Tässä on lyhyt tiivistelmä säännöistä, siinä määrin kuin pelaajien on
yleensä syytä tietää ne. Tarkempi sääntöjen tuntemus ei ole haitaksi,
muttei välttämätöntä.
Yleistä
Peliaika
- Peli kestää 2 erää, joista molemmat ovat 8 pelikierrosta. Kahden
erän jälkeen pelataan jatkoaika, jos peli on tasan.
- Kierrosten kulumisesta ilmoittaa tuomari
- Pelijakso on aloituspotkusta maaliin tai erän loppumiseen,
jolloin tulee pelikatko. Pelijakson alussa molemmat joukkueet
sijouttuvat omalle puolelleen kenttää.
- Aloituspotku on jostain kentältä (vähintään 5 metrin
etäisyydeltä keskilinjalta) tehty potku toisen alueelle. Pallo on
potkaistava ainakin noin 3 metrin korkeuteen, tai
sitä ei hyväksytä, ja vastustajat saavat pallon haluamalleen. Jos
potku menee ulos vastustajien kentältä, peli ei alakaan vaan se ensin
annetaan jollekin pelaajalle.
- Aloituspotkun aikana (pallon ollessa ilmassa tai liikkeessä)
kukaan ei saa liikkua!
Pelikenttä
- Pelikentältä ulos juosseet hakataan yleisön toimesta, eivätkä he
voi palata otteluun kuin aikaisintaan seuraavan katkon jälkeen (kun
tulee uusi aloituspotku). Pelaajille tehdään suoraan
loukkaantumistesti. Yleisöllä ei ole mitään taitoja jos
asiasta tulee joku epäselvyys ellei pelinjohdon kanssa ole toisin
sovittu.
- Jos pallo lentää ulos, se palautetaan heittovaiheessa
tuomarien toimesta.
- Pelikentän molemmissa päädyissä on maalialue, jonne pallo vietynä
on maali. Maali kuitenkin tarkistetaan vasta kierroksen
lopussa, eli pelaajan on pystyttävä pitämään se siihen asti!
- Maalialueen takana on yleisö, eli liian innokkaasti ei kannata
juosta.
Rangaistukset
- Tuomarit voivat antaa rangaistuksena pelaajille keltaisen
tai punaisen kortin.
- Keltainen kortti heittää pelaajan pois pelistä seuraavaan
pelikatkoon asti. Sen voi saada, kun yrittää tuoda kentällä salaisen
aseen, potkaisee palloa pelin aikana tai muista pikkurikkeistä.
- Punainen kortti heittää pelaajan pois pelistä loppuottelun
ajaksi. Sen voi saada salaisen aseen käytöstä tai yltiöpäisestä
makaavan potkimisesta.
- Rangaistuksen voi kumota välittömällä protestilla jonkun avustajan
toimesta (voitto KPS-haasteessa tuomaria vastaan) tai löytämällä
pelikatkolla porsaanreiän säännöistä.
Pelikatkot
- Jokainen keltaisen kortin saanut voi palata peliin.
- Jokainen punaisen kortin saanut voi palata peliin, jos
avustajat löytävät säännöistä porsaanreiän, eli voittavat suoraan
KPS-haasteen tuomaria vastaan.
- Jokainen lievästi loukkaantunut pelaaja saadaan
automaattisesti virvoitettua ja hoidettua kuntoon, ja hän voi palata
peliin.
- Jokainen vakavasti loukkaantunut pelaaja voidaan yrittää
hoitaa avustajien toimesta. Tehdään KPS tuomarin kanssa. Avustajan
hävitessä mitään ei tapahdu, tasapelillä loukkaantunut on nyt vain
lievästi loukkaantunut (eli seuraavalla katkolla pääsee
automaattisesti peliin) ja avustajan voittaessa pelaaja voi heti
palata peliin.
- Regeneroivat pelaajat hoituvat automaattisesti kaikista
haavoistaan. Jos pelaaja kuitenkin kuoli, hänen on voitettava
suora KPS-haaste tai hän on kuollut, kuollut, kuollut.
- Jokainen kuollut pelaaja voidaan herättää kalmoksi,
tai kuollut kalmo, muumio tai vampyyri takaisin entisekseen avustajien
toimesta voittamalla suoraan KPS-haasteen tuomaria vastaan. Tämä
voidaan toistaa jokaisen katkon aikana, kunnes onnistuu. Pelien
välillä se onnistuu varmasti.
- Kaikissa haasteissa (paitsi vakavasti loukkaantuneen parantaminen)
tuomari voittaa tasapelit ja yrityksiä voi tehdä vain yhden per
pelaaja per pelikatko.
