HACKED SPELLS: -------------- Jos taian efekti vaatii jonkinmoista vastustustestiä, saa testiin bonuksena VIP-tason ellei toisin mainita. Taioilla on parinkymmenen metrin kantama ellei jotain muuta mainita. Samanlaisten lumousten päällekkäisyys ei anna moninkertaista etua (tai haittaa), eikä mieleen vaikuttavat (= WIL-testi) vaikuta aivottomiin. Jos taian vaikutuksesta taikoja saa END:iä, saa cannonfodder taikojat myös saman verran woundeja lisää. =========================================== == Lore == APPRAISE POWER Lore Spell level 1 Sorcery (touch) Mana: 1 Paljastaa kosketetussa esineessä (tms.) olevien taikojen vahvuusluokan ja Tien sekä arvion vaikutuksesta. Tämän taian taikomiseen saa +2 DETECT MAGIC Lore Spell level 1 Sorcery Mana: 1 Taikoja paljastaa taikojen vaikutuksessa olevat asiat ympärillään muutaman minuutin ajan. Tämän taian taikomiseen saa +2 REMOVE ENCHANTMENT Lore Spell level 1 Ritual (touch) Mana: 1 Taikoja tutkii luomuksen kaavan ja sen rakenteen; joka minuutin jälkeen INT testillä voi onnistua hajottamaan kohteesta yhden lumouksen, johon taika loppuu. Heitolla 1 homma loppuu välittömästi. ------------------------------------------- DETECT EVIL Lore Spell level 2 Sorcery Mana: 1 Taikoja havaitsee ympärillään olevat pahat lumoukset ja riivatut ruumiit hetken havaintona. Tämä taika on vastaava kuin ensimmäisen tason Light-spell IDENTIFY POWER Lore Spell level 2 Ritual Mana: 2 Taikoja voi yrittää selvittää kohde-esineen tms. lumousten ja voimien melko tarkan vaikutuksen, taikominen vaatii kunnon rauhaa ja muutaman tunnin WARD Lore Spell level 2 Ritual Mana: X Taikoja tekee maahan ringin, joma estää tiettyä olentotyyppiä kulkemasta sen halki jos se epäonnistuu POW-testissä vs. X. Voi vaikuttaa ainoastaan olentoihin, jotka eivät luonnollisesti kulje maan päällä tai eläimiin. ------------------------------------------- REVEAL MEANING Lore Spell level 3 Sorcery Mana: 1 Paljastaa kirjoituksen, kuvan tms. merkityksen, enintään muutama rivi ITEM LORE Lore Spell level 3 Ritual Mana: 2 Taikoja saa haluamastaan esineestä tietoon sen menneisyyden; kuka sen teki, ketkä sitä ovat käyttäneet, missä se on. Tiedot eivät ole välttämättä täysin tarkkoja ja osa voi jäädä selvittämättä. Tietoja selviää hitaasti vauhdilla 1 per muutama minuutti niin kauan kuin taikoja keskittyy esineeseen SPEAK WITH DEAD Lore Spell level 3 Ritual Mana: 4 Taikoja kutsuu taikomispaikassa kuolleen henkeä kertomaan kuolemansa aikoina tapahtuneista asioista. Taikoessa muutaman minuutein välein tehdään testi +4, -1 per aikayksikkö joka on kulunut (päivä, viikko, kuukausi, vuosi, 10 vuotta, 100 vuotta jne.), ja testin onnistuessa henki saapuu, ja vastaa taikojan kyselyihin, tosin saattaa valehdella. Heitolla 1 taika menee pieleen mutta taikoja saattaa vahingossa kutsua vihamielisen Ghostin, Wraithin tai Demonin. Henki vastaa enintään kolmeen kysymykseen. ------------------------------------------- DESTROY Lore Spell level 4 Ritual Mana: 6 Taikojalla on koko taikomisen ajan oltava käsissään (tai vieressään) kohde, jonka hän yrittää tuhota. Muutaman minuutein välein kohteen on onnistuttava TGN+POW -4 -testissä tai se tuhoutuu. Tällä taialla voi tehokkaasti tuhota sekä tavallisia esineitä että maagisia tavaroita. Tuhoutunut esine hajoaa palasiksi ja kaikki maagiset lumoukset