PelikenttäMurskapallon pelikenttä on kooltaan korkeintaan koripallokentän kokoinen (28x15m), mutta kenttä on usein paljon pienempi. Kentän laidoilla on yleensä joukko avustajia, jotka työntävät kentältä ulos eksyneet pelaajat takaisin. Vaihtoehtoisesti kentän rajoina voi toimia seinät.Pelikenttä on jaettu keskeltä halki puolirajalla. Aloituksessa molempien joukkueiden on kokonaan oltava oman puolirajan omalla puolella. Pelikentän molemmissa päädyissä on keskellä maali, johon pelaajien on tarkoitus kuljettaa pelipallo. Maali on noin metrin kanttiinsa oleva neliö maassa, johon pelipallo on iskettävä. |
MurskapalloIdeointi, säännöt ja www-sivut:
| ||||||||||||||||||||
TuomariJokaisessa ottelussa on joukkueiden lisäksi ainakin yksi muu henkilö: tuomari.Tuomarin tehtävä on huolehtia kierrosten laskemisesta, vaiheiden aloittamisesta ja sääntöjen noudattamisesta sekä ottelun tulosten ilmoittamisesta mahdollisen liigan organisoijalle. Tuomari on täysin neutraali ja yksinkertaisuuden vuoksi hänen kimppuunsa ei saa hyökätä. Tuomari auttaa kaikissa sääntöteknisissä ongelmissa ja hänen sanansa on laki. Jos pelissä ei ole muita avustajia, tuomari myös potkaisee pallon takaisin kentälle jos se vahingossa joutuu ulos kentältä. |
Tuomari on ainoa tarvittava joukkueihin kuulumaton henkilö. Tuomarin
on syytä osata säännöt hyvin ja kantaa niitä mukana.
| Ottelun kulkuOttelu alkaa kolikonheitolla siitä, kumpi saa päättää, kumpi on ensin puolustaja ja kumpi hyökkääjä.Kun tämä on saatu päätettyä, molemmat joukkueet laittavat ensimmäisen kentällisensä pelaajalle ja pallo annetaan puolustajalle. Tuomarin merkistä pallo potkaistaan vastustajille ja tuomarin vihellyksestä (tai huudosta) alkaa ensimmäinen kierros. Peliä pelataan kaksi erää, molemmat pituudeltaan 20 kierrosta. Kuitenkin jos jompikumpi joukkue saa tätä ennen tehtyä kolme maalia, loppuu peli välittömästi tämän joukkueen voittoon. Ottelun aikana yksi pelijakso on edellisestä katkosta aina seuraavaan maaliin tai erän loppumiseen. Peli saatetaan hetkellisesti keskeyttää pallon ulos lentämisen ajaksi tai pelaajan loukkaantumisen takia, mutta tänä aikana pelaajat eivät saa liikkua. Jos toisen erän loputtua maalit ovat tasan, oli peli tasapeli. Jos voittaja on pakko saada, pelataan 20 kierroksen jatkoaika, joka päättyy heti jos toinen saa maalin. Aloittaja arvotaan uudestaan. Jatkoaikoja jatketaan kunnes toinen voittaa.
Ottelu kestää korkeintaan kaksi 20 kierroksen erää. 3. maali lopettaa
ottelun välittömästi.
| Jokaisen pelijakson alussa pelaajat sijoittuvat omille puolilleen ja puolustaja potkaisee pallon hyökkääjille.
| PelipalloPelipallona toimii nahasta tehty hieman rugby-palloa muistuttava soikea pallo.Pelipalloa saa kantaa kuka tahansa pelaaja, joka siihen pystyy. Ellei pelaajalla kuitenkaan ole pallokäsittely-taitoa, hän saa käyttää vain jompaa kumpaa kättänsä pallon käsittelyyn, mukaanlukien kantamiseen. Palloa pelin aikana saa käsitellä vain liikuntavaiheen aikana, eli loikka- ja mättövaiheessa ei palloon saa koskea eikä sitä saa heittää.