- Pelikatkolla tuomari voi välittömästi antaa punaisen kortin
jokaiselle pelaajalle, joka tahallisesti liikkuu toisen joukkueen
vaihtoaitiossa tai nahistelee vastustajajoukkueen kanssa.
Pallo
- Palloa ei saa potkia kuin aloituksessa
- Palloa saa pelin aikana käsitellä molemmilla käsillä, ellei
ole kädetön tai kömpelö.
- Kädetön ei voi käsitellä mitenkään palloa!
- Kömpelö voi käsitellä palloa vain yhdellä kädellä!
- Palloa ei saa käsitellä (esim. nostaa tai antaa) kuin
liikkumisvaiheessa (poikkeus: heittäjät ja siepparit)
- Kaatunut pelaaja tiputtaa automaattisesti pallon eikä voi ottaa
sitä ennenkuin nousee ylös
Pelimekaniikka
Haasteet
- Haasteet ja testit ratkotaan KPS-haasteella (kivi, paperi
ja sakset -peli)
- Jos lopputulos on tasapeli, haasteen voittaa se, kummalla
on paremmat taidot tai vastaavat asiat. Jos kummallakaan ei ole moisia
tai ne kumoavat toisensa, tasapelit uusitaan.
- Jos haasteissa on useampi osallistuja, kaikki vatkovat yhtä
aikaa. Tasapeleissä voittaa suurempi osapuoli, jos se muutoin olisi
ratkaisematon.
- Jos haasteessa tulee tasapeli kaksi kertaa peräkkäin, eikä
kumpikaan (tai molemmat) ollut pro, mitään ei tapahdu. Mätössä
ei kaadu kumpikaan, panssaritestissä kohde ei loukkaannu, taklauksessa
kohde ei kaadu jne.
- Suorassa haasteessa tasapeliä ei koskaan uusita. Näin ollen
suora voitto vaatii heti voittoa KPS-haasteessa, suora häviö vaatii
välitöntä häviämistä.
Panssaritesti (ent. vauriotesti)
- Jos pelaaja kaadetaan mätössä, likainen taklaaja kaataa
hänet tai häntä potkitaan maassa, tehdään panssaritesti. Myös
muut tilanteet voivat johtaa tähän.
- Tehdään KPS-haaste uhrin ja lyöjän välillä, ja jos lyöjä voittaa,
uhri pökertyy. Tämän jälkeen aletaan vatkoa
loukkaantumistestejä (ks. alla)
- Pökertynyt pelaaja ei voi tehdä mitään seuraavan kierroksen
loppuun asti, ei käyttää mitään taitoja ja pudottaa pallon
automaattisesti.
- Panssaritestiin vaikuttaa seuraavat taidot/ominaisuudet: Lyöjällä
murskaaja, potkija, likainen pelaaja, päällehyppy ja uhrin
suojattomuus, kohteella panssaroitu ja raskas panssari. Ominaisuudet
kumoavat vastapuolen ominaisuuden tai antavat voiton tasapelissä,
päällehyppy voittaa AINA tasapelit.
Loukkaantumistesti
- Jos panssaritesti onnistuu, uhrille tehdään samantien
loukkaantumistesti.
- Jos testi onnistuu (lyöjän kannalta), testi uusitaan. Uusinnassa
kohde voittaa aina tasapelit, mutta jos lyöjä voittaa jälleen,
tehti uusitaan vielä kerran.
- Jos 3 peräkkäistä loukkaantumistestiä onnistuu, kohde
KUOLEE - hän ei pelaa enää Bloodbowlia, ellei hänestä tehdä
kalmoa.
- Jos 2 peräkkäistä loukkaantumistestiä onnistuu, kohde on
vakavasti loukkaantunut, eikä pelaa enää tässä pelijaksossa,
eikä luultavammin seuraavassakaan.
- Jos yksi loukkaantumistesti onnistuu, kohde on lievästi
loukkaantunut, tajuton, eikä pelaa enää tässä pelijaksossa. Hän
pääsee kuitenkin takaisin peliin seuraavan pelijakson (maalin tai erän
loppumisen jälkeen) alussa.
- Loukkaantuneen on maattava maassa, kunnes hänet raahataan
pois. Lähellä laitaa olevat voivat itse raahautua ulos.
- Vaurio ei kasaannu! Jos lievästi loukkaantunut lievästi
loukkaantuu uudestaan, hän on yhä lieveästi loukkaantunut
- Liigatilastoihin voidana kerätä vakavat loukkaantumiset ja
tapot.
- Loukkaantumistestiin vaikuttavat seuraavat taidot/ominaisuudet:
Lyöjällä likainen pelaaja ja kynnet, uhrilla kestävä. Enemmän
ominaisuuksia omaava voittaa tasapelit.
