MURSKAPALLO - PELISÄÄNNÖT

Peliaika

Aloitusheitosta maaliin tai erän loppumiseen on yhtä pelijaksoa. Itse koko ottelu koostuu kahdesta erästä, jotka molemmat kestävät 20 kierrosta. Tuomari huutaa selvästi NELJÄNNES kierroksen 6 alussa, PUOLET kierroksen 11 alussa ja taas NELJÄNNES kierroksen 16 alussa.

Jokainen pelijakso alkaa aloituspotkulla: Molemmat joukkueet laittavat pelaajansa (max 5 kpl) omalle puolen kenttää, ja joku puolustasta joukkueesta potkaisee pallon toiselle joukkueelle. Potkut on tapahduttava vähintään 5 metrin päästä keskilinjasta.

Heti kun potku osuu maahan tai vastapuolen pelaajaan, pelijakso alkaa ensimmäisellä kierroksella. Jos pallo pomppaa ulos kentältä tai jää lyhyeksi, peli puhalletaan katkolle heti ensimmäisen kierroksen jälkeen ja pallo annetaan hyökkäävän joukkueen taaimmaiselle pelaajalle (tuomari päättää).

Peliä jatketaan aina maaliin tai erän loppumiseen asti. Itse peli kestää kaksi erää tai korkeintaan 3 maaliin toiselle joukkueelle.

Murskapallo

Ideointi, säännöt ja www-sivut:
Kalle Marjola 1997

YLEISTÄ

YLEISSÄÄNNÖT

PELISÄÄNNÖT

Haasteet

Kaikki erilaiset simuloidut haasteet ja ongelmatapaukset ratkaistaan Murskapallossa kivi-paperi-sakset (lyhyesti KPS) -haasteilla.

KPS-haastessa molemmat pelaajat (tai pelaaja ja tuomari) heilauttavat nyrkissä olevaa kättään kolme kertaa, ja kolmannella kerralla yhtäaikaisesti paljastavat 'kiven', 'paperit' tai 'sakset'. Kivi voittaa sakset, sakset paperin ja paperi kiven. Samalla on tasapeli.

Tämän jälkeen verrataan testissä käytettyjä tasoja.

  • Jos tasoja on yhtä monta, tasapeli uusitaan, kunnes toinen voittaa.
  • Jos tasoero on yksi, enemmän omaava voittaa myös tasapelit.
  • Jos tasoero on kaksi, enemmän omaava voittaa myös tasapelit, ja hänen häviönsä uusitaan kerran, mutta uusinnassa tasapelin voittaa alkupeärinen voittaja.
  • Jos tasoero on kolme tai enemmän, tasapelin voittaa enemmän omaava ja hväiö uusitaan kerran, ja uusinnassa tasapelinkin voittaa enemmän tasoja omaava.

Esimerkki: pelaaja A mättää pelaajaa B, joka väistää. Pelaaja A valitsee paperin kun pelaaja B valitsee sakset. Pelaajalla A on 2 tasoa ja pelaajalla B 1 taso väistöä. Haasteen voittaa B, koska yhden tasoero ei mahdollista A:ta uusimaan testiä.

Joukkohaasteet
Jos haasteeseen osallistuu enemmän kuin kaksi, kaikki tekevät haasteen samanaikaisesti ja tämän jälkeen KPS-valintaa vertaillaan omien vastustajien suhteen. Jos joku uusii haasteen, vain tässä uusinnassa mukana olevat uusivat, muilla alkuperäisen haasteen tulos säilyy.

KPS-haasteissa osallistujien tasoero vaikuttaa haasteeseen seuraavasti:
  • Yhden erolla tasapelin voittaa kovempi
  • Kahden erolla tasapelin voittaa kovempi, ja voi uusia häviön kerran, mutta häviää uusinnassa tasapelin
  • Kolmen erolla tasapelin voittaa kovempi, ja voi uusia häviön kerran, jolloin voittaa uusinnassakin tasapelin.
Todennäköisyydet ovat 50%, 67%, 78% ja 89% kovemman puolesta.

Tasoton haaste tehdään normaalina KPS-haasteena, mutta tasapeliä ei uusita, eikä mistään tasoista tms. välitetä.

