Nihti on tikkipeli, joka on tarkoitettu paripeliksi (eli yhteensä neljä pelaajaa), mutta siitä on myös kahden ja kolmen hengen pelivariaatio, joiden erot kerrotaan sääntöjen lopussa.
Nihti on tikkipeli, jossa on maapakko, muttei valttipakkoa eikä ylimenopakkoa. Näissä ohjeissa ei tarkemmin kerrota tikkipelien perusteita, mutta erittäin lyhyesti: tikin voittaa aina suurin samaa maata oleva kortti, tai suurin valtti. Maata on pakko tunnistaa, jos sitä kädessä on, mutta jos pelattua maata ei ole, valttiakaan ei ole pakko pelata. Tikin voittanut pelaaja aloittaa seuraavan tikin.
Peliä pelataan normaalilla 52 kortin pakalla, jossa ei ole jokereita. Ässä on maan korkein kortti.
Pelin erikoisuus on, että jätkä ('nihti') on pelin voimakkain kortti: jos se lyödään tikkiin, se välittömästi voittaa tikin, pelattiin sen perään mitä tahansa kortteja.
Pelipakan korteista 12 on niin kutsuttuja pistekortteja. Kaikki ässät, kuninkaat ja jätkät ovat pistekortteja, kun muut kortit ovat eräänlaisia ilmaiskortteja.
Jokainen pelaaja valitsee kädestään yhden kortin, jolla ehdottaa pelattavaa valttia, ja laittaa sen eteensä ylösalaisin. Kun kaikki pelaajat ovat valinneet korttinsa, ne paljastetaan yhtä aikaa.
Jos jotain maata on eniten, tämä maa on valtti. Muutoin (kaikki kortit eri maata tai kahta eri maata kumpaakin kaksi) pelataan sangipeli, eli valtiton peli.
Tämän jälkeen pelaajat palauttavat kortin käteensä ja jakajasta seuraava aloittaa ensimmäisen pelikierroksen. Vaihtovariaatio: valttiehdotuksen jälkeen parit vaihtavat tarjouskorttinsa.
Edellisen tikin vienyt pelaaja aloittaa aina seuraavan pelaamisen. Pelin ensimmäisen kierroksen aloittaa jakajasta seuraava. Tikkiä pelatessa jokainen pelaa yhden kortin kädestään myötäpäivää. Maapakko on, muttei ylimenopakkoa. Jos pelattua maata ei ole, saa pelata haluamansa kortin. Jos pelattu kortti on valtti (eikä kysytty maa ole valttia), voittaa se tikin, jos se on isoin pelattu valtti (eikä jätkää ole pelattu). Valttipakkoa ei kuitenkaan ole, eli jos pelaajalla ei ole kysyttyä maata, saa hän pelata minkä tahansa muun kortin.
Poikkeuksena normaaliin tikkipeliin ensimmäinen jätkä, joka kierroksella pelataan, voittaa automaattisesti tikin, vaikka tikkiin pelattaisiinkin suurempia numeroita, valtteja tai muita jätkiä. Väärä maata olevaa jätkää ei tietenkään voi kuitenkaan pelata, jos pelaajalla on kysyttyä maata kädessä.
Pistelaskusysteemillä pyritään tasoittamaan huonon tai hyvän jaon vaikutusta, ja se aiheuttaa peliin muista tikkipeleistä poikkeavan strategisen elementin.
Jokainen tikki, jonka pari saa, on yksi piste.
Jokainen ässä, kuningas tai jätkä, eli niin kutsuttu pistekortti, joka parin keräämissä tikeissä on, on yksi miinuspiste.
Näin ollen pisteitä on kaikkiaan jaossa yksi pluspiste, eli parien pisteiden summa pelistä on +1, joka tavallisesti jakautuu +1 ja +0 tai +2 ja -1.
Tikkiä, jossa ei ole yhtään pistekorttia, kutsutaan plustikiksi. Tikki, jossa on yksi pistekortti, on nollatikki ja kahden (tai useamman) pistekortin tikki on miinustikki. Yleensä kannattaa merkitä erikseen vain plus- ja miinustikit.
Peräkkäisten pelien pisteet voidaan laskea yhteen ja peli-illan lopuksi eniten pisteitä kerännyt pari on voittaja.
Kolmen pelaajan Nihdissä tikkipelaaminen ja pistejärjestelmä on täysin sama, mutta nelinpelin streategia puuttuu.
Peli aloitetaan jakamalla jokaiselle pelaajalle 17 korttia. Viimeinen ylijäävä kortti paljastetaan ja se määrää valtin. Jos paljastettu kortti on pistekortti, peli on sangipeli, eli valtiton. Tämän jälkeen ylimääräinen kortti laitetaan sivuun.
Pelissä ei siis tarjota valttia ja pelin aloittaa jakajasta seuraava. Pisteet lasketaan kuten normaalisti ja eniten pisteitä kerännyttä on voittaja.
Peli toimii täysin samalla tavalla kuin 3 pelaajan Nihti, mutta kun kortit on jaettu 3 pinoon, yhtä pinoa ei ollenkaan oteta vaan se jää paljastamatta koko pelin ajaksi.
Pelaamatta jäävien korttien takia yleensä molemmat pelaajat saavat pluspisteitä, koska osa pistekorteista jää käyttämättömien korttien sekaan.