Syndicaten vauriosysteemi
Taistelut Syndicatessa ovat vaarallisia. Jokainen osuma
saattaa olla kohtalokas, sillä heikoimmallakin ampuma-aseella
saattaa kertalaukauksesta mennä henki, ja vaikkei henki menisi,
toimintakyky laskee ja verenvuodon takia saattaa
mennä taju.
Jos saadun osuman paikkaa ei tiedetä, se voidaan arpoa esimerkiksi
seuraavan taulukon avulla:
1-2 Jalka
3-4 Torso
5 Torso vitaali
6 Pää tai käsi
6+4-6 Kaula
5-6 Pää
1-4 Käsi
Jos laukaus jostain syystä osuu normaalia korkeammalle tai matalammalle,
ensimmäistä heittoa voidaan muutella sen mukaan.
Jos osuman saanut paikka on suojassa laukaus osuu ensin
suojaan.
Jokaiselle aseelle on Trauma, joka kuvastaa sen
iskuvoimaa ja Pen, joka kuvastaa läpäisykykyä.
Esimerkiksi raskaalla pistoolilla teho on 4/0, eli trauma on 4 ja pen
0.
Jos Pen on Nil tarkoittaa se, ettei ase läpäise heikointakaan suojaa.
Ensin verrataan hyökkäyksen Peniä mahdollisen suojan
Ballistiseen suojaukseen (BP).
- Jos Pen on sama tai pienempi kuin suojan BP, pysähtyy hyökkäys suojaan.
Sen voimasta voi edelleen tulla murtumia ym. ks.
ulkovaurio.
- Jos Pen on suurempi kuin suojan BS iskeytyy hyökkäys suojasta läpi sen
sitä paljoa häiritsemättä, suojan pehmennysteho (SP)-Penin
ja BP:n erotus vähennetään kuitenkin hyökkäyksen Traumasta. Jos alla on
uusi suoja, jatketaan hyökkäyksen vertaamista tähän. Jos suojat ovat
loppuneet. ks.
sisävaurio.
- Jos Pen on sama kuin BP, iskeytyy hyökkäys läpi mutta sen Pen
laskee yhdelläja Trauma normaaliin tapaan vähenee suojan SP:n verran.
Hahmolla on päällän erikoispehmennetty kevlari (1/2). Jos hän saa osuman
keskiraskaalla pistoolilla (3/0) suojattuun paikkaan, luoti pysähtyy
suojaan. Jos luoti oli AP (3/1), ammus lävähtää läpi mutta sen trauma
laskee kahdella. Jos laukauksen Pen olisi 2, se lävähtäisi suoraan läpi
mutta teho laskisi yhdellä.
Kun tulee sisävauriota, heitetään d3 (d6 jaettuna kahdella, pyöristys ylös)
ja lisätään tulokseen hyökkäyksestä johtuva vauriolisä. Normaalisti se
on jäljellejäänyt Trauma, mutta joillain ammustyypeillä sitä muutellaan:
- AP-ammuksilla Trauma puolitetaan (pyöristys ylös), samaa tapaa
käytetään myös DU ja Flechette-ammuksilla
- DumDum-ammuksilla Traumaan lisätään +2.
- HEAP-ammuksilla Trauma on aina alkuperäinen Trauma ennenkuin sitä
alettiin panssareiden takia vähentämään.
Lisäksi suurimmalla osalla ammuksia on erikoissääntöjä, jotka otetaan huomioon
jo läpäisyä katsottaessa.
..2 Tshik, bleed (3-d6)
3-7 Splitz, crippled ja bleed (tulos-d6) pts
8 Splatz, disabled ja bleed (8-d6) pts
9+ Tfuush - Thunk, blasted ja bleed (tulos-d6) pts
- Torso vitaaliin tai päähän osuneet ovat vähintään Splatz-tuloksia jos
d6 heitto ennen jakoa oli parillinen.
- Kaulaosumista tulee +2 bleediä.
Kun tulee ns. ulkovauriota eli paineesta/iskusta johtuvaa rutistumista,
heitetään d3 ja lisätään tähän hyökkäyksen jäljelläoleva Trauma.
