aikana yhden askeleen paremmaksi (loukkaantunut kuntoon, vakavasti loukkaantunut loukkaantuneeksi ja kriittinen vakavasti). Tehdään testi* ja jos se onnistuu, hoito onnistuu. Vain yhtä voi hoitaa jokaisen pelikatkon aikana, ja jokaista pelaajaa voi hoitaa vain kerran koko ottelun aikana.

Lahjoja voi yrittää kumota yhden rangaistuksen, joka joukkueelle tulee, tai voittaa automaattisesti kolikonheiton aloituksissa. Tehdään testi* tuomaria vastaan, ja ellei tuomari voita, lahjonta toimii. Vain yksi lahjonta per pelijakso, mukaanlukien edeltävä katko. Lahjonnalla voi myös yrittää palauttaa peliin pelaaja, joka on jo aiemmin heitetty ulos punaisen kortin takia, mutta tätä voi yrittää vain kerran ja vasta seuraavan pelikatkon aikana. Näin ollen ulos lentävää pelaajaa voi 2 kertaa yrittää saada takaisin peliin, välittömästi rangaistuksen kumoamalla ja kerran lahjonnalla myöhemmin.

Hautamaagi voi herättää pelaajia kuolleista. Jos pelaaja kuolee, onnistuessaan testissä* tästä pelaajasta tulee animoitu zombi (ks. rodut), joka voi jatkaa pelaamista. Vastustajan joukkueen pelaajan voi herättää henkiin sillä ehdolla, että tämä vaihtaa joukkuetta, mutta tähän ei voi pakottaa ketään. "Kuollut" zombi tai vampyyrin animoituu aina vastaavaksi. Hautamaagi voi käyttää taitoaan vain kerran ottelun aikana herättääkseen kuolleen tai vampyyrin, mutta muutoin taitoa voi käyttää kerran jokaisen pelikatkon aikana animoidaakseen zombeja uudestaan. Jokaista uhria voi yrittää animoida vain kerran per kuolema. Jos tämä epäonnistuu, pelaaja pysyy kuolleena, ja ruumis voidaan heittää menemään.

*testi on KPS. Jos kannatusjoukolla taito kerran, hänen voitettava KPS. Jos kaksi kertaa, tasapeli riittää. Yli kahden taitotasolla ei tee mitään, joten sen jälkeen on syytä keskittää huomio muihin taitoihin.

Jos kannatusjoukoilla on monenlaisia taitoja, hän voi käyttää vain yhtä kerrallaan, eli jos lahjoo, ei voi saman pelijakson aikana hoitaa tai herättää ketään ja niin edelleen. Yhteen pelijaksoon lasketaan aina edellinen pelikatko.



Kannatusjoukot ovat joukkueen cheerleaderit, henkilääkärit, kenkien kiillottajat, sääntöexpertit, papit ja muut avustajat. Kaikilla on oltava nimikelappu, jossa näkyy kannatusjoukon taidot.

Kannatusjoukoilla voi olla taitoina lekuri, lahjoja tai hautamaagi.

Lekuri voi hoitaa pelikatkon aikana yhtä pelaajaa vähentäen loukkaantumisen astetta.

Lahjoja voi yrittää voittaa kolikonheiton tai estää rangaistuksen antamista joukkueelle.

Hautamaagi voi herättää kuoleen pelaajan takaisin pelaamaan zombina.

Kaikissa tapauksissa tehdään KPS-testi, jonka onnistuminen riippuu taitotasosta lekurihommissa, lahjonnassa tai hautamagiassa. Kannatusjoukoilla on oltava rintalappu, joka kertoo heidän taitonsa.

Loukkaantumiset

Pelin aikana saatuja loukkaantumisia voidaan hoitaa vasta pelikatkolla, jos joukkueella on sopivia kannustusjoukkoja (lekureita).

Pelin jälkeen loukkaantuneet ja vakavasti loukkaantuneet saadaan hoidettua kuntoon. Tämä normaalisti vaatii muutamia päiviä, joten jos joukkueen on samantien pakko pelata lisää, pelaajat ovat yhä loukkaantuneita.

Kuolleet pelaajat, joilla on regeneraatio, saavat tehdä tasottoman KPS-haasteen tuomarin kanssa, ja voittaessaan selvisivät kuolemasta. Jos pelaaja ei regeneroi, tai ei omaa moista ominaisuutta, hän on mennyttä. Hänet voidaan kuitenkaan nostaa takaisin peliin zombiena, ks. kannatusjoukot. Jos joukkueen kannatusjoukkoihin ei kuulu hautamaagia, tämän voi tehdä vasta pelin jälkeen, jolloin jostain löydetään hautamaagi kahdella tasolla, eli animointi epäonnistuu vain 1/3 mahdollisuudella.



