Yleistä
Pelin idea
-
AE-pelissä on tarkoitus voittaa. Ja voittaminen tarkoittaa sitä, että
pitää saavuttaa voittotavoite ennenkuin muut sen tekevät.
AE-pelissä jokainen pelaaja pöytää aktiiveja, eli
AE-aktiiveja, ja yrittää kerätä näille aktiiveille vaikutusvaltaa.
Pelaaja siis esittää aktiiveillaan jotain ryhmittymää, joka yrittää
hallita AE:ta. Se pelaaja, joka saa ensin pöytäämilleen aktiiveille
tarpeeksi vaikutusvaltaa, voittaa.
Pelipakka ja aktiivipakka
-
AE-peliä pelataan kahdesta yhteisestä pakasta, pelipakasta ja
aktiivipakasta. Jos jompikumpi pakka loppuu, sen poistopakka
sekoitetaan uudeksi pakaksi. Poistopakkaa ei saa sekoittaa
takaisin pelipakkaan ennenkuin se loppuu tai joku kortti erikseen käskee.
Pelipakassa on kahdenlaisia kortteja:
- Tapahtumat ovat satunnaisia peli-iltoja, 'coneja, leffaexcuja
tai muita tapahtumia, jotka aiheuttavat stressiä tapahtumista
vastaaville. Vaihtoehtoisesti tapahtumat ovat vain yhteen tai pariin
aktiiviin kohdistettuja hetkellisiä vastoin- tai myötäkäymisiä.
Yleensä tapahtumat välittömästi pelaamisen jälkeen siirretään
poistopakkaan.
- Aktiviteetit ovat aktiiveille kohdistuvia vapaa-aikaa vieviä
toimintoja, jotka samalla myös yleensä lisäävät
vaikutusvaltaa. Yleisiä aktiviteettejä AE:ssa on esimerkiksi
erilaisten pelien johtaminen tai sosiaaliset relaatiot.
Aktiivipakassa on vain yhdenlaisia kortteja:
- Aktiivit ovat AE-aktiiveja, jotka taistelevat ahdistusta ja
vapaa-ajan loppumista vastaan työtehtävien ja roolipelikampanjoiden
puristuksessa, keräten samalla vaikutusvaltaa AE:n piirissä. Tarkemmat
selitykset aktiiveista on alla.
Pelipakkaa ja aktiivipakkaa ei koskaan sekoita keskenään! Kaikki
nostot tapahtuvat pelipakasta ellei toisin sanota.
Säännöt: Kalle Marjola
AE-pelin 2. version alfa-versio 0.1
Katso myös korttilista
Pelin isukki: Tommi Nirha
Ideointi: Alter Egon sisäpiiri
Pelitarvikkeet
AE-pelin pelaamiseen tarvitaan pelipakka, joukko jonkinmoisia
pelimerkkejä (kuusitahoiset nopat mainioita) sekä kaksi tai
useampi herkkäuskoinen hölmö pelaajiksi.
|
Pelin Kulku
AE-peliä pelataan vuoro kerrallaan: se pelaaja, jonka vuoro on
meneillään, tekee toimintansa, ja saatuaan vuoronsa päätökseen, on
seuraavan pelaajan vuoro toimia.
Peli kulkee näin myötäpäivään, kunnes joku saavuttaa voittotavoitteen,
eli riittävän määrän vaikutusvaltaa aktiiveilleen.
Peli loppuu välittömästi kunhan jonkun pelaajan aktiiveilla on
yhteensä 10 vaikutusvaltaa jonkun kierroksen
lopussa. Tasapelitilanteessa peli jatkuu kunnes vain yhdellä on
voittotavoite.
Peli loppuu viimeistään vuosikokoukseen. Tällöin peli loppuu
välittömästi ja se pelaaja, jolla on eniten vaikutusvaltaa juuri sillä
hetkellä, voittaa. Tässä tapauksessa (ja vain tässä) poissa
pelistä ja/tai burn-outissa olevien aktiivien vaikutusvalta lasketaan,
mutta jaettuna kahdella (ei pyöristystä).