yms. katoavat. FORGE Lore Spell level 4 Ritual Mana: 10 Taikoja sitoo jonkin taian pysyvästi johonkin esineeseen tai paikkaan. Taikominen vie useita tunteja, ja sen puolessavälissä taiotaan ko. taika esineeseen, ja taian vaikutus säilyy vähintään siihen asti kunnes Forgen taikominen päättyy. Lopuksi taikoja tekee onnistumisheiton, ja sen onnistuessa esine on nyt pysyvästi maaginen. Epäonnistumine johtaa esineen tuhoutumiseen tai vain väliaikaiseen lumoukseen. Esineeseen saatu pysyvä lumous säilyy kunnes esine hajoaa, ja antaa esineelle +2 POW kaikki tuhoamisyrityksiä vastaan. Normaalit lumouksen poistamistaiat eivät poista Forgella kiinnitettyjä taikoja. OUTER PLANAR CONTACT Lore Spell level 4 Ritual Mana: 4 Taikoja yrittää saada yhteyden Tuonpuoleisiin, onnistumismahdollisuus riippuu paljolti kohteesta, ja testi tehdään muutaman minuutin välein niin kauan kunnes yhteys saadaan tai taikoja kyllästyy. Lisäksi heitolla 1 yritys menee pieleen välittömästi. Saatuaan kontaktin taikoja voi kysyä yhden kysymyksen (johon voi sisältyä jatkokysymyksiä), joihin kohde yleensä vastaa totuudella =========================================== == Nature == ANIMAL WARD Nature Spell level 1 Ritual Mana: X Taikoja piirtää maahan ringin, jonka halki eläimet eivät kulkea jos epäonnistuvat POW -2 testin. vs X. Suojauksen vaikutus lakkaa jos joku rikkoo ringin, muutoin se katoaa vauhdilla 1 taso per päivä. Jos suojaus tehdään jotain tiettyä eläintä kohtaan, saa sellaiset eläimet -2 testiin ja muut +2 REGROWTH Nature Spell level 1 Sorcery (touch) Mana: 1 Hoitaa kaksi Hittiä, yhden woundin tai osan kasvia, esim. repeytyneen juuriston. Vaurio korjaantuu muutamassa minuutissa taikomisesta. REMOVE POISON Nature Spell level 1 Sorcery (touch) Mana: 1 Poistaa kohteesta myrkyn TANGLE Nature Spell level 1 Sorcery Mana: 1 Saa maaston juuret, oksat, köynnökset tms. n. 6 metrin pallukassa takertumaan alueella oleviin olioihin ja esineisiin n. STR 1-3 voimalla. WARP WOOD Nature Spell level 1 Sorcery Mana: 1 Saa kohdeesineen, jonka on oltava puuta, vääntymään ja hajoamaan. Vaikuttaa korkeintaan alle 10 sentin paksuisiin esineisiin. ------------------------------------------- ASPECT OF WOLF Nature Spell level 2 Enchant Creature Mana: 2 Kohde saa +1 STR, +2 END, +1 POW muutamaksi tunniksi CALL RAIN Nature Spell level 2 Ritual Mana: 5 Pilvet alkavat kerääntyä taikojan ylle, pilvettömän taivaan täyttymiseen menee puolisen tuntia. Pilvistä alkaa tämän jälkeen sataa vettä tai lunta lämpötilasta riippuen jos taikoja yhä keskittyy. CHAMELEONT Nature Spell level 2 Enchant Creature Mana: 2 Kohde muuttuu lähes läpinäkyväksi muodoltaan ja näyttää varusteineen maastolta. Kohde on hankala havaita ja osumiseen -1, heitto- ja jousiaseilla ylimääräinen -1 per 20 metriä (riippuu tosin maastosta). Vaikutus lakkaa muutaman tunnin kuluessa. SUMMON SWARM Nature Spell level 2 Ritual Mana: 2+X Taikoja kutsuu hyönteislauman häiritsemään X valitsemaansa vastustajaa. Kohde jonka kimpussa hyönteiset ovat saa -(6-TGN) kaikkeen toimintaan. Hyönteisparvien paikalle saaminen vaatii onnistunutta kutsuntaheittoa, joka on ympäristöstä riippuen testi +2..4:lla. Kun hyönteisparvi on saapunut pysyy se paikalla muutamia minuutteja ellei sitä jollakin keinolla tuhota. TRANQUILITY Nature Spell level 2 Sorcery Mana: 4 Poistaa taikojan ympäristöstä kaikki lumoukset (enchantments), jotka normaalikeinoin poistuvat. ------------------------------------------- ANIMAL FORM Nature Spell level 3 Enchant Creature (ranged) Mana: 3 Kohteen on onnistuttava POW -2 testissä tai muuttuu joksikin peruseläimeksi. Jos taikoja haluaa päättää eläimen, -2 taikomiseen. Eläin muistuttaa alkuperäistä ja luonto sekä muisti säilyy. Vaikutus kestää kunnes lumous poistetaan, tai vaihtoehtoisesti muutaman tunnin jos taikoja niin halusi taikomisen yhteydessä BERSERK Nature Spell level 3 Enchant Creature Mana: 3 Kohde kasvaa ja muuttuu hurjaksi ilmestykseksi: STR +2, END +3, SPD +1, TGN +1, POW +2. Vaikutus kestää muutaman minuutin, ja sen lopuksi kohde menettää d6 Hittiä (puolet woundeina, pyöristys alas) LIFEGROWTH Nature Spell level 3 Sorcery (touch) Mana: 4 Kasvattaa uuden raajan, korjaa kaikki Hitit tai woundit tai suuren kasvin. Kasvaminen takaisin kuntoon tapahtuu muutamassa minuutissa taikomisesta WRATH OF NATURE Nature Spell level 3 Enchant Creature (curse) Mana: 4 Taikoja kiroaa kohteen, jota siitä lähtien koko luonto metsästää ja vihaa; kasvisto estää kulkua ja eläimet käyvät kimppuun. Lumouksen saa poistettua vain taikojan käskysta tai lumouksen poistotaioilla, jos heitto 5+ onnistuu. Jos heitto on 1, leviää kirous koskettamaan myös poistamista yrittänyttä. ------------------------------------------- CALL LIGHTNING Nature Spell level 4 Sorcery Mana: 3 Taikoja kutsuu yllä olevista pilvistä salaman iskemään haluamaansa paikkaan. Salama ei ole mikään tarkkuusase, ja liikkuvaan kohteeseen on mahdoton osua, mutta rakennusten tuhoamiseen se on tehokas ase. Kohdepaikka saa STR 12 osuman. REINCARNATION Nature Spell level 4 Ritual Mana: 4 Taikoja yrittää siirtää kuolleen sielun uuteen ruumiiseen, sopivan ruumiin löytyminen (7+) testataan puolen tunnein välein, +1 per puoli tuntia. Heitolla 1 sielu karkaa toisiin ulottuvuuksiin, samoin kuin epäonnistuneessa taikomisessa WANDERWOODS Nature Spell level 4 Ritual Mana: 6 Tätä taikaa voi käyttää vain metsässä tai muussa maastossa, jossa näkyvyys on huono, ja se vaikuttaa yhtään paikkaan muutaman kilometrin sisällä taikojasta. Kaikki oliot, jotka täyttävät taikojan määrittelemän kriteerin, liikkuessaan maastossa eksyvät lopulta taikojan luo vaikka tarkoituksena olisikin mennä jonnekin muualle. Efekti säilyy niin kauan kuin taikoja jatkaa keskittymistä minuutin taikomisajan jälkeen. Oliot voivat vastustaa efektiä jos ovat tietoisia siitä; POW+WIL -4 -testissä on kuitenkin onnistuttava =========================================== == Light == DETECT EVIL Light Spell level 1 Sorcery Mana: 1 Taikoja havaitsee ympärillään olevat pahat lumoukset ja riivatut ruumiit hetken havaintona. Tämä taika on vastaava kuin toisen tason Lore-spell HEAL Light Spell level 1 Sorcery (touch) Mana: 1 Korjaa kohteelta kaksi Hittiä, yhden woundin tai pelastaa kuolevan ja pysäyttää verenvuodon. LIGHT Light Spell level 1 Sorcery Mana: 1 Luo hohtavan valopallon taikojan käteen, valaisee kuin kirkas soihtu puolisen tuntia BLESS Light Spell level 1 Enchant Creature Mana: 1 Luo kohteen ympärille hohtavan suojakentän muutamaksi tunniksi, antaa kohteelle +1 TGN RESIST FEAR Light Spell level 1 Enchant Creatures (ranged) Mana: X 10X kohdetta saa +2 kaikkiin testeihin vastustaakseen pelkoa sekä Fear ja Terror -taikoja. Lisäksi taika poistaa senhetkisen pelon ja tuo rauhallisuutta. Vaikutus kestää muutaman tunnin. TURN UNDEAD Light Spell level 1 Sorcery Mana: X Pakottaa X kohde-undeadia onnistumaan POW-testissä tai pakenemaan taikojaa muutamia minuutteja, jonka jälkeen vain älykkäät undeadit palaavat. ------------------------------------------- BANISH Light Spell level 2 Sorcery Mana: X Kohteen on tehtävä POW-testi vs. X tai perääntyy taikojaa 1 kierroksen per epäonnistunut luku. Undead saa vauriota yhden per epäonnistunut Demoni katoaa maan päältä takaisin Abyssiin DISENCHANT Light Spell level 2 Sorcery (touch) Mana: 2 Poistaa kohteesta kaikki normaalit lumoukset. HOLD STRIKE Light Spell level 2 Instant Mana: 1 Pysäyttää yhden iskun (-6 STR) kohdistettuna taikojaan. +1 Mana ja voi torjua vaihtoehtoisesti iskun kohti mitä tahansa muutaman metrin sisällä PUTRIFY BODY Light Spell level 2 Sorcery (touch) Mana: 2 Poistaa kohteesta yhden taudin tai myrkytyksen ------------------------------------------- CLEANSE Light Spell level 3 Sorcery (touch) Mana: 3 Kohde paranee kaikista taudeista, kirouksista yms. CURE SENSE Light Spell level 3 Sorcery (touch) Mana: 2 Palauttaa kohteelle näön tai kuulon tai muun aistin. HOLY LIGHT Light Spell level 3 Sorcery Mana: 4 Taikoja loistaa kirkkaana muutaman sekunnin, kaikkien, joihin taikoja haluaa vaikuttaa, pitää tehdä POW -2 testi tai perääntyä taikojan läheltä yhden kierroksen ajan per heitto alle 7. Undeadit menettävät perääntymisen sijaan kestoajan verran woundeja, ja demonit katoavat maan päältä takaisin Abyssiin RESTFUL SLEEP Light Spell level 3 Enchant Creature Mana: 3 Taikoja vaivuttaa kohteen rauhaisaan uneen, ja nukkuessaan kohde saa yhden woundin/2 hittiä tunnissa takaisin, ja taudit ja myrkytykset paranevat muutamassa tunnissa. Efekti häipyy kun kohde herää. Efektiä voi vastustaa POW-testillä. ------------------------------------------- AVENGER Light Spell level 4 Enchant Creature Mana: 4 Kohde saa +3 STR, END, TGN ja POW ja hohtaa valkoista valoa. Lumous kestää muutaman minuutin, ja sen vaikutusaikana kaikki vaurio mikä kohteeseen tulee tapahtuu myös taikojalle, eli jos kohde kivettyy, kivettyy myös taikoja jne. Tätä taikaa ei voi taikoa itseensä. HOLY WORD Light Spell level 4 Instant Mana: 6 Taikoja sanoo yhdelle kohteella sanan, joka pakottaa kohteen tekemään POW-6 testin; epäonnistuessa kohde pakenee yhden kierroksen per epäonnistuminen taikojaa, paitsi Undead jotka saavat saman verran vauriota, ja Demonit, jotka karkottuvat takaisin Abyssiin RESTORATION Light Spell level 4 Sorcery (touch) Mana: 5 Kohteen ruumis palautuu kuntoon, haavat häviävät ja raajat kasvavat takaisin. Vaatii pääosan ruumiista vähintään torsolla ja päällä. RESURRECTION Light Spell level 4 Ritual Mana: 6 Taikoja yrittää herättää kohteen henkiin, joka tekee VIP-testin puolen tunnein välein palatakseen henkiin. Heitolla 1 sielu karkaa toisiin ulottuvuuksiin samoin kuin taian epäonnistuessa. Jos ruumis ei ole kunnossa myös siitä pitää huolehtia. =========================================== == Mental == MANA SINK Mental Spell level 1 Instant Mana: 1 Kohdetaikojan on onnistuttava Mana control testissä -2 vs. Mana käytössä tai kaksi käytössä olevaa manaa valuu hukkaan MIND BLANK Mental Spell level 1 Enchant Creature Mana: 1 Kohde saa +4 kaikkiin testeihin vastustaa jotain mieleen kohdistuvaa taikaa, vaikutus kestää muutamia päiviä REPEL SPELLS Mental Spell level 1 Enchant Creatures (ranged) Mana: X Jos jonkin taian kohde on tämän taian lumouksen alla, tulee taikomiseen ylimääräinen -2 rangaistus. Lumous säilyy muutaman tunnin. Jos kohde haluaa vastustaa tätä taikaa, onnistuu se WIL -2 -testillä STUN Mental Spell level 1 Instant Mana: 1 Kohteen on tehtävä WIL-testi, tai hänen senhetkinen toimintonsa menee pieleen ja hän pysähtyy hetkeksi. ------------------------------------------- COUNTER SPELL Mental Spell level 2 Instant Mana: X Kohteelta valuu X hukkaan, ja mahdollinen taikominen menee pieleen jos käytössä oli X tai alle manaa. INVISIBLITY Mental Spell level 2 Enchant Creature Mana: 3 Niin kauan kuin kohde ei tee mitään, joka suoraan vaikuttaisi muihin tai kiinnittäisi heidän huomionsa, jokaisen katsojan on onnistuttava POW-4 testissä onnistuakseen 'vahingossa' havaitsemaan kohteen. Jos kohde tekee jotain hieman katsojaan vaikuttavaa, on testi ilman rangaistusta, ja kohde näkyy heti katsojalle jos kohteen toiminta varmasti kiinnittäisi katsojan huomion. Lumouksen vaikutus kohteessa häviää muutamassa tunnissa. JUMP Mental Spell level 2 Sorcery (touch) Mana: 2 Kohde voi tehdä lähes kymmenen metrin hypyn johonkin suuntaan ja laskeutuu lähes aina ilman ongelmia MIND TWIST Mental Spell level 2 Enchant Creature Mana: 3 Kohteen on onnistuttava WIL-testissä tai hänen ajatuksensa menevät sekaviksi, ja kohde saa -2 kaikkeen henkiseen toimintaan (mukaanlukien taikomiseen) ja -1 kaikkeen muuhun toimintaan. Vaikutus lakkaa muutaman päivän sisällä. ------------------------------------------- MASS INVISIBLITY Mental Spell level 3 Enchant creature and/or objects Mana: X Taikoja muuttaa X kohdeolentoa tai esinettä 'näkymättömiksi' kuten tason 2 taialla. Jos kohde on kooltaan ihmistä suurempi, +1 mana tarvitaan taikomiseen, ja jos kohde on pienen mökin kokoinen, +2 mana jne. Lisäksi taikomiseen tulee saman verran rangaistusta kuin suurimman esineen mana-lisä. Vaikutus jälleen muutaman tunnin ajan. PASSWALL Mental Spell level 3 Sorcery Mana: 2 Taikoja koskettaa seinään ja liukuu sen läpi jos sen paksuus on enintään muutaman metrin eikä siinä ole mitään eksoottisia materiaaleja. POWER TRANSFORM Mental Spell level 3 Sorcery (touch) Mana: 1 Taikoja muuttaa kohteessa olevat lumoukset manaksi ja saa 2 manaa käyttöönsä per lumous; normaali kontrollitesti on tehtävä seuraavan kierroksen alussa. SHIFT Mental Spell level 3 Instant Mana: 3 Taikoja siirtyy muutaman metrin johonkin suuntaan (jotenkuten taikojan päätettävissä), ei kuitenkaan esineiden läpi. STOP Mental Spell level 3 Instant Mana: 2 Kohteen on tehtävä POW+WIL -6 -testi tai jämähtää paikalleen, kunnes onnistuu testissä. Uuden testin voi tehdä ensin kierroksen päästä, sitten muutaman kierroksen ja lopuksi muutaman minuutin välein. Vaikutus pysyy kunnes uhri onnistuu vapautumaan tai lumous poistetaan WALL OF WILL Mental Spell level 3 Sorcery Mana: 3 Taikoja luo lähistölle enintään noin 6 metrin mittaisen näkymättömän seinän, jonka halki kulkeakseen olennon on onnistuttava POW+WIL -6 -testissä. Testiä voi yrittää joka kierros, mutta suurin osa alkaa etsiä uutta reittiä ensimmäisen epäonnistumisen jälkeen ellei ole täysin välttämätön päästä eteenpäin. Seinä ei vaikuta aivottomiin (undead) eikä esineisiin, ja katoaa muutaman tunnin päästä ellei sitä lumouksena poisteta sitä ennen ------------------------------------------- MASS STOP Mental Spell level 4 Encant Creatures Mana: X X kohteen on tehtävä POW+WIL -6 -testi tai jämähtävät paikalleen kunnes uusi testi onnistuu; uuden testin voi tehdä ensin kierroksen päästä, sitten muutaman kierroksen, ja lopuksi muutaman minuutin välein kunnes testi onnistuu. READ MIND Mental Spell level 4 Sorcery Mana: 3 Taikoja lukee yhden kohteen mieltä niin kauan kuin keskittyy. Pinta-ajatukset on helppo saada, mutta syvemmälle päästäkseen kohteella on POW+WIL -6 -testi vastustaakseen, ja testiin tulee ainoastaan -2 jos kohde aktiivisesti vastustaa. Jos kohde onnistuu testissä, saa hän tunteen siitä että joku yrittää sorkkia hänen ajatuksiaan. TELEPORT Mental Spell level 4 Instant Mana: 6 Taikoja siirtää ruumiinsa johonkin paikaan, jossa on aiemmin ollut =========================================== == Elemental == BREEZE Elemental Spell level 1 Ritual Mana: X Taikoja luo tuulenpuhalluksen, jonka voima on suurempi ulkoilmassa. Manan 1 tuuli on pienoinen vire, mutta kolmella manalla saa jo laivat liikkumaan. Tuulen teho kasvaa siten, että kierroksessa saa vireen (1 mana), ja tämän jälkeen teho kasvaa aina yhdellä puolessa minuutissa kunhan taikomista jatkaa ELEMENTAL WARD Elemental Spell level 1 Ritual Mana: X Taikojan on piirrettävä rinki suojattavan elementin vastavoimalla: Tulta vastaan on rinki tehtävä vedestä Vettä vastaan rinki on tehtävä tulesta Ilmaa vastaan rinki on tehtävä esim. mullasta tai muusta maasta Maata vastaan rinki piirretään ilmaan Elementin, jota vastaan suojaus on, on tehtävä POW -2 testi vs. X kulkeakseen ringin reunan halki. Suojauksen vaikutus lakkaa jos rinki hajoaa; joka sammuttaa tulen, kulkee ilman halki tms. FIREBLAST Elemental Spell level 1 Sorcery Mana: 1 Taikojan sormista laukeaa tulivana eteen, ja suoraan edessä oleva kohde saa STR 5 osuman, johon panssarit auttavat vain osittain johtuen aluevaikutuksesta, mutta kohde saa kestoon +SPD jos näkee hyökkäyksen (jos ei näe, VIP-bonus korvaa SPD-bonuksen) ICE GLACIER Elemental Spell level 1 Instant Mana: 1 Taikoja muuttaa jonkin tasanteen hetkeksi jääksi, ja jos joku juuri yrittää kääntyä tms. siinä, on kohteen tehtävä DEX-testi tai kaatuu IGNITE Elemental Spell level 1 Enchant Item Mana: 1 Kohde syttyy palamaan ja palaa muutaman kierroksen (kauemmin jos kohde normaalisti palaisi) RATTLE Elemental Spell level 1 Sorcery Mana: 1 Kohdepaikassa maa tms. tärisee hetken aikaa, esineet saattavat kaatua ja olio saa -1 DEX-testeihin RESIST Elemental Spell level 1 Enchant Creature Mana: 1 Kohde saa muutamaksi minuutiksi +2 TGN vs. tulta ja kuumuutta tai kylmyyttä ja jäätä tai salamointia vastaan. +1 Mana ja lumoous kestää muutamamia tunteja. ------------------------------------------- BLAST ATTACK Elemental Spell level 2 Instant Mana: 2 Pysäyttää yhden hyökkäyksen kohdistettuna taikojaan; nuoli palaa poroksi, isku osuu jääseinään (STR -6), tulipallo leviää sivuille. CONTROL WATER Elemental Spell level 2 Sorcery Mana: 2 Taikoja voi pysäyttää veden normaalin virtauksen lähistöllään ja pakottaa veden jäämään ylösalaisin oleviin sammioihin yms. Kontrolli häviää hitaasti muutamassa minuutissa. Kerralla voi vaikuttaa vain muutamaan kymmeneen litraan vettä, jonka voi kymmenkertaistaa +1 manalla (useita kertoja) ELEMENTAL BLAST Elemental Spell level 2 Sorcery Mana: 2 Räjäyttää kohteessa olevat lumoukset elementtienergiaksi, joka tekee kohteelle STR 3+1 per lumous -osuman. GLYPH OF WARDING Elemental Spell level 2 Ritual Mana: 3 Taikoja piirtää johonkin holviin tms. riimut, jotka laukeavat paikalle saapuvaan olioon ellei taikojan määrittelemää lausetta sanota; riimut aiheuttavat STR 6 salaman kohteeseen, johon panssarit eivät auta. Riimujen vaikutus lakkaa kun ne laukeavat tai muutama tunti on kulunut; käyttämällä taikomiseen normaalin minuutin sijaan useita minuutteja ja +2 mana kestävät riimut omia aikojaan useita kuukausia, kunnes ne hajoavat tai laukeavat. LIGHTNING BOLT Elemental Spell level 2 Sorcery Mana: 2 Taikojan kädestä kaartaa salama kohteeseen muutaman metrin päässä, aiheuttaa STR 6 osuman. Panssareista ei ole hyötyä. WALL OF ICE Elemental Spell level 2 Sorcery Mana: 3 Taikoja luo lähistölle enintään 6 metrin seinämän jäätä, josta läpikuultaa heikosti. Seinällä on TGN 4 ja WND 10 (reiän aikaansaamiseksi) ja se ylettyy pariin kolmeen metriin. Hajottamiseen voi tehokkaasti käyttää vain murskausaseita/kirveitä, mutta seinä katoaa viimeistään parin tunnin kuluttua ellei sitä ole aiemmin sulatettu/hajoitettu. Seinä ei ole oikeaa jäätä eikä auta vedenpuutteeseen sulatettuna vaan katoaa. ------------------------------------------- BANISH ELEMENTAL Elemental Spell level 3 Sorcery Mana: X Tällä taialla taikoja voi sammuttaa suuren tulen, kadottaa veden tai maatukkeuman, tai pakottaa elementin pois maan päältä. Elementin on tehtävä POW-testi vs. X, ja jos se epäonnistuu, elementti katoaa. DISINTEGRATE Elemental Spell level 3 Sorcery Mana: X Kohteen on onnistuttava POW+TGN-testissä vs. X tai hän hajoaa pölyksi. Taikoja saa -1 taikomiseen per 2 manaa taiassa. Jos kohde on esine, sen vastustustaso on pienillä esineillä 0-2, ihmisenkokoisilla 3-8 jne. FIREBALL Elemental Spell level 3 Sorcery Mana: 1 + X Taikojan kädestä lentää tulipallo, joka johonkin osuessaan räjähtää valtavaksi tulimyrskyksi, jonka säde on X metriä, ja joka tilan loppuessa pursuaa kunnes on saavuttanut tilavuutensa. Kaikki alueella olevat saavat STR 5 osuman, johon panssari auttaa vain osaksi. Jos kohteilla on jokin mahdollisuus suojautua, he saavat kestoonsa +SPD bonuksen. HURRICANE Elemental Spell level 3 Sorcery Mana: 4 Taikoja luo ympärilleen muutaman metrin päähän suuren ilmapyörteen, joka aivan lähellä heittää isotkin esineet menemään ja vielä kymmenenkin metrin päässä saa pienet esineet lentelemään. Taian vaikutus kestää niin kauan kuin taikoja keskittyy. RAVINE Elemental Spell level 3 Sorcery Mana: 4 Taikoja iskee jalkansa maahan ja siitä eteenpäin halkeaa kallio tai maa muutamankymmenen metrin päähän ja saa jyrkänteet sortumaan tms. Reitillä olevien on onnistuttava DEX-testissä tai tippuvat rakoon ja saavat STR 3 osuman. Raosta on hankala nousta ja saattaa juuttua paikalleen ellei saa apua. WALL OF FIRE Elemental Spell level 3 Sorcery Mana: 4 Taikoja luo lähistölle enintään 6 metrin liekkiseinämän, jossa liekit nousevat aina muutaman metrin korkeuteen ja tuntuvat todella kuumilta. Olentojen on onnistuttava POW -2 testissä uskaltaakseen läpi, ja seinään törmäyksestä saa STR 5 osuman. Seinän läpi näkee vain