Syndicaten taitosysteemi

Testit jaetaan kahteen tyyppiin:

Pitkäaikainen taitotesti tai kyvyn käyttö

Mitään noppatestiä ei tehdä vaan tehtävä onnistuu jos yrittäjällä on mahdollisuus onnistua siinä. Rajoilla oltaessa voidaan tehdä testi, mutta nyrkkisääntö on, että jos tietyn kokemustason henkilö onnistuu tehtävässä, onnistuu myös muut saman tason ja kaikki kokeneemmat.

Stressitesti

Testi tehdään kun hahmon on tehtävä jokin asia niin nopeasti ettei voi täysin keskittyä siihen.
Tehtävälle määritellään ensin vaikeutustaso ja käytettävä taito/kyky. Ampumiseen liittyvät testit on tarkemmin eritelty.
Esimerkiksi tarraaminen kielekkeen laitaan voisi olla acrobatics+Q-testi, jossa kohdeluku on 6+

Tämän jälkeen heitetään xd6 ja valitaan suurin. Noppien määrä on 1 + taitotaso + kykytaso-2. Jos isoin on 1, testi epäonnistuu surkeasti, tuloksella 6 heitetään uudestaan d6 ja lisätään tulokseen 3 minimituloksen ollessa 6, ja jälleen heitetään uudestaan jos saatiin 6 jne. Lopputulokseen lisätään mahdolliset bonukset ja rangaistus ja saatua lukua verrataan kohdelukuun, ja jos se luku on sama tai isompi testi onnistui, sitä paremmin mitä isompi luku.
Esimerkiksi ylläolevassa testissä normaali ihminen yrittää testiä: Hän heittää kahta noppaa (ei taitoa ja kyky 3) ja saa 2 ja 6, joista valitaan isompi eli 6, ja heitetään uudestaan ja saadaan 2, eli lopputulos on 6, jolla testi onnistuu juuri ja juuri.

Osuminen ampuma-aseilla

Ampuja tekee taitotestin, jonka kohdeluku on 2 + kohteen Q
+1	point-blank
-1	per 10 metriä matkaa (jos ei aikaa tähdätä kunnolla, muutoin
	matka kerrotaan acc:lla)
+1	tähdätty laukaus
-1	ampuminen liikkeessä
-1	pieni kohde (raaja)
+1	suuri kohde
+1	laser (jos piste selvästi näkyvissä)
+1	smartgun, lisäksi myös yksi ylimääräinen noppa
+1	rauhallinen, tuettu laukaus
Lisäksi vauriosta, näkyvyydestä ym. voi tulla rangaistuksia, sekä jotkut ammustyypit osuvat paremmin lähellä ja huonommin kaukana. Kaikki tiedot on kerätty vauriosysteemin yhteyteen. Lisäksi on syytä huomioida, ettei mitään taitoa (mukaanlukien pyssytaidot) ei voi käyttää combat-taitoa korkeampana.

Jos kyseessä ei ollut tähdätty, osunut laukaus, heitetään osumapaikkaa osuneille laukauksille.