Jos jossain vaiheessa jompi kumpi pakka loppuu (itse asiassa pelipakka
ei voi koskaan loppua, johtuen parista erikoiskortista), poistopakka
sekoitetaan uudeksi pakaksi.
Pelin alku
Molemmat pakat sekoitetaan ja jokaiselle pelaajalle jaetaan
aktiivipakasta kaksi aktiivia ja pelipakasta 3 korttia. Jos pelaaja
saa 'vältiön tapahtuma'-kortin aloituskäteen, se sekoitetaan takaisin
pakkaan ja otetaan uusi kortti tilalle.
Pelin aloittaa Tommi tai Kalle, riippuen siitä, kumpi on tuonut
korttipakan paikalle. Jos kumpikaan ei ole tuonut, he päättävät
sulassa sovussa kumpi aloittaa.
Jos kumpikaan ei ole pelaamassa, pelin aloittaa AE:n puhis. Jos
puhiskaan ei ole pelaamassa, pelin aloittaa vanhin pelaaja.
Aluksi jokainen pelaaja pöytää yhden aktiivin, alkean pelin
aloittajasta, ja vasta tämän jälkeen alkaa itse peli.
Pelaajan vuoro
1. Lähde maalle
-
Kun aivan vuoron alussa olevat tapahtumat on käsitelty (yleensä
pelissä poissa olleet ektiivit palaavat peliin jne.), pelaaja voi
lähettää kaikki haluamansa aktiivit maalle. Tällöin aktiivi
poistetaan pelistä (käännä sivuttain) seuraavaan kierrokseen asti,
mutta hänen ahdistuksensa laskee nopeammin, jos hän on
burn-outissa. Jos aktiivi oli valmiiksi maalla kierroksen alussa
ja pelaaja haluaa tämän pysyvän siellä, aktiiviin ei voi tässä välissä
pelata mitään tapahtumia.
2. Nosta kortteja
-
Pelaaja nostaa 2 korttia pelipakasta tai yhden kortin aktiivipakasta,
aivan miten itse haluaa. Jotkut erikoiskortit voivat muuttaa tätä
lukumäärää. Jos nostettu kortti on välitön tapahtuma se
pelataan heti kun se vedettiin, mutta tilalle ei vedetä uutta
korttia.
3. Pelaa kortteja
-
Pelaaja voi pöydätä yhden aktiivin lisää sekä pelata
kädestään haluamansa määrän aktiviteetteja jo pöydässä oleville
aktiiveille. Lisäksi tapahtumia voi pelata, jos niin haluaa.
Vaiheen järjestys on täysin vapaa. Pelaaja voi esimerkiksi ensin
pelata jonkun tapahtuman, sitten uuden aktiivin ja lopuksi jollekin
aktiiville aktiviteetin.
Eri korttityypit selitetään tarkemmin myöhemmin, mutta yleisesti
aktiviteetteja voi pelata kenelle tahansa aktiiville, jolla on vielä
vapaa-aikaa, ja tapahtumia koska tahansa, ellei tapahtuma toisin
kerro.
4. Käsittele ahdistus
-
Kaikki tekeminen yleensä ahdistaa aktiiveita, ja liian nopea tahti voi
johtaa burn-outtiin. Onneksi ahdistus myös normaalisti
heikkenee ajan kuluessa, ellei aktiivin tilanne ole päässyt liian
pahaksi...
Vuoron lopussa jokaisen pelaajan kontrolloiman aktiivin
ahdistuspisteet muuttuvat:
- Pois pelistä (esim. maalla) ja burn-outissa oleva aktiivi
menettää kaksi ahdistusta
- Pois pelistä muttei burn-outissa olevan aktiivin ahdistus ei
muutu.
- Pelissä oleva aktiivi menettää yhden ahdistuspisteen,
paitsi..
- Jos aktiivilla ei ole yhtään aktiviteettiä eikä hän ole
burn-outissa, saa hän yhden ahdistusta lisää!