..0 Phup
1-4 Thunk
5-7 Krunch, bleed (3-d6) pts
8 Skrusch, crippled ja bleed (6-d6) pt
9 Krasksh, disabled ja bleed (8-d6) pts
10+ Kraaksh, blasted ja bleed (tulos-d6) pts
Vaurioiden merkitys
Tshik, Phup
Vaurio on niin minimaalista ettei siitä näiden sääntöjen puitteissa
välitetä (tosin pientä verenvuotoa voi ilmetä), mutta Tshik rikkoi ihon
ja saattaa pidemmän päälle aiheuttaa tulehduksen tms. jos sitä ei hoideta.
Thunk
Raaja -1 toiminta muutama sekunti (raajalla)
Torso (vitaali) -1 toiminta muutama sekunti
Pää B-out testi välittömästi (+0)
Kaula -1 toiminta muutama sekunti
Krunch
Raaja Luita poikki, -1 toimintaan (raajalla)
Torso (vitaali) Kylkiluita poikki, -1 toiminta (aika-ajoin)
Pää B-out testi -1:llä, -1 toiminta
Kaula -2 toimintaa, henki ei kulje kunnolla
Crippled
Raaja Ei voimaa käytössä
Torso -1 toimintaan
Torso vitaali -1 toimintaan, +2 bleed, sisäinen vuoto
Pää Taju pois, sisäinen vuoto
Kaula Sisävaurio: +4 bleed
Ulkovaurio: Henki ei enää kulje
Disabled
Raaja Täysin käyttökelvoton
Torso -2 toimintaan, voimat vähissä
Torso vitaali Kuollut muutamassa minuutissa
Pää Kuollut muutamassa minuutissa
Kaula Niska tai kaula poikki, halvaantunut tai henki ei kulje
Blasted
Raaja Revennyt irti
Torso (vitaali) Katkennut
Pää Palasiksi
Kaula Irtopää
Saatuaan vauriota heitetään noppaa ja katsotaan menettääkö uhri tajun.
Heitto tapahtuu d6:lla, ja siihen tulee muutoksena vaurion ilmoittama
muutos ja heikosta kunnosta johtuva tila. Tulokset tulkitaan:
- 3+ Taju säilyy, vaikkakin hetkeksi hämärtyy.
- 2 Blackout. Taju menee hetkeksi (n 15 s) ja palaa sen
jälkeen. Tänä aikana ei herää esim. lyöntiin
- 1 Faint. Menettää tajun n. 5 minuutiksi, jonka aikana
vaikea saada hereille, ja tällöinkin -1 toimintaan
- -0 K'O Taju menee kuten yllä, mutta ei palaa itsekseen
tajuihin ennenkuin muutaman tunnin päästä.
Kyseessä on verenhukan aiheuttama heikotus ja lopulta kuolema. Kun
hahmo on saanut Bleediä, on sen määrällä vaihteleva vaikutus hahmon
toimintaan:
Bleed Effect
S -1 All Action, -1 B-out, lisävuoto per 15 min
2xS -2 All Action, -2 B-out, lisävuoto per 10 min
3xS Tajuton, lisävuoto per 5 min
4xS Kuollut verenhukkaan
Taulukossa S tarkoittaa hahmon ominaisuutta S, ja B-out muutosta
B-out -testeihin.
Jatkuva vuoto: Jos hahmon haavoja ei tukita, saa
hän vuodosta johtuen 1 pt bleediä tietyin aikavälein. Vauriota
tullessa on ne syytä merkitä erikseen (esim. Bleed 5+2) sillä ne eivät
aiheuta lisävuotoja. Lisäksi aina vauriota tullessa on heitettävä
B-out -testi, jotta selviää menettääkö hahmo tajunsa heikotuksen vuoksi.
Auto Bleed: Torso-osumista voi tulla auto bleediä. Tätä
vuotoa ei normaalein keinoin (eli ensiavulla) voi pysäyttää, vaan se vaatii
'leikkauksen'. Lisävauriota tulee 1 pt per tunti, ellei kyseessä ole
nopea vuoto, jollain vauriota tulee 5 min välein. Tämä vaurio on
ylimääräistä normaalin vuodon lisäksi.
Cyber-kama ja vaurio
Kokonaan tekniset ruumiinosat eivät vuoda eivätkä
aiheuta B-out:a saati kipua. Niiden korjaaminen voi pienissä
vauriotapauksissa olla kuitenkin hankalampaa..
Cyber Head: Pääosumien B-out testiin +2 . Kaula voidaan
laskea cyberosaksi jos torso ja sisäelimet ovat myös cyberiä.