Pelikierros

Pelikierroksessa on kolme vaihetta:
  1. Liikkumisvaihe (3 sekuntia)
  2. Loikkavaihe (mahdolliset loikat ja taklaukset)
  3. Mättövaihe (vieressä olevan survominen)
Jokaisen kierroksen toiminta selitetään tarkemmin alla. Tuomari hallitsee vaiheita huutamalla selkeästi jokaisen vaiheen alun.
  1. Liikkumisvaihe
  2. Loikkavaihe
  3. Mättövaihe

Pallo

Koska kyseessä on pallopeli, on pallo melko tärkeässä asemassa.

Palloa saa käsitellä vain liikkumisvaiheessa. Muiden vaiheiden aikana pallon nostaminen, antaminen tai heittäminen on ehdottomasti kielletty.

Liikkumisvaiheessa pallon saa vapaasti nostaa ylös, kuljettaa, ojentaa, potkaista tai heittää. Pelaajat, joilla ei ole pallonkäsittely-taitoa saavat koskea palloon vain toisella kädellä. Palloa kantava pelaaja ei voi sitoa ketään, mutta voi väistellä ja potkia normaalisti. Mätössä ja kaadossa vastustaja saa +1 tason uusinnan.

Jos pallo joutuu ulos kentältä, pelataan kierros normaalisti loppuun. Seuraavan kierroksen alussa pallo heitetään takaisin pelikentälle. Joku avustaja tai tuomari potkaisee pallon muutaman metrin päästä uloslentokohdasta ja yrittää osua kentän keskipisteeseen. Peli jatkuu heti kun pallo osuu pelaajaan tai kenttään, ja jos se samantien pomppii ulos, seuraavalla kierroksella toiminta toistetaan.

Jos palloa kantava pelaaja pökertyy tai kaatuu, pelaajan on tehtävä haaste tuomaria vastaan, ja ellei voita, tiputtaa pallon. Jos pallonkantaja loukkaantuu, testissä on heti haittana loukkaantumisesta vastustajalle (tällä kertaa tuomari) tuleva +1 taso.

Maalin tekeminen

Maali tehdään iskemällä pallo vastustajan maalialueeseen. Pelaajan on juostava ja painettava pallo maalineliöön, satunnainen heitto tai potku ei kelpaa.

Maalin voi tehdä koska tahansa kierroksen aikana, myös loikkavaiheessa. Riittää, että pallo on pelaajan hallussa ja maalineliössä, pelaaja voi olla pökertynyt tai loukkaantunut.

Palloa saa käsitellä vain toisella kädellä ellei pallonkäsittely-taitoa. Pallon saa nostaa tai heittää vain liikkumisvaiheessa.

Ulos lentänyt pallo palautetaan peliin tuomarin tai avustajan toimesta seuraavan kierroksen alussa. Pallo potkaistaan kohti keskilinjan keskipistettä.

Pökertynyt pelaaja tiputtaa pallon ellei onnistu haasteessa. Loukkaantunutta vastaan on 1 taso, mutta liimanäpii-tason voi lisätä yritykseen pitää palloa.

Palloa kantava pelaaja ei voi sitoa ja pallonkantajan mättäessä tai kaataessa kohde saa +1 tasoa.

Maali syntyy heti kun pelaaja saa pallon vastustajan maalineliöön. Tätä varten pallon on oltava yhä pelaajan hallussa, mutta pelaaja saa olla pökertynyt, maassa tai loukkaantunut.

Liikkumisvaihe

Jokainen pelikierros alkaa liikkumisvaiheella. Tämä vaihe kestää 3 sekuntia ja se on pelijakson ainoa vaihe, jossa pelaajat voivat vapaasti liikkua ympäri kenttää.

Jos pelaaja kohtaa toisen pelaajan, hän voi koskettaa tätä molemmilla käsillä huutaen SEIS jolloin molempien pelaajien on välittömästi pysähdyttävä ja jäätävä odottamaan paikoilleen seuraavaa vaihetta. Jokainen pelaaja voi näin pysäyttää korkeintaan yhden toisen pelaajan.

Jos pelaaja juoksee tai kävelee vahingossa ulos pelialueelta, joku vapaaehtoinen avustaja työntää pelaajan välittömästi takaisin pelialueelle. Pelaajan on jäätävä kentän ulkopuolelle, ja loikkavaiheessa pelaaja loikkaa takaisin kentälle kaatuen samalla.

