Amber ja Kaaoksen hovit ovat maailman navat, jotka heijastavat itsestään äärettömän monta Varjoa välilleen. Jokainen Varjo on oma maailmansa ja todellisuutensa omine asukkaineen ja fysiikan lakeineen. Mitä lähempänä jompaa kumpaa napaa maailma on, sitä lähempänä se on luonteeltaan kyseistä napaa.
Nämä maailmat eli Varjot ovat kukin täysin itsenäisiä todellisuuksia, jotka eivät välttämättä ole tietoisia toisistaan. Näin ollen esimerkiksi tämä tuntemamme maailmankaikkeus on vain yksi Varjo muitten joukossa.
Amberin ja Kaaoksen hovin verisukuun kuuluvilla on voima kulkea näissä varjoissa. Koska Varjoja on äärettömän monta, tarpeeksi kauan kuljettuaan voi löytää juuri sellaisen Varjon kuin haluaa.
Kaaoksen hovit ovat luonteeltaan ..öö.. kaaottiset. Sen alati muuttuvan luonteen vuoksi kaikki Kaaoksen verisukuun kuuluvat ovat muodonmuuttajia (Shapeshifter) selvitäkseen vaarallisesta ja vihamielisestä ympäristöstä.
Kaaoksen hovit ovat feudaalinen paikka, jossa kuningas hallitsee ja kymmenet suvut (Houses) kilpailevat vallasta. Teknologia on keskiaikaista ja suurin osa kaaosiiteistä on taikojia, sillä taikuus toimii hyvin kaaoksessa.
Kaaoksen voiman antaa Logrus, alati muuttuva ja hulluuden tuova ..asia.., joka myös antaa Kaaosiiteille mahdollisuuden liikkua Varjoissa maailmoiden välillä.
Kaaoksesta on myös lähtöisin kaikki demoniset hirviöt, joiden heijastumia näkee eri maailmoissa ja taruissa.
Kuten Kaaoksen hovit, myös Amber on keskiaikainen paikka eikä siellä edes toimi mitkään kehittyneemmät laitteet. Amberissa elää normaaleja ihmisiä, ja tärkein kaupunki on juuri Amberin kaupunki, joka sijaitsee linnan lähellä. Yleisilmeeltään Amber on kuin keskiaikainen kaupunki ja linna Keski-Euroopassa.
Kuten Kaaoksen hovissakin, myös Amberissa on ..asia... kaiken takana, mutta Amberissa tämä on Pattern, järjestyksen tuova kuvio. Tämä kuvio sijaitsee Amberin linnan alla olevissa onkeloissa, ja sen kävelemällä Amberin sukuun kuuluvat saavat voiman vaikuttaa Varjoihin.
Amberin sukuun kuuluvat ovat yli-ihmisiä, jotka ovat käytännössä kuolemattomia. Fyysinen vaurio voi kyllä tappaa heidät normaalisti, mutta taudit ja sairaudet ovat heille melko tuntematon käsite ja heidän fyysiset ja henkiset voimat ylittävät ihmisten vastaavat.
Amberiitit käyttävät Varjoissa kulkemiseen Patternin heille antamaa voimaa muokata Varjoja. Tällä voimalla he lisäävät ja vähentävät asioita ympärillään kunnes saapuvat sellaiseen maailmaan, jota etsivät. Niinpä esimerkiksi kadulla kulkeva Amberiitti voi muuttaa, että seuraavan kulman takaa löytyykin puita (mitä alkuperäisessä maailmassa ei siellä olisi) ja näin hitaasti asioiat lisäämällä ja vähentämällä siirtyä maailmoista toisiin kunnes saavuttaa kaipaamansa maailman.
Varjot, jotka ovat lähellä maailman napoja muistuttavat enemmän tätä napaa kuin ne, jotka ovat kauimpana. Näin ollen mitä lähemmäksi Amberia mennään, sitä enemmän Varjot muistuttavat Amberia, eli ovat melko vastaavia kuin meidän maailmamme. Vastaavista Kaaoksen hoveja lähestyessä luonnonlait alkavat seota ja maailmat muuttuvat entistä kaaottisemmiksi.
Näin ollen ainoastaan Amber ja Kaaoksen hovit ovat ainoat todelliset paikat, sillä ne ovat ainoat paikat, mihin Pattern tai Logrus eivät voi vaikuttaa Varjomanipulaatioillaan.
Koska kaikki Varjot ovat vain varjoja Amberista ja Kaaoksen hoveista, kaikki Amberissa tai Kaaoksen hoveissa tapahtuva voi heijastua niissä, ja kaikki maailmoissa oleva liittyy jotenkin Amberiin tai Kaaokseen. Niinpä useiden maailmojen tarustoissa on hirveitä hirviöitä, jotka ovat heijastumia Kaaoksen olennoista jne.
Saadakseen Trumppi-kontaktin henkilöllä on vain oltava aito Trumppikortti kohteesta. Tämän jälkeen hän keskittyy korttiin yrittäen tavoittaa henkilön, ja ellei jotkut oudot voimat vaikuta, kohdehenkilön kanssa saa luotua telepaattisen linkin, jota kautta voi puhua. Tämä linkki samalla antaa mahdollisuuden nähdä toisen sijaintipaikkaan, ja sen läpi voi ojentaa käden vetääkseen toisen linkin läpi, mahdollistaen välittömän siirtymisen paikasta toiseen, jopa Varjosta toiseen.
Arden on metsä, jonka kautta Amberiin päästään (jos ei saavuta meriteitse). Ennen Ardenia amberiitit eivät voi muokata ympäristöä Patternin avulla.
Kultainen rinki (Golden circle) on Amberin ympärillä olevat varjot, joihin pääsee meriteitse tai Ardenin kautta.
Ygg on maailman keskipisteessä oleva puu. Toiseen suuntaan lähestytään Amberia, toiseen suuntaan Kaaoksen hovia.