Loukkaantuneet pelaajat saadan hoidettua kuntoon päivässä parissa. Kuolleet regeneroivat pelaajat pelastuvat voittamalla KPS-haasteen. Pysyvästi kuolleet voidaan animoida zombeiksi.

Kokemus

Live-Bloodbowl on kampanjamuotoinen peli, jossa pelaajat ja joukkueet hiljalleen kehittyvät kovemmiksi ja kovemmiksi kunnes kuolema kerää satonsa tai pelaaja päättää vetäytyä eläkkeelle.

Tätä kuvataan kokemuksella, jota jokainen pelaaja saa jokaisesta ottelusta. Saadulla kokemuksella pelaaja voi sitten ostaa uusia taitoja tai mahdollisesti ominaisuuksia.

Kokemuksen saaminen

Jokainen pelaaja saa käydystä ottelusta yhden kokemusta, jos oli kentällä vähintään puoli erää tai hänet hakattiin tajuttomaksi.

Lisäksi koko pelille valitaan paras maalintekijä ja paras tappaja. Nämä molemmat saavat +1 kokemusta.

Tämän lisäksi molemmista joukkueista yksi valittu pelaaja saa toisen kokemuspisteen. Tämän pelaajan valitsee tuomari yhdessä vastustajajoukkueen kanssa, mutta pelaajaa, joka sai jommankumman paras pelaaja -palkinnon ei voi valita.

Poikkeus: jos toinen joukkue on selvästi huonompi, häviää ilman yhtään maalia ja muutenkin on selvästi möyhennettävänä, tuomari voi antaa extrakokemuksen kaikille hävinneen joukkueen kentällä olleille pelaajille yhden sijaan. Kuitenkaan yksikään pelaaja ei voi saada yli kahta kokemusta ottelusta.

Kokemuksen käyttäminen

Pelaaja voi ostaa kolmella (3) kokemuksella uuden taidon. Vaihtoehtoisesti pelaaja voi viidellä (5) kokemuksella ostaa uuden ominaisuuden tai luopua jostain negatiivisesta ominaisuudesta. Kokemuksen käyttö tehdään ainostaan pelien välissä.


Pelaajat saavat kokemusta 1 per matsi, jos olivat kentällä ainakin noin 4 kierrosta. Lisäksi paras maalintekijä, paras tappaja ja yksi valittu pelaaja saa yhden extrakokemuksen, tai kaikki joukkueen jäsenet jos joukkue todella piestiin.

Kokemuksella ostetaan taitoja tai ominaisuuksia, taidot maksavat 3 ja ominaisuudet 5, ks. taidot.

Kampanja

Bloodbowl on tarkoitettu kampanja tai liigapeliksi. Sitä voi pelata ihan yksittäisinä peleinä, mutta kokemuksen keräämisessä ja 'vielä me nuo Luunmurskaajat voitetaan'-asenteissa on oma viehätyksensä.

Kampanjassa joukko innostuneita kerää oman joukkueen. Tämä joukkue valitsee itselleen jonkun kuvaavan nimen ja ilmoittaa nimensä, pelaajat ja pelaajien aloitustaidot liigan organisoijalle. Lisäksi joukkueesta ainakin yhden pitää ilmoittautua mahdolliseksi tuomariksi muiden peleihin, eli hänen on osattava säännöt hyvin.

Kun joukkue on kasattu, se voi pelata halutessaan toista joukkuetta vastaan. Ottelusta saadaan normaalisti kokemusta ja sen tulos ja saadut kokemukset ja valitut taidot ilmoitetaan organisaattorille. Ottelussa pitää olla tuomarina joku muusta joukkueesta tai täysin ulkopuolinen henkilö, joka osaa säännöt ja vastaa tulosten ilmoittamisesta.

Tarvittaessa järjestetään isompia turnajaisia, joihin osallistuu useampia joukkueita, ja pelataan pudotuspeleillä tai pisteytyksellä.

Jos jonkun henkilön pelaaja kuolee tai joutuu vetäytymään, hän voi aloittaa uudella tehden sellaisen kuten yllä on kerrottu. Samoin toimitaan, jos joukkueeseen liittyy uusi pelaaja. Kesken ottelua uusien pelaajien ottamisesta päättää tuomari.

Pelaajat voivat myös erota joukkueista ja olla yksikseen kunnes liittyvät johonkin joukkueeseen ottelun ajaksi tai pidemmäksi ajaksi. Tällainen yksittäinen pelaaja pitää edelleen tietojaan yllä.



Yksi pelaajista hoitaa manageri-asiat, yksi on kapteeni (voi olla sama pelaaja) ja ainakin yksi on virallinen tuomari muiden otteluihin.

Kaikki joukkuekokoonpanoon tai kokemukseen tapahtuvat muutokset pitää ilmoittaa sen liigan organisaattorille, missä pelataan.

3-LIVE-BB (c) Kalle Marjola 1997-98 http://www.iki.fi/marjola/