Pelijärjestelyt
Skenariot
Kilpailussa käytetään eri kierroksilla eri tehtäviä, jotka mukailevat
Battle booksin perusskenarioita. Tarkemmat tiedot ja määritelmät
skenarioista jaetaan kunkin kierroksen alussa. Varaa hidden unit
counttereita oman armeijan tarpeisiisi!
Aikataulu ja vastustajien määritys
Kilpailussa pelataan ensin 4 kierrosta niin, että kaikki
osallistujat osallistuvat niistä jokaiseen. Vastustajan arpomisessa
käytetään seuraavia sääntöjä (modifioitu Swiss Draw):
- Samaa pelaajaa vastaan ei pelata uudestaan
- Samaa armeijatyyppiä ei pistetä vastaavaa vastaan niin kauan kuin
se on mahdollista
- Samoissa (tai lähekkäin) pisteissä olevat pelaavat toisiaan
vastaan
Näiden sääntöjen puitteissa arvotaan vastustaja jokaiselle
kierrokselle. Kierrokset alkavat lauantaina kello 11, 14,
18 ja 21 ja jokainen kestää 3 tuntia.
Lauantain 4 kierroksen jälkeen on sunnuntaina finaalipelit, jos kärki
on tasaista tai osallistujia kisassa on paljon.
Finaalikierroksia pelataan
1-2 riippuen käytettävästä olevasta ajasta. Finaalien alussa
aikaisemmat pisteet puolitetaan, ja lopullinen sijoitus määräytyy
finaalikierrosten jälkeen yhteensaaduista pisteistä. Finaaleissa
vastustaja päätetään seuraavien sääntöjen mukaan:
- Samaa pelaajaa vastaan ei pelata uudestaan (finaaleissa,
aikasemmilla vastustajilla ei väliä)
- Samaa armeijatyyppiä ei pistetä vastaavaa vastaan niin kauan kuin
se on mahdollista
- Eniten pisteitä omaava pelaa vähiten pisteitä omaavaa sopivaa
vastustajaa vastaan ja niin edelleen.
Klo | Pe | La | Su
|
---|
-10 | | Ilmoittautuminen |
|
10-11 | | 1. finaalikierros*
|
11-12 | 1. kierros
|
12-13
|
13-14 | 2. finaalikierros*
|
14-15 | 2. kierros
|
15-16
|
16-17 |
|
17-18 | safkis
18-19 | Ilmoittautuminen
| 3. kierros
| 19-20
| 20-21
| 21-22 | 4. kierros
| 22-23 |
| 23-24
| |
*pelataan tarpeen mukaan
Pisteytys otteluista
Pelaaja saa pisteitä jokaisesta ottelusta, johon hän osallistuu.
Pisteitä saa seuraavasti:
Selvä voittaja | 4 (yli 10 pisteen ero)
|
Vähäinen voittaja | 3
|
Tasapeli | 3
|
Vähäinen häviäjä | 2
|
Selvä häviäjä | 1 (yli 10 pisteen ero)
|
Myöhästymisestä sakotetaan -1 piste yli puolen tunnin myöhästymisestä.
Yli tunnin myöhästymisestä menettää kaikki pisteensä kierrokselta.
Tällöin vastustaja saa täydet 4 pistettä.
Voittopisteiden lisäksi jokaisesta pelistä annetaan vastustajalle nk.
fair play-arvosana. Arvosana annetaan urheiluhenkisyydestä,
kouluarvosanana 4-10. Turnauksen lopuksi fair play-pisteistä lasketaan
keskiarvo, josta saa 0-3 pistettä kokonaistulokseensa.
Turnauksen voittaja on pelaaja, jonka yhteenlaskettu pistemäärä on
suurin. Pelaajien keskinäisen järjestyksen määrä tasatilanteissa 1)
keskinäisten ottelujen tulos, 2) fair play-pisteet, 3) armeijan
ulkonäköpisteet, 4) ylimääräinen ottelu ratkaisuun saakka.
Hienoin armeija
Fair play -arvosanan lisäksi jokainen pelaaja antaa vastustajan
armeijan ulkonäöstä (maalaus ja kokoonpano) arvosanan. Näiden
arvosanojen auttamana tuomarit tekevät päätöksen hienoimmasta armeijasta,
joka ansaitsee erikoispalkinnon.
Updated 8.5.98 - Epic index page