Tämän jälkeen heitetään xd6 ja valitaan suurin. Noppien määrä on
1 + taitotaso + kykytaso-2. Jos isoin on 1, testi epäonnistuu
surkeasti, tuloksella 6 heitetään uudestaan d6 ja lisätään tulokseen 3
minimituloksen ollessa 6, ja jälleen heitetään uudestaan jos saatiin 6
jne. Lopputulokseen lisätään mahdolliset bonukset ja rangaistus ja
saatua lukua verrataan kohdelukuun, ja jos se luku on sama tai isompi
testi onnistui, sitä paremmin mitä isompi luku.
Esimerkiksi ylläolevassa testissä normaali ihminen yrittää testiä:
Hän heittää kahta noppaa (ei taitoa ja kyky 3) ja saa 2 ja 6, joista
valitaan isompi eli 6, ja heitetään uudestaan ja saadaan 2, eli
lopputulos on 6, jolla testi onnistuu juuri ja juuri.
+1 point-blank -1 per 10 metriä matkaa (jos ei aikaa tähdätä kunnolla, muutoin matka kerrotaan acc:lla) +1 tähdätty laukaus -1 ampuminen liikkeessä -1 pieni kohde (raaja) +1 suuri kohde +1 laser (jos piste selvästi näkyvissä) +1 smartgun, lisäksi myös yksi ylimääräinen noppa +1 rauhallinen, tuettu laukausLisäksi vauriosta, näkyvyydestä ym. voi tulla rangaistuksia, sekä jotkut ammustyypit osuvat paremmin lähellä ja huonommin kaukana. Kaikki tiedot on kerätty vauriosysteemin yhteyteen. Lisäksi on syytä huomioida, ettei mitään taitoa (mukaanlukien pyssytaidot) ei voi käyttää combat-taitoa korkeampana.
Jos kyseessä ei ollut tähdätty, osunut laukaus, heitetään osumapaikkaa osuneille laukauksille.