Cyber Organs: Auto Bleediä ei tapahdu, ja jos on myös
Cyber Torso ei voi kuolla torsoosumista kuin 'blasted'-tulokseen.
Vaurion hoitaminen:
Kenttäolosuhteissa voidaan pysäyttää jatkuva vuoto. Haava saattaa
kuitenkin aueta ennenkuin se on kunnolla parantunut, ja
kenttäolosuhteiden paikkaukset eivät yleensä ole kovin pitäviä.
Sairaalassa tai Trauma-Patcheilla voidaan
tunnissa sulkea kaikki haavat siten, etteivät ne enää ala vuota eivätkä
aiheuta infektiota.
Levossa hahmo saa yhden bleed pts pois päivässä.
Heal-drugeilla vauhti on nelinkertainen. Verensiirrolla voidaan
homma toteuttaa tunnissa.
'Krunch' statuksen saa pois 2 viikon levolla. Heal-drugeilla
homma hoituu 3 päivässä, tai viikossa jos harrastaa kevyttä rasitusta.
Disabled statuksen saa pois kuukauden levolla. Heal-
drugeilla aikaa kuluu 5 päivää.
Blasted pitää korjata Cyber-kamalla tai kasvatetulla raajalla.
Kasvattaminen vie laboratorio-olosuhteissa 2 viikkoa, jonka jälkeen
raaja liitetään leikkauksella. Varastossa on kuitenkin valmiiksi
raajoja, mutta ne voivat olla hieman epäsopivia joten tarvitaan
huumeita neutralisoimaan elimistön hylkimisreaktiot.
Nopea kuoleminen voidaan estää välittömällä ensiavulla ja leikkauksella. Sen
pitää tapahtua n. tunnissa riippuen vauriosta.
Aseiden vaurioita
Tyypillisimpien aseiden vaurio normaaleilla ammuksilla (Trauma/Pen) ja
sirpaleiden teho ja määrä sirpaleammuksissa.
- Light Pistol/SMG 2/0 - 2 x 1/0
- Med. Pistol/SMG 3/0 - 3 x 1/0
- Heavy Pistol/SMG 4/0 - 4 x 1/0
- Light Rifle 3/1 - 2 x 1/1
- Med. Rifle 4/1 - 3 x 1/1
- Heavy Rifle 6/1 - 4 x 1/1
- Shotgun 12 ga 5/0 - 3 x 3/0 - 6 x 1/0
- 20mm Cannon 10/2 - 6 x 2/1
- Rail Gun 1/2 (AP)
- Fragments (grenade) 2/0
Ammustyyppien vaikutukset:
- Normal/Pellets: Käytetään ylläolevaa ilman muutoksia
- Armor Piercing: +1 Pen, mutta jos panssari läpäistään
jäljellejäävä trauma puolitetaan.
- Depleted Uranium: Aivan kuin AP paitsi jos vaurioheitto on 5 tai 6
tulee ylimääräiset +1 Pen.
- Explosives : x1.5 trauma (pyöristys ylös)
- Flechette : Muovisiivuluoti - hauleja vastaava laukaisu, mutta pidempi
kantomatka. Pen +1, mutta kohteen SP tuplataan. Lisäksi vaurio kuin
AP:ssa, eli trauma puolitetaan.
- DumDum: -1 Pen, +2 Trauma jos kaikki panssari läpäistiin.
- HEAP: Pen +1, ja jos panssari läpäisttän, tulee kohteelle
alkuperäisen trauman mukainen vaurio vaikka panssari olisikin hidastanut.
- Gel: Hyytelöluoteja. Ei sanottavaa vauriota - käytä normaalia / 2,
pen Nil.
Muut hyökkäystyypit:
Crunch: Käytetään samaa taulukkoa, mutta kohde lasketaan aina
panssaroiduksi. Esineelle lyöminen on teholtaan 0-S.
Blade (Pierce): Käytetään luotitaulukkoa, mutta vaurionoppa
d3. Trauma yleensä n. 1-S, pen tavallisesti nolla.
Blade (Slash): Sama taulukko, mutta efektit hieman
erilaiset ja ne on syytä muuttaa tapauskohtaisesti.
Hyökkäysten Trauma on 1-S (mono-aseilla +2), pen 0 ja kohteen BP
vähennetään vauriosta.