Syndicaten vauriosysteemi

Taistelut Syndicatessa ovat vaarallisia. Jokainen osuma saattaa olla kohtalokas, sillä heikoimmallakin ampuma-aseella saattaa kertalaukauksesta mennä henki, ja vaikkei henki menisi, toimintakyky laskee ja verenvuodon takia saattaa mennä taju.

Osumapaikka

Jos saadun osuman paikkaa ei tiedetä, se voidaan arpoa esimerkiksi seuraavan taulukon avulla:
	1-2	Jalka
	3-4	Torso
	5	Torso vitaali
	6	Pää tai käsi

		6+4-6	Kaula
		5-6	Pää  
		1-4	Käsi
		
Jos laukaus jostain syystä osuu normaalia korkeammalle tai matalammalle, ensimmäistä heittoa voidaan muutella sen mukaan.
Jos osuman saanut paikka on suojassa laukaus osuu ensin suojaan.

Vaurion selvittäminen

Jokaiselle aseelle on Trauma, joka kuvastaa sen iskuvoimaa ja Pen, joka kuvastaa läpäisykykyä. Esimerkiksi raskaalla pistoolilla teho on 4/0, eli trauma on 4 ja pen 0.
Jos Pen on Nil tarkoittaa se, ettei ase läpäise heikointakaan suojaa.

Ensin verrataan hyökkäyksen Peniä mahdollisen suojan Ballistiseen suojaukseen (BP).

Hahmolla on päällän erikoispehmennetty kevlari (1/2). Jos hän saa osuman keskiraskaalla pistoolilla (3/0) suojattuun paikkaan, luoti pysähtyy suojaan. Jos luoti oli AP (3/1), ammus lävähtää läpi mutta sen trauma laskee kahdella. Jos laukauksen Pen olisi 2, se lävähtäisi suoraan läpi mutta teho laskisi yhdellä.

Sisävaurio

Kun tulee sisävauriota, heitetään d3 (d6 jaettuna kahdella, pyöristys ylös) ja lisätään tulokseen hyökkäyksestä johtuva vauriolisä. Normaalisti se on jäljellejäänyt Trauma, mutta joillain ammustyypeillä sitä muutellaan: Lisäksi suurimmalla osalla ammuksia on erikoissääntöjä, jotka otetaan huomioon jo läpäisyä katsottaessa.
	..2	Tshik, bleed (3-d6)
	3-7	Splitz, crippled ja bleed (tulos-d6) pts
	8	Splatz, disabled ja bleed (8-d6) pts
	9+	Tfuush - Thunk, blasted ja bleed (tulos-d6) pts

Ulkovaurio

Kun tulee ns. ulkovauriota eli paineesta/iskusta johtuvaa rutistumista, heitetään d3 ja lisätään tähän hyökkäyksen jäljelläoleva Trauma.
	..0	Phup
	1-4	Thunk
	5-7	Krunch, bleed (3-d6) pts
	8	Skrusch, crippled ja bleed (6-d6) pt
	9	Krasksh, disabled ja bleed (8-d6) pts
	10+	Kraaksh, blasted ja bleed (tulos-d6) pts

Vaurioiden merkitys

Tshik, Phup
Vaurio on niin minimaalista ettei siitä näiden sääntöjen puitteissa välitetä (tosin pientä verenvuotoa voi ilmetä), mutta Tshik rikkoi ihon ja saattaa pidemmän päälle aiheuttaa tulehduksen tms. jos sitä ei hoideta.

Thunk

Raaja		-1 toiminta muutama sekunti (raajalla)
Torso (vitaali)	-1 toiminta muutama sekunti	
Pää		B-out testi välittömästi (+0)
Kaula		-1 toiminta muutama sekunti
Krunch
Raaja		Luita poikki, -1 toimintaan (raajalla)
Torso (vitaali)	Kylkiluita poikki, -1 toiminta (aika-ajoin)
Pää		B-out testi -1:llä, -1 toiminta
Kaula		-2 toimintaa, henki ei kulje kunnolla
Crippled
Raaja		Ei voimaa käytössä
Torso		-1 toimintaan
Torso vitaali	-1 toimintaan, +2 bleed, sisäinen vuoto
Pää		Taju pois, sisäinen vuoto
Kaula		Sisävaurio: +4 bleed
		Ulkovaurio: Henki ei enää kulje
Disabled
Raaja		Täysin käyttökelvoton
Torso		-2 toimintaan, voimat vähissä
Torso vitaali	Kuollut muutamassa minuutissa
Pää		Kuollut muutamassa minuutissa
Kaula		Niska tai kaula poikki, halvaantunut tai henki ei kulje
Blasted
Raaja		Revennyt irti
Torso (vitaali)	Katkennut
Pää		Palasiksi
Kaula		Irtopää