Jos aktiivi on burn-outissa tämän vaiheen lopussa ja omaa yli yhden
aktiviteetin, aktiivi lopettaa yhden satunnaisen aktiviteetin ja se
heitetään poistopakkaan. Mahdolliset vaikutukset ahdistukseen lisätään
välittömästi.
5. Tasaa käsi
-
Jos pelaajalla on oman vuoron lopussa yli 5 korttia kädessä, hänen on
valittava ja heitettävä pois niin monta, että jäljelle jää vain viisi
(on poikkeuksia, joilloin tämä määrä voi muuttua).
Vuoro
Pelaajan vuoro jakautuu 5 vaiheeseen, jotka kaikki on käytävä läpi:
- Lähetä aktiivejasi maalle
- Nosta kortteja (2 pelipakasta tai 1 aktiivipakasta)
- Pelaa kortteja kädestä
- Käsittele aktiiveiden ahdistus
- Tasaa käsi
Aktiivit
Yleistä
-
Aktiivit ovat AE-pelin tärkein elementti, sillä heillä hallitaan Alter
Egoa. Pelaajan on pöydättävä tarpeeksi monta aktiivia ja saatava näille
vaikutusvaltaa voittaakseen pelin.
Jos pelaaja pöytää sellaisen aktiivin, joka sattuu olemaan mukana
samassa pelissä, saa tämä henkilö (ei siis pöytääjä vaan pöydätty)
välittömästi vetää yhden kortin pelipakasta.
Vapaa-aika
-
Jokaisella aktiivilla on tietty määrä vapaa-aikaa, mitä hän voi
uhrata erilaisille aktiviteeteille. Tämä vapaa-aika on aktiiveiden
tärkein resurssi sillä vain erilaisilla aktiviteeteillä saa kerättyä
vaikutusvaltaa.
Lisäksi käytössä olevan vapaa-ajan määrä kertoo, kuinka nopeasti
aktiivi selviää ahdistuksesta. Aktiivit ilman mitään aktiviteettiä
ahdistuvat, ja heidän on pakko löytää jotain tekemistä!
Vaikutusvalta
-
Pelin voittamiseen on vain yksi keino: kerää tarpeeksi vaikutusvaltaa.
Ja aktiivit saavat vaikutusvaltaa aktivitiiteillä.
Jokaisella aktiviteetillä on joku määrä vaikutusvaltaa, minkä se antaa
sitä pitävälle aktiiville, ja tämä vaikutusvalta lasketaan
voittotavoitteeseen paitsi jos aktiivi on poissa pelistä tai
burn-outissa.
Burn-out
-
Jos aktiivin ahdistuspisteet nousevat burn-out rajaan asti, tapahtuu
romahdus tai hajoaminen. Loppuun palanut tai liian ärsyyntynyt
aktiivi ei pysty käyttämään vaikutusvaltaansa eikä mahdollisia
aktivoitavia erikoisominaisuuksiaan.
Näin ollen aktiivin vaikutusvalta on nollissa kunnes ahdistuspisteet
saadaan alle burn-outin.
Jos aktiivi on burn-outissa oman kierroksen burn-outin käsittelyn
lopussa ja hänellä on enemmän kuin yksi aktiviteetti, kontrolloijan
on poistettava yksi arvottu aktiviteetti. Mahdolliset
ahdistusmuutokset tulevat normaalisti.
Pelistä poistuminen
-
Joskus joku toiminta tai efekti voi saada aktiivin poistumaan
pelistä. Tällöin aktiivin kortti käännetään kyljelleen eikä mikään
tapahtuma vaikuta häneen eikä hän voi olla kohteena millekään
aktiviteetille ennenkuin hän palaa peliin, ellei pelattavassa kortissa
toisin mainita. Aktiivi palaa normaalisti peliin oman
vuoron alussa jolloin kortti käännetään takaisin pystyyn.
Poissa pelistä oleva aktiivi ei omaa yhtään vaikutusvaltaa.