Pelipallo kannattaa tehdä 30 sentin vaahtomuovisylinteristä,
joka ilmastointiteipillä teipataan soikean pallon muotoiseksi.
|
| PeliasutJoskus vuonna 2000 ja risat raunioiden keskellä ei olla kovin kiinnostuneita siitä, miten pelaajat joukkueissa pukeutuvat. Yhteenkuuluvuuden ja joukkuehengen nostamiseksi joukkue voi pukeutua tunnistettaviin väreihin ja vaatteisiin, mutta tämä on täysin vapaaehtoista.Näin ollen peliasuna toimii yleensä nuhruiset housut, jopa farkut. Pelipaitana on usein repaleinen t-paita tai vastaava asuste. Vaatteiden on syytä olla sellaisia, että niissä voi rauhassa käydä tutustumassa maankamaraan. Kenkinä on usein maiharit tai kuluneet lenkkarit. Normaalin vaatetuksen lisäksi pelaajilla voi olla panssaria. Panssari on sekalaisista suojaavista kappaleista tehty suojakerros, joka auttaa pelaajaa paremmin kestämään vastustajien agressiiviset toimet. Kevyt panssari tarkoittaa satunnaisia suojia ympäri kehoa. Esimerkiksi polvisuojat, olkasuojat sekä kypärä on kevyt panssari. Tai tukeva rintapanssari ja kyynär- sekä käsivarsisuojat. Muutama satunnainen panssarinpala ei vielä oikeuta kevyeeseen panssariin, vaan suojaa on oltava selvästi. Peliteknisesti kevyt panssari antaa yhden puolustustason vauriotesteissä, ks. pelisäännöt. Raskas panssari on suurimman osan kehoa peittävä levyhaarniska. Pelaajalla on käytännössä sääri-, reisi- ja käsivarsisuojat sekä rintapanssari ja kypärä. Panssari hankaloittaa jo hieman pelaajan liikkumista eikä pelaaja voi loikata kuin kerran kierroksessa (ks. pelisäännöt). Peliteknisesti pelaaja saa myös kaksi puslustustasoa vauriotesteissä. Päätös siitä, onko pelaajan asuste suojaamaton, kevyt vaiko raskas panssari tekee viime kädessä tuomari.
Panssarit kannattaa yleensä tehdä vaahtomuovista, lähinnä
makuualustasta. Makuualaustasta tehdyt ilmastointiteipillä
päällystetyt levyt sidotaan raajoihin kiinni. Monimutkaisemmat
olkasuojat, kypärät ja kyynärsuojat tehdään rakentamalla teipin
avulla makuualustasta ja vaahtomuovista.
| Kaikki kovasta materiaalista tehdyt suojat ovat kiellettyjä, eli pelaajilla ei saa olla aitoa lätkäkypärää tai kovia futis-suojia. Kuitenkin pieni suojaus polvissa ja kyynärpäissä on suositeltavaa kaikille pelaajille, ainakin jos pelataan yhtään kovemmalla alustalla. Vaikka töniminen yms. on kielletty, kaatumisia voi sattua.
| AseetMurskapallossa saa käyttää aseita. Aseiden muoto ja rakenne on vain tarkoin valvottua, eli mitä tahansa veistä ei mennä kentälle heiluttamaan.Aseiden määrä ja käyttöSääntöjen mukaan joukkue saa kantaa mukanaan pelikentälle korkeintaan 3 asetta. Aseilla ei saa heittää vastustajaa eikä niitä saa modifoida kesken matsin. Vastustajalta vietyä asetta ei saa hajoittaa ja se pitää palauttaa seuraavan pelikatkon aikana.Murskapallon säännöt tunnistavat kaksi asetta, joilla molemmilla on oma käyttönsä. Molempia aseita käytetään kahdella kädellä, joten palloa kantava pelaaja ei voi käyttää asettaan. Lisäksi palloa ja asetta kantava pelaaja ei voi loikkia. NuijaNuija on vähintään 120 cm pitkä keppi, jonka molemmissa päissä on suuri (vaahtomuovista tehty) möykky. Aseella huidotaan vastustajia ja se antaa 2 lisätasoa vauriotesteihin.KoukkuKoukku on vähintään 140 cm pitkä viikatetta muistuttava ase, jossa toisessa päässä on paksu koukku, jolla saadaan iskettyä jalat alta. Ase antaa yhden kaatotason ja yhden tason vauriotesteihin.
Kuten panssarien kanssa, myös aseiden on oltava
turvallisia. Yleiset bofferien teko-ohjeet on syytä pitää
mielessä, ja ainostaan kunnolla pehmustettuja aseita saa
käyttää. Aseilla ei myöskään saa hakata kovaa.
| Tuomari voi oman päätösvaltansa mukaan kieltää vaarallisiksi tai liian pieniksi havaitsemansa aseet. Pelaajat voivat halutessaan ojentaa toisilleen aseen, tiputtaa maahan tai poimia vihollisen tiputtaneen aseen. Lainatut aseet on palautettava omistajille pelijakson lopussa. Aseiden on syytä olla niin kestäviä, että ne kestävät päälle kaatumisen.
