Taidot
Taidot ovat pelaajien opittuja asioita, jotka tehostavat heidän
pelaamistaitojaan. Jokaisen taidon voi ottaa vain kerran, ellei
erikseen toisin mainita (merkitty tähdellä). Jokainen taito maksaa
3 kokemusta.
Heittäjä: saa heittää pallon heittovaiheessa
Joukkokaataja: voi lyödä kaikkia niitä, jotka häntä
mättövaiheessa lyövät
Liimanäppi: +2 pitääkseen pallon pökertyessään tai kaatuessaan
Likainen taklaaja: jos pelaaja kaataa jonkun taklauksella,
tehdään tasoton KPS. Ellei pelaaja häviä sitä, kohteelle heti
vauriotesti, mutta taklaaja ei saa mitään bonuksia tai taitoja mistään.
Harppaus*: saa ottaa yhden harppauksen harppausvaiheessa.
Tämä taito voi olla useita kertoja, kuitenkin korkeintaan 4 kertaa.
Mättäjä: +1 lyödessä tai joutuessa lyömisen kohteeksi (myös
väistäessä)
Pallonkäsittely: voi käyttää molempia käsiä pallon
käsittelyyn
Pallonriisto: jos pelaaja voittaa mättöhaasteen tai
taklaushaasteen pallonkantajaa vastaan, tiputtaa tämä automaattisesti
pallon.
Potkija: +1 vauriotesteihin potkiessaan makaavaa
Päällehyppy: voi kaataessaan kohteen itse kaatua perässä
päälle. Kohteen vauriotestiin +2.
Sieppari: saa heittovaiheessa ottaa yhden harppauksen,
kun pallo on ilmassa
Taklaaja: +1 taklatessaan jotain
Vauhtinousija: pelaaja voi nousta ylös jo heittovaiheen aikana,
ellei ole pökertynyt tai vakavasti loukkaantunut.
Väistäjä: +1 väistäessä tai harpatessa taklausta pakoon
Varusteet
Varusteet ovat pelaajien itse tekemiä varusteita, joista on hyötyä
lähinnä vauriossa. Salaiset aseet vaativat hieman koulutusta, ja
niinpä kukaan muu pelaaja ei voi käyttää jonkun pelaajan asetta.
Aseiden bonukset korvaavat normaalit taito- ja ominaisuusbonukset,
niitä ei lisätä niihin. Kädetön pelaaja ei voi käyttää
asetta.
Kevyt panssari: +1 vauriotesteihin puolustautuessa
Raskas panssari: +2 vauriotesteihin puolustautuessa, maksimi 1
harppa, ei voi vauhtinousta.
Moottorisaha: +2 mättöön ja +2 vauriotestiin hyökätessä tai
jos itse kaatuu. Ensimmäisessä loukkaantumistestissä tasapeli riittää,
kohde ei koskaan kaadu. Ei aiheuta pökertymistä ellei kohde
loukkaannu. Käynnistettävä.
Myrkkytikari: +1 mättöön ja +1 vauriotestiin hyökätessä,
ensimmäisessä loukkaantumistestissä tasapeli riittää, kohde ei
koskaan kaadu.
Pommi: ks. säännöt, ei vaikuta mättöön. Vain hiidet ja
kääpiöt.
|
Ominaisuudet
Ominaisuudet ovat rodullisia mutaatioita. Ellei pelaaja ole mutantti,
hän voi ottaa (tai poistaa, jos haluaa) korkeintaan niitä
ominaisuuksia, joissa tähti. Jokainen ominaisuuden otto tai poisto
maksaa 5 kokemusta. Voimaa ja ketteryyttä voi ottaa vain yhden tason
lisää.
Hypnoottinen katse: pelaaja voi harppausvaiheen alussa yrittää
hypnotisoida yhden vieressään. Ellei kohde voita KPS-haastetta, kohde
ei voi taklata eikä harpata tällä kierroksella. Ei vaikuta mättöön.
Ketteryys*: pelaaja on ketterä, ja saa tämän bonuksena
väistöihin taklausväistöissä, muttei mättöväistöissä. Lisäksi tämä
muutos tulee myös esineiden pitelemiseen.
Kookas: pelaajalla on pitkä ulottuvuus. Hän voi käyttää
tukijalkaa taklataakseen tai mättääkseen. Lisäksi pelaaja on
tukeva ja hän on automaattisesti murskaaja.
Kynnet: voitettuaan vauriotestin, pelaaja voittaa ensimmäisen
loukkaantumistestin myös tasapelillä!
Lonkerot: pelaajalla on liukkaat lonkerot. Hän saa +1
taklaukseen ja omaa taklaus-taidon automaattisesti (eli yhteensä +2).
Murskaaja: pelaaja saa +1 kaikkiin vauriotesteihin
hyökätessään. Tämä on kumulatiivinen muiden kanssa.
Pikkuruinen: pelaaja on pieni, ja häntä voi heitellä kookkaiden
toimesta. Lisäksi vain yksi pelaaja voi taklata aina kun he
harppaavat.
Regeneraatio: pelaaja hoituu automaattisesti kaikista
loukkaantumisista pelikatkolla. Jos pelaaja kuolee, hän selviää siitä
voittamalla KPS-haasteen.
Sarvet: pelaaja saa +1 mättöön, jos otti ensin vauhtia, ei
kaatuneisiin.
Sitkeä: pelaaja saa +1 vauriotestiin puolustautuessa.
Tukeva: pelaaja pysyy hyvin jaloillaan. Aina kun meinaisi
kaatua, voi tehdä KPS-haasteen, ja jos voittaa, ei kaadukaan. Pelaaja
ei kuitenkaan saa enää juosta liikkumisvaiheessa, eikä voi käyttää
taitoa vauhtinouseminen.
Voima*: pelaajalla voi olla voimamuutos. Tämä lisätään suoraan
mättöhaasteisiin, oli puolustaja tai hyökkääjä.
Epäaktiivi*: pelaajalla on parempaa tekemistä kuin tulla
kentälle. Jokaisen jakson alussa KPS-tuomarin kanssa, ja jos pelaaja
häviää, ei voi tulla kentälle.
Hento: pelaaja rusentuu helposti. Jos hän loukkaantuu, on hän
automaattisesti poissa seuraavan pelijakson, ellei häntä
hoideta kuntoon. Tämän jälkeen hän voi palata normaalisti peliin.
Kädetön*: pelaaja ei voi käsitellä palloa.
Typerys*: ennen jokaista kierrosta KPS-haaste tuomarin
kanssa. Jos häviää, ei voi kierroksen aikana muuta kuin väistellä.
|