Pelikierros
Kierroksen vaiheet
Pelikierroksessa on neljä vaihetta:
- Liikkumisvaihe (3 sekuntia)
- Harppausvaihe (mahdolliset harppaukset ja taklaukset)
- Mättövaihe (vieressä olevan survominen)
- Heittovaihe (heittäjä voi viskata pallon)
Liikkumisvaihe
- Kestää 3 sekuntia, jona aikana saa juosta vapaasti kentällä,
kuitenkaan tönimättä tai vaarallisesti hyppimällä
- Kaatuneet pelaajat voivat nousta vapaasti, elleivät ole
pökertyneitä. Pelaajan on kuitenkin noustava niin hitaasti, että
kerkiää ottaa korkeintaan muutaman askeleen nousemisen jälkeen.
Nouseva pelaaja EI saa juosta, ei töniä palloa välittömästi sivuun
eika pysäyttää ketään.
Hitaat pelaajat eivät voi liikkua nousutaan ylös, ennenkuin
harppausvaiheessa.
- Toisen pelaajan voi pysäyttää koskemalla ja huutamalla SEIS, vain
yhden voi pysäyttää. Valmiiksi kierroksen alussa vieressä olleen voi
heti pysäyttää.
- Ulos pelialueelta juokseva pelaaja hakataan yleisön toimesta.
- Pökertynyt pelaaja ei voi liikkumisvaiheessa tehdä muuta kuin
huojua paikallaan tai öristä maassa. Kumossa olevaa pelaajaa vastaan
käytetään suoraan potkimissääntöjä, ellei pelaaja
nouse ylös.
Harppausvaihe
- Kaikki pelaajat, jotka omaavat harppaus-taidon, nostavat kätensä
ylös, jos aikovat harpata.
- Kaikki ne pelaajat, jotka eivät harppaa, voivat yrittää
taklata yhtä harppaajaa, johon ylettävät. Kaatunut tai
palloa kantava pelaaja ei voi taklata.
- Taklaus onnistuu, jos joku taklaaja onnistuu KPS-haasteessa
harppaajaa vastaan. Tällöin kohde kaatuu, mutta hänelle ei tehdä
panssaritestiä, ellei taklaaja ollut likainen taklaaja.
- Jos harppaaja ei kaadu, hän saa ottaa yhden harppauksen
haluamaansa suuntaan. Jos harppauksen ottaa jonkun sellaisen
pelaajan viereen, joka ei ole harpannut, voi tämä pelaaja
välittömästi taklata harppaajaa! (riippumatta siitä, potkiko jotakuta
vai ei)
- Ensimmäisen harppauksen jälkeen koko vaihe uusitaan, jos jollain
pelaajalla on enemmän kuin yksi harppaus.
- Taklauksen tasapeliin vaikuttavat taidot: Taklaajalla taklaaja,
harppaajalla väistäjä, ketterä, kömpelö. Kömpelö häviää aina
tasapelit, muutoin enemmän ominaisuuksia omaava voittaa tasapelit.
- Jos pelaaja ei harppaa eikä taklaa, hän voi potkia vieressä olevaa
maassa makaavaa pelaajaa. Kohteelle tehdään suoraan panssaritesti.
- Ennen taklausta voi käyttää mutaatiota hypnoottinen katse ja
lonkerot.
Mättövaihe
- Kaikki pelaajat, jotka eivät ole kaatuneet, pökertyneet eivätkä
harpanneet, voivat mättää yhtä (poikkeus: joukkokaataja)
pelaajaa, johon ylettää.
- Uhri voi joko mättää takaisin tai väistellä. Pökertynyt pelaaja
väistelee aina.
- Mättöhaasteessa hävinnyt kaatuu, jos joku löi häntä. Yksi
kaatajista tekee panssaritestin uhria vastaan, eivät kaikki. Uhri kaatuu
poispäin kaatajasta, ja häntä mättäneet voivat seurata perässä.
- Mättöhaasteen tasapeliin vaikuttavat taidot/ominaisuudet: mättäjä,
väistäjä (vain väistäessä), taklaaja (väistäjän kumoamiseen),
pikkuruinen (jos itse yritti lyödä), voima ja sarvet.
- Mättämisen sijaan voi potkia vieressä olevaa maassa makaavaa
pelaajaa. Kohteelle tehdään suoraan panssaritesti.
Heittovaihe
- Vain heittäjä-taidon omaava pelaaja voi viskata pallon
tässä vaiheessa.
- Vaihe loppuu vasta, kun pallo on pysähtynyt tai on varmasti
pelikentällä.
- Vaiheen aikana saa liikkua vain siepparit, jotka saavat
ottaa yhden harppauksen ottaakseen pallon kiinni.
- Ulosmennyt pallo käsitellään samalla lailla, tarvittaessa monta
kertaa.
3-live-BB versio 1.2, (c) Kalle Marjola 1998