Pelijärjestelyt

Skenariot

Kilpailussa käytetään eri kierroksilla eri tehtäviä, jotka mukailevat Battle booksin perusskenarioita. Tarkemmat tiedot ja määritelmät skenarioista jaetaan kunkin kierroksen alussa. Varaa hidden unit counttereita oman armeijan tarpeisiisi!

Aikataulu ja vastustajien määritys

Kilpailussa pelataan ensin 4 kierrosta niin, että kaikki osallistujat osallistuvat niistä jokaiseen. Vastustajan arpomisessa käytetään seuraavia sääntöjä (modifioitu Swiss Draw):
  1. Samaa pelaajaa vastaan ei pelata uudestaan
  2. Samaa armeijatyyppiä ei pistetä vastaavaa vastaan niin kauan kuin se on mahdollista
  3. Samoissa (tai lähekkäin) pisteissä olevat pelaavat toisiaan vastaan
Näiden sääntöjen puitteissa arvotaan vastustaja jokaiselle kierrokselle. Kierrokset alkavat lauantaina kello 11, 14, 18 ja 21 ja jokainen kestää 3 tuntia.

Lauantain 4 kierroksen jälkeen on sunnuntaina finaalipelit, jos kärki on tasaista tai osallistujia kisassa on paljon. Finaalikierroksia pelataan 1-2 riippuen käytettävästä olevasta ajasta. Finaalien alussa aikaisemmat pisteet puolitetaan, ja lopullinen sijoitus määräytyy finaalikierrosten jälkeen yhteensaaduista pisteistä. Finaaleissa vastustaja päätetään seuraavien sääntöjen mukaan:

  1. Samaa pelaajaa vastaan ei pelata uudestaan (finaaleissa, aikasemmilla vastustajilla ei väliä)
  2. Samaa armeijatyyppiä ei pistetä vastaavaa vastaan niin kauan kuin se on mahdollista
  3. Eniten pisteitä omaava pelaa vähiten pisteitä omaavaa sopivaa vastustajaa vastaan ja niin edelleen.
KloPeLaSu
-10 Ilmoittautuminen 
10-11 1. finaalikierros*
11-121. kierros
12-13
13-142. finaalikierros*
14-152. kierros
15-16
16-17 
17-18safkis
18-19Ilmoittautuminen 3. kierros
19-20
20-21
21-224. kierros
22-23 
23-24
*pelataan tarpeen mukaan

Pisteytys otteluista

Pelaaja saa pisteitä jokaisesta ottelusta, johon hän osallistuu. Pisteitä saa seuraavasti:
Selvä voittaja 4 (yli 10 pisteen ero)
Vähäinen voittaja 3
Tasapeli 3
Vähäinen häviäjä 2
Selvä häviäjä 1 (yli 10 pisteen ero)

Myöhästymisestä sakotetaan -1 piste yli puolen tunnin myöhästymisestä. Yli tunnin myöhästymisestä menettää kaikki pisteensä kierrokselta. Tällöin vastustaja saa täydet 4 pistettä.

Voittopisteiden lisäksi jokaisesta pelistä annetaan vastustajalle nk. fair play-arvosana. Arvosana annetaan urheiluhenkisyydestä, kouluarvosanana 4-10. Turnauksen lopuksi fair play-pisteistä lasketaan keskiarvo, josta saa 0-3 pistettä kokonaistulokseensa.

Turnauksen voittaja on pelaaja, jonka yhteenlaskettu pistemäärä on suurin. Pelaajien keskinäisen järjestyksen määrä tasatilanteissa 1) keskinäisten ottelujen tulos, 2) fair play-pisteet, 3) armeijan ulkonäköpisteet, 4) ylimääräinen ottelu ratkaisuun saakka.

Hienoin armeija

Fair play -arvosanan lisäksi jokainen pelaaja antaa vastustajan armeijan ulkonäöstä (maalaus ja kokoonpano) arvosanan. Näiden arvosanojen auttamana tuomarit tekevät päätöksen hienoimmasta armeijasta, joka ansaitsee erikoispalkinnon.
Updated 8.5.98 - Epic index page