Hänen aktiviteetteihinsa voi edelleen vaikuttaa, ja niiden
ahdistusmuutokset vaikuttavat aktiiviin normaalisti.
Joskus tapahtuma voi poistaa aktiivin pysyvästi pelistä
aktiivipakan poistopakkaan. Tällöin aktiivi ei palaa peliin
ennenkuin aktiivipakka on sekoitettu uudestaan ja hänet nostetaan
taas pakasta ja pelataan uusiksi.
Tarkenteet
Aktiiveilla voi olla muutamia yleisiä tarkentimia, joilla on
vaikutus useisiin tapahtumiin ja aktiviteetteihin.
- Netti-rajoittunut ei ole addiktoitunut Internettiin eikä
myöskään seuraa siellä tapahtuvia asioita jatkuvasti. Häntä ei
myöskään näy ircissä kuin korkeintaan hyvin satunnaisesti.
- Larppaaja on aktiivisesti larppeja pelaava aktiivi.
Aktiviteetit
Yleistä
-
Tärkein asia AE-pelissä on aktiiveihin pelattavat aktiviteetit, joiden
avulla he saavat vaikutusvaltaa.
Jokaisella aktiivilla voi olla korkeintaan niin monta aktiviteettiä
kuin aktiivilla on vapaa-aikaa. Jos vapaa-aikaa ei ole, aktiivi
ei voi aloittaa uusia aktiviteettejä. Poikkeuksena tähän on sellaiset
aktiviteetit, jotka korvaavat jonkun vanhan.
Aktiviteettien pelaaminen
-
Aktiviteettejä voi kädestä pelata mihin tahansa pöydättyyn aktiiviin,
eli myös vastustajien aktiiveihin. Aina kun aktiivi aloittaa uuden
aktiviteetin, saa hän välittömästi yhden ahdistuspisteen.
HUOM: Burn-outissa tai poissa pelistä olevaan aktiviiviin
ei voi pelata uusia aktiviteetteja.
Kun aktiviteetti pelataan, kortin pelaajan on tarkemmin määriteltävä,
millainen aktiviteetti on kyseessä! Eli pelikampanjalla pitää olla
genre tai tyyppi, mundane-harrastus pitää olla joku konkreettinen
harrastus jne.
|
Tapahtumat
Yleistä
-
Tapahtumat ovat peliin hetkellisesti vaikuttavia asioita, jotka
yleensä vaikuttavat hetkellisesti hahmojen ahdistukseen tai
tilanteisiin. Tapahtumakortit voi yleensä pelata koska tahansa
ellei niissä ole jotain tämän kieltävää tarkennetta.
Koska tapahtumakortit on yleensä hyvin geneerisiä riittävän
monikäyttöisyyden takaamiseksi, pelaajien tärkein tehtävä on sanoin
värittää niiden vaikutukset.
Tapahtumien tarkenteet
-
Tapahtumilla voi olla seuraavia yleisiä tarkenteita:
- Välitön tapahtuma: pelataan välittömästi kun se nostetaan
pakasta. Kukaan pelaaja ei voi pelata reaktiona mitään kortteja.
- Omalla vuorolla: tapahtuman voi pelata vain omalla
vuorolla, korttien pelausvaiheessa.
Ellei korttia ole rajattu omaan vuoroon, sen voi pelata koska
tahansa. Kuitenkin sille pelaajalle, jonka vuoro on, pitää antaa
tarpeeksi aikaa ensin pelata omia korttejaan. Riitatapauksissa se,
kenen vuoro on, voittaa aina nopeudessa.
HUOM: Poissa pelistä oleviin aktiiveihin ei voi pelata
tapahtuma-kortteja, mutta heidän aktiviteetteihinsa voi!
Tapahtuma-kortit voi pelata käytännössä koska tahansa, elleivät
ne ole jotain seuraavista:
- Välitön tapahtuma pelataan heti kun se vedetään pakasta
- Omalla vuorolla pelattava tapahtuma voidaan pelata vain vaiheessa
3.
| | | | | | | | | |