| JoukkueetMurskapallo-joukkueeseen kuuluu 5 kenttäpelaajaa sekä korkeintaan 2 varapelaajaa sekä manageri. Koska managerin pelaaminen ei ole kovin mielenkiintoista, yksi pelaaja voi toimia myös managerina.Joukkueeseen voi ottaa uuden pelaajan jos sen koko tippuu alle seitsemän. Uusi pelaaja saa ilmaiseksi taidon loikkaaja-1 sekä 3 muuta vapaavalintaista taitoa. Samaa taitoa ei voi valita kahdesti, mutta loikkaaja-2:n voi valita. Tukeva ja kookas pelaaja (painoindeksi noin 30 tai enemmän) on automaattisesti raskas, eli hän pysyy paremmin jaloillaan eikä kaadu niin helposti kaadoissa, mutta myös loikkiminen on hieman rajoitettu. Pelaaja, jonka painoindeksi pyörii 25:n ja 30:n välillä voi olla raskas jos pelaaja haluaa ja hän sellaiselta vaikuttaa. Joukkueen varusteet, eli panssarit ja aseet menevät täysin oman viitseliäisyyden pariin, eli välineurheilu kunniaan.
Joukkueen koko on korkeintaan 7, joista korkeintaan 5 voi olla
kentällä yhtä aikaa.
| Uusi aloittava pelaaja saa automaattisesti taidon loikkaaja-1 ja kolme vapaavalintaista taitoa, joskin samaa ei saa valita kahdesti. Pelaaja saattaa olla raskas, joka rajoittaa loikkien määrää mutta auttaa pysymään jaloillaan kaadossa.
| LoukkaantumisetPelin aikana saatuja loukkaantumisia ei voida hoitaa kesken kaiken. Pelaajan on joko jatkettava tai siirryttävä vaihtoaitioon.Pelin jälkeen loukkaantuneet ja vakavasti loukkaantuneet saadaan hoidettua kuntoon. Tämä normaalisti vaatii muutamia päiviä, joten jos joukkueen on samantien pakko pelata lisää, pelaajat ovat yhä loukkaantuneita. Tajuttomaksi loukkantuneen pelaajan on tehtävä KPS-haaste tuomaria vastaan. Jos hän häviää, pelaaja on kuollut tai muutoin pysyvästi loukkaantunut ja pitää aloittaa uudella. Tasapelillä tai voitolla kuten yllä.
Loukkaantuneet pelaajat saadan hoidettua kuntoon päivässä
parissa. Tajuttomaksi hakatut tekevät haasteen ja jos häviävät,
kuolevat.
|
| MutantitTulevaisuuden saastuneessa maailmassa useat lapset syntyvät mutantteina. Suurin osa mutanteista kuolee pienenä mutaatioihinsa tai kylälaisten tappamina, mutta osa pystyy elämään melko normaalisti mutaatioistaan huolimatta. Ja osasta mutantteja tulee mainioita Murskapallon pelaajia.Pelaajalla, joka on mutantti on käytännössä joku näkyvä, selkeä mutaatio joka pitää olla aina maskeerattuna. Tämän mutaation ansiosta pelaajalla sitten on eroavat aloitustaidot, ja tässä on muutama esimerkki, mutta tarvittaessa voi keksiä lisää, mutta niiden oltava tasapainoisia. Kevytrakenteinen ja luiseva pelaaja on yleensä niin ketterä, että saa ilmaisen taidon väistäjä. Toisaalta, hänen fysiikkansa on niin heikko että jos hän loukkaantuu pelissä, hänen on oltava seuraava pelijakso poissa kun hänet yritetään saada edes jonkinlaiseen pelikuntoon - se jakso jossa loukkaantuminen sattui pelataan normaalisti loppuun, sillä veressä on vielä paljon adrenaliinia. Kevytrakenteinen pelaaja ei luonnollisesti voi olla raskas, ja toivottavaa on, että painoindeksi on alle 20 tai muutoin vain laihan ja ketterän näköinen. Sitkeä pelaaja on rakenteeltaan ja luustoltaan hyvin kestävä, mutta yleensä myös hyvin eläimellinen ulkonäöltään, ollen kyyryselkäinen ja terävähampainen sekä takkutukkainen. Sitkeällä mutantilla on automaattisesti yksi taso loukkaantumista vastaan. Näin ollen raskaassa panssarissa oleva sitkeä pelaaja saa 3 uusintaa. Sitkeä pelaaja kuitenkin aloitta vain kahdella taidolla loikan lisäksi normaalin kolmen sijaan. Sitkeä pelaaja voi olla raskas.
Pelaaja voi olla halutessaan mutantti, jolloin hänellä on alussa yksi
valittu mutaatio. Tämä voi vaikuttaa alkutaitojen määrään.
| Kevytrakenteinen pelaaja saa ylimääräisen taidon väistäjä mutta on automaatisesti poissa pelistä seuraavan pelijakson jos loukkaantuu. Sitkeä pelaaja aloittaa vain kahdella taidolla, mutta saa yhden lisätason vauriota vastaan.
| KokemusMurskapallo on kampanjamuotoinen peli, jossa pelaajat ja joukkueet hiljalleen kehittyvät kovemmiksi ja kovemmiksi kunnes kuolema kerää satonsa tai pelaaja päättää vetäytyä eläkkeelle.Tätä kuvataan kokemuksella, jota jokainen pelaaja saa jokaisesta ottelusta. Saadulla kokemuksella pelaaja voi sitten ostaa uusia taitoja tai nostaa vanhojen tasoja. Kokemuksen saaminenJokainen pelaaja saa käydystä ottelusta yhden kokemusta, jos oli kentällä vähintään 5 kierrosta.Tämän lisäksi molemmista joukkueista yksi valittu pelaaja saa toisen kokemuspisteen. Tämän pelaajan valitsee tuomari yhdessä vastustajajoukkueen kanssa. Poikkeus: jos toinen joukkue on selvästi huonompi, häviää 0-3 ja muutenkin on selvästi möyhennettävänä, tuomari voi antaa extrakokemuksen kaikille hävinneen joukkueen kentällä olleille pelaajille yhden sijaan. Kokemuksen käyttäminenPelaaja voi ostaa kahdella kokemuksella uuden taidon. Vaihtoehtoisesti vanhan taidon tasoa voi nostaa, tämän maksaessa nykyinen taso+2.Kokemuksen käyttö tehdään ainostaan pelien välissä.
Pelaajat saavat kokemusta 1 per matsi, jos olivat kentällä ainakin
noin 5 kierrosta. Lisäksi yksi valittu pelaaja saa yhden
extrakokemuksen, tai kaikki joukkueen jäsenet jos joukkue todella
piestiin.
| Kokemuksella ostetaan taitoja: uusi taito maksaa 2 kokemusta, vanhan nosta maksaa nykyinen taso+2. Kokemuksella ei voi muuttaa mutaatioita eikä lisätä tai poistaa ominaisuutta raskas. Jos pelaaja todellakin fyysisesti muuttuu, tällaisen muutoksen voi saada ilmaiseksi.
| KampanjaMurskapallo on tarkoitettu kampanja tai liigapeliksi. Sitä voi pelata ihan yksittäisinä peleinä, mutta kokemuksen keräämisessä ja 'vielä me nuo Luunmurskaajat voitetaan'-asenteissa on oma viehätyksensä.Kampanjassa joukko innostuneita kerää oman joukkueen, jossa on siis 5-7 henkeä. Tämä joukkue valitsee itselleen jonkun kuvaavan nimen ja ilmoittaa nimensä, pelaajat ja pelaajien aloitustaidot liigan organisoijalle. Lisäksi joukkueesta ainakin yhden pitää ilmoittautua mahdolliseksi tuomariksi muiden peleihin, eli hänen on osattava säännöt hyvin. Kun joukkue on kasattu, se voi pelata halutessaan toista joukkuetta vastaan. Ottelusta saadaan normaalisti kokemusta ja sen tulos ja saadut kokemukset ja valitut taidot ilmoitetaan organisaattorille. Ottelussa pitää olla tuomarina joku muusta joukkueesta tai täysin ulkopuolinen henkilö, joka osaa säännöt ja vastaa tulosten ilmoittamisesta. Tarvittaessa järjestetään isompia turnajaisia, joihin osallistuu useampia joukkueita, ja pelataan pudotuspeleillä tai pisteytyksellä. Jos jonkun henkilön pelaaja kuolee tai joutuu vetäytymään, hän voi aloittaa uudella tehden sellaisen kuten yllä on kerrottu. Samoin toimitaan, jos joukkueeseen liittyy uusi pelaaja. Joukkueen maksimikoko on kuitenkin 7. Pelaajat voivat myös erota joukkueista ja olla yksikseen kunnes liittyvät johonkin joukkueeseen ottelun ajaksi tai pidemmäksi ajaksi. Tällainen yksittäinen pelaaja pitää edelleen tietojaan yllä.
Joukkueeseen kuuluu 5-7 pelaajaa. Yksi pelaajista hoitaa
manageri-asiat, yksi on kapteeni (voi olla sama pelaaja) ja ainakin
yksi on virallinen tuomari muiden otteluihin.
| Kaikki joukkuekokoonpanoon tai kokemukseen tapahtuvat muutokset pitää ilmoittaa sen liigan organisaattorille, missä pelataan.
MURSKAPALLO (c) Kalle Marjola 1997 http://www.iki.fi/marjola/
| |