B-out

Saatuaan vauriota heitetään noppaa ja katsotaan menettääkö uhri tajun. Heitto tapahtuu d6:lla, ja siihen tulee muutoksena vaurion ilmoittama muutos ja heikosta kunnosta johtuva tila. Tulokset tulkitaan:

Bleed

Kyseessä on verenhukan aiheuttama heikotus ja lopulta kuolema. Kun hahmo on saanut Bleediä, on sen määrällä vaihteleva vaikutus hahmon toimintaan:
Bleed 	Effect
S 	-1 All Action, -1 B-out, lisävuoto per 15 min
2xS 	-2 All Action, -2 B-out, lisävuoto per 10 min
3xS 	Tajuton, lisävuoto per 5 min
4xS 	Kuollut verenhukkaan
Taulukossa S tarkoittaa hahmon ominaisuutta S, ja B-out muutosta B-out -testeihin.
Jatkuva vuoto: Jos hahmon haavoja ei tukita, saa hän vuodosta johtuen 1 pt bleediä tietyin aikavälein. Vauriota tullessa on ne syytä merkitä erikseen (esim. Bleed 5+2) sillä ne eivät aiheuta lisävuotoja. Lisäksi aina vauriota tullessa on heitettävä B-out -testi, jotta selviää menettääkö hahmo tajunsa heikotuksen vuoksi.
Auto Bleed: Torso-osumista voi tulla auto bleediä. Tätä vuotoa ei normaalein keinoin (eli ensiavulla) voi pysäyttää, vaan se vaatii 'leikkauksen'. Lisävauriota tulee 1 pt per tunti, ellei kyseessä ole nopea vuoto, jollain vauriota tulee 5 min välein. Tämä vaurio on ylimääräistä normaalin vuodon lisäksi.

Cyber-kama ja vaurio

Kokonaan tekniset ruumiinosat eivät vuoda eivätkä aiheuta B-out:a saati kipua. Niiden korjaaminen voi pienissä vauriotapauksissa olla kuitenkin hankalampaa..
Cyber Head: Pääosumien B-out testiin +2 . Kaula voidaan laskea cyberosaksi jos torso ja sisäelimet ovat myös cyberiä.
Cyber Organs: Auto Bleediä ei tapahdu, ja jos on myös Cyber Torso ei voi kuolla torsoosumista kuin 'blasted'-tulokseen.

Vaurion hoitaminen:

Kenttäolosuhteissa voidaan pysäyttää jatkuva vuoto. Haava saattaa kuitenkin aueta ennenkuin se on kunnolla parantunut, ja kenttäolosuhteiden paikkaukset eivät yleensä ole kovin pitäviä.
Sairaalassa tai Trauma-Patcheilla voidaan tunnissa sulkea kaikki haavat siten, etteivät ne enää ala vuota eivätkä aiheuta infektiota.
Levossa hahmo saa yhden bleed pts pois päivässä. Heal-drugeilla vauhti on nelinkertainen. Verensiirrolla voidaan homma toteuttaa tunnissa.
'Krunch' statuksen saa pois 2 viikon levolla. Heal-drugeilla homma hoituu 3 päivässä, tai viikossa jos harrastaa kevyttä rasitusta.
Disabled statuksen saa pois kuukauden levolla. Heal- drugeilla aikaa kuluu 5 päivää.
Blasted pitää korjata Cyber-kamalla tai kasvatetulla raajalla. Kasvattaminen vie laboratorio-olosuhteissa 2 viikkoa, jonka jälkeen raaja liitetään leikkauksella. Varastossa on kuitenkin valmiiksi raajoja, mutta ne voivat olla hieman epäsopivia joten tarvitaan huumeita neutralisoimaan elimistön hylkimisreaktiot.
Nopea kuoleminen voidaan estää välittömällä ensiavulla ja leikkauksella. Sen pitää tapahtua n. tunnissa riippuen vauriosta.

Aseiden vaurioita

Tyypillisimpien aseiden vaurio normaaleilla ammuksilla (Trauma/Pen) ja sirpaleiden teho ja määrä sirpaleammuksissa.

Ammustyyppien vaikutukset:


Muut hyökkäystyypit:

Crunch: Käytetään samaa taulukkoa, mutta kohde lasketaan aina panssaroiduksi. Esineelle lyöminen on teholtaan 0-S.
Blade (Pierce): Käytetään luotitaulukkoa, mutta vaurionoppa d3. Trauma yleensä n. 1-S, pen tavallisesti nolla.
Blade (Slash): Sama taulukko, mutta efektit hieman erilaiset ja ne on syytä muuttaa tapauskohtaisesti. Hyökkäysten Trauma on 1-S (mono-aseilla +2), pen 0 ja kohteen BP vähennetään vauriosta.