Kaatuneet pelaajat

Jos pelaaja on kierroksen alussa kumossa tai vahingossa kaatuu liikkuessaan, voi hän yrittää nousta ylös vapaasti kesken liikkumisvaihetta, ellei ole pökertynyt (ks. vaurio). Pökertynyt pelaaja ei voi liikkumisvaiheessa tehdä muuta kuin huojua paikallaan tai öristä maassa. Kumossa olevaa pelaajaa vastana käytetään suoraan potkimissääntöjä tai +1 sidontaa, ellei pelaaja yritä nousta ylös.

Jos kaatunut pelaaja pysäytetään, ennenkuin hän kerkiää nousta, saa mahdollinen pysäyttäjä +1 tasoa hyökkäyksiin häntä vastaan, ja ylösnouseminen epäonnistuu, jos hän häviää haasteen. Ylös yrittäminen ei vaikuta loikkien onnistumiseen, niissä taklaaja ei saa +1 tasoa.

Liikkumisvaihe kestää 3 sekuntia. Ulos kentältä juoksevat pelaajat heitetään takaisin avustajien toimesta. Kaatuneet pelaajat voivat nousta vain liikkumisvaiheen aikana.

Jos kaatunut pelaaja pysäytetään ennen kuin tämä kerkiää kunnolla ylös, pysäyttäjä saa +1 tason hyökkäyksessä häntä vastaan, ja jos hyökkäys osuu, nouseminen ei onnistunutkaan.

Loikkavaihe

Kun liikkumisvaihe on loppunut, tuomari huutaa LOIKKA ja kaikki pelaajat, jotka haluavat loikata, nostavat kätensä. Tämän jälkeen jokainen pelaaja, joka ei loikkaa, mutta ylettää liikkumatta koskettamaan molemmilla käsillään loikkaajaa voi yrittää taklata tämän pelaajan.

Tehdään haaste. Jos yksikin taklaaja voittaa, loikkaaja kaatuu paikalleen. Jos loikkaaja voittaa, hän voi tehdä yhden loikan haluamaansa suuntaan.

Loikkavaiheen alussa kaatuneen pelaajan vieressä seisova pelaaja voi loikkimisen tai taklaamisen sijaan potkia kaatunutta, ks. säännöt mättövaiheessa.

Kun ensimmäinen loikka on tehty, ne joilla on enemmän kuin yksi loikka voivat yrittää toista loikkaa, ja jälleen vieressä olevat voivat yrittää taklata, kunhan eivät ole itse loikanneet tällä kierroksella tai potkineet maassa makaavaa.

Raskasta panssaria pitävä pelaaja voi loikata korkeintaan kerran, vaikka hänellä olisikin paremmat taidot.

Jos pelaaja kaatuu loikkiessaan, hän ei voi välittömästi nousta vaan hänen on oltava maassa ainakin seuraavaan kierrokseen asti.

Mättövaihe

Loikkavaiheen jälkeen tuomari huutaa MÄTTÖ, ja jokainen pystyssä oleva pelaaja voi hyökätä jonkun vieressä seisovan pelaajan kimppuun tai potkaista maassa makaavaa. Loikannut, makaava tai pökertynyt pelaaja ei voi hyökätä.

Hyökätäkseen pelaajan on yletettävä koskemaan molemmilla käsillään jotakuta toista pelaajaa. Pelaaja ei voi siirtää jalkojaan ja kosketuksen on yletettävä ylävartaloon.

Mätössä mukana olevat tekevät haasteen ja tulos tulkitaan alla olevan taulukon avulla.

Erikoishyökkäykset: pelaaja voi halutessaan tehdä normaalin mättöhyökkäyksen sijaan kaadon, sidonnan tai väistön. Päätös tästä tehdään sanomalla KAATO, SIDONTA tai VÄISTÖ samalla hetkellä kun paljastaa KPS-merkin.

Pelaaja, joka ei voi hyökätä valitsee automaattisesti väistön. Hän tekee normaalisti haasteen muttei saa tehtyä vastustajalle mitään vaikka voittaisikin. Pökertynyt pelaaja ei voi käyttää väistötaitojaan. Maassa makaavaa vastaan saa +1 tason, jos ei halua vain potkia.

Mättö onnistuessaan voi tehdä kohteelle vauriota. Tehdään normaali vauriotesti, ks. alla.

Kaato onnistuessaan kaataa vastustajan.

Sidonta onnistuessaan sitoo kohteen. Kumpikaan ei voi tehdä mitään kunnes sidonta hajoaa, ja heidän kimppuunsa käydään kuin kaatuneen. Sidonta hajoaa, jos sitoja kaatuu, pökertyy tai päästää irti.

Pelaaja, joka loikkasi (tai oli pökertynyt tai maassa), ei voi mättää.

Maassa makaavaa tai sidottua pelaajaa vastaan käytetään potkimissääntöjä tai hyökkääjä voi yrittää sitoa kohteen +1 tasolla.

Mätössä molemmat käyttävät sitä taitoa, mikä sopii heidän valitsemaansa hyökkäystapaan. Voittaessaan efekti riippuu käytetystä hyökkäyksestä.

Jos mätössä on useita, kaikki tekevät samaan aikaan ja uhri voi saada monta yhtäaikaista osumaa. Tuplakaato ei vaikuta erikoisesti.

Palloa kantava pelaaja ei voi sitoa ja jos yrittää mättää tai kaataa, kohde saa +1 tason.

Maassa makaavien potkiminen

Seisova pelaaja voi loikka- ja mättövaiheessa normaalin toiminnan sijaan potkia maassa olevaa toista pelaajaa, jos ylettää koskemaan tähän.

Potkiessa kohteelle tehdään suoraan vauriotesti, ks. alempana.

Myös sidonnassa olevia pelaajia voi potkia tai hakata. Tällöin säännöt ovat kuten normaalisti, mutta sitoja voi päästää ensin irti, jolloin potkinta menee hukkaan (jos loikkavaihe) tai muuttuu normaaliksi mätöksi (mättövaiheessa), johon kohde kuitenkin voi vastata vain väistöllä.

Vuorossa voi potkia samaa kohdetta kaksi kertaa, jos haluaa. Ensin loikkavaiheessa ja sitten mättövaiheessa.

Vauriotesti

Kun pelaajaa hakataan tarpeeksi kovaa, hän voi loukkaantua. Tätä simuloidaan vauriotestillä.

Vauriotesti tehdään normaalina haasteena vaurioitetun ja hakkaajan (tai tuomarin) välillä. Puolustaja voi saada tasoja panssarista ja sitkeydestä, hyökkääjä käytetystä aseesta.

Jos hyökkääjä voittaa, kohde on pökertynyt seuraavan kierroksen ajan. Pökertynyt pelaaja ei voi liikkua, aloittaa mitään toimintaa eikä käyttää väistötaitoa. Mätössä pökertynyt valitsee aina väistön. Pökertyneen pelaajan on pideltävä päätänsä tai muuten näytettävä olevansa hieman sekaisin.

Lisäksi tehdään ylimääräinen tasoton haaste. Jos hyökkääjä voittaa sen, kohde loukkaantuu. Loukkaantunut pelaaja ei voi loikkia eikä saa enää juosta liikkumisvaiheessa. Lisäksi vastustajat saavat automaattisen ylimääräisen +1 tason häntä vastaan loukkaantumisen johdosta. Loukkaantuneen pelaajan on linkutettava ja näytettävä loukkaantuneelta.

Jos kohde on ennestään loukkaantunut ja loukkaantuu uudestaan, tulee hänestä vakavasti loukkaantunut. Vakavasti loukkaantunut saa vain kontata eteenpäin ja häntä potkitaan kuin maassa makaavaa. Muutoin kaikki loukkaantumisen haitat ovat voimassa.

Jos vakavasti loukkaantunut loukkaantuu vielä uudestaan, hän jää makaamaan maahan eikä voi tehdä enää mitään. Tuomari puhaltaa pelin poikki asian huomattuaan, ja kriittisesti loukkaantunut pelaaja haetaan pois kentältä. Peli jatkuu tämän jälkeen. Katkon aikana muut pelaajat eivät saa liikkua.

Loukkaantumisia ei voida hoitaa kesken ottelun, eli seuraavan pelijakson tai -erän alussa pelaaja on yhä yhtä huonossa kunnossa. Käytännössä edellisen erän aikana pelaaja on niin adrenaalihuumassa ettei havaitse pahaa loukkaantumistaan kovin selvästi. Pelitauolla häntä sitten hoidetaan sen verran, että seuraavan pelijakson alussa adrenaalin vähennyttyä peliteho on samassa kuin aikaisemmin.

Vauriotesti tehdään, kun joku onnistuu mätössä tai kaataa brutaalisti. Jos hyökkääjä voittaa, kohde on pökertynyt, ja tehdään uusi tasoton haaste. Jos hyökkääjä voittaa sen, kohde on loukkaantunut.

Pökertynyt ei voi liikkua, voi tiputtaa pallon ja vain väistelee seuraavan kierroksen loppuun.

Loukkaantunut ei voi juosta eikä loikkia ja häntä vastaan saa ylimääräisen +1 tason uusinnan.

Vakavasti loukkaantunut voi vain kontata, eli on kokoajan maassa. Kaikki loukkaantumisen haitat pätevät.

Taidot ja varusteet

Murskapallopelaajille on varusteiden ja kokemuksen mukaan joukko esineitä ja taitoja, joilla voi vaikuttaa pelin kulkuun ja saada uusintoja. Varusteet saadaan sen mukaan kuinka joukkue niitä otteluun tuo (ks. yleissäännöt) mutta taidot pelaajat saavat kokemuksella. Lisäksi jotkut pelaajat voivat olla ihan ruumiinrakenteensa takia erikoisia.

Ominaisuudet, varusteet ja taidot ovat:

Varuste/taitoEfekti
Raskassaa +1 tason kaatoyrityksiä vastaan, mutta vain puolustuksellisesti, max 2 loikkaa
Kevyt panssari+1 taso vauriotestiin puolustautuessa
Raskas panssari+2 tasoa vauriotestiin puolustautuessa, maksimi 1 loikka
Nuija+2 taso vauriotesteihin mätössä ja potkimisessa
Koukku+1 taso kaatoon, +1 taso vauriotestiin mätössä ja potkimisessa
Mättäjätasoja mättöön
Kaatajatasoja kaatoon
Sitojatasoja sidontaan
Väistäjätasoja väistöön ja loikkausväistöön
Taklaajatasoja taklaukseen
Loikkaaja1 loikka per taso, maksimi 3
Liimanäppitasoja pitääkseen pallon kaatuessaan tai pökertyessään
Potkija+1 taso vaurioon potkiessa, ei aseen kanssa
PallonkäsittelyVoi käsitellä palloa molemmilla käsillä

Taitotasot
Pelaajalla voi olla useimmat taidot otettuna monta kertaa. Tyypillisesti nopeilla pelaajilla on 2 tai jopa 3 loikkaa. Jos pelaajalla on taito useampia kertoja, saa hän vastaavasti enemmän tasoja vertailussa.

Kokemus
Pelaajat saavat ottelusta yhden tai kaksi kokemusta, jos jäävät henkiin. Tällä kokemuksella voi ostaa uusia taitoja tai parantaa vanhoja. Tarkemmat säännöt kokemuksen jaosta on yleissäännöissä.

Uusi taito maksaa 2 kokemusta. Vanhan taidon tason korottaminen maksaa nykyinen taso+2. Taso 3 on ehdoton maksimi.

Aseet

Jos pelaajalla on ase, hän tarvitsee molemmat kädet käyttääkseen sitä. Jos pelaaja kantaa myös palloa, hän ei saa aseestaan hyötyä ja lisäksi hän ei voi enää loikkia. Aseen voi kuitenkin tiputtaa koska haluaa, mutta myös vastustaja voi poimia sen.

Loukkaantuneen pelaajan on tehtävä haaste, ja ellei voita sitä, tiputtaa aseensa. Tähän haasteeseen saa automaattisesti +1 tason, mutta toisaalta loukkaantumisesta tulee vastaan ainakin 1 taso. Taitoa liimanäppi voi käyttää pitääkseen aseesta kiinni.

Jos pelaaja on vakavasti loukkaantunut, hän ei voi enää käyttää asetta. Sitä saa kuitenkin yhä kantaa mukana.

Ase vaatii kaksi kättä ja palloa samaan aikaan kantaessa ei voi loikkia eikä käyttää asetta.

Loukkaantunut pelaaja tiputtaa aseen ellei voita haastetta. Tähän saa yhden uusinnan jonka loukkaantuminen kumoaa.

Vakavasti loukkaantunut ei voi käyttää asetta.

MURSKAPALLO (c) Kalle Marjola 1997 http://www.iki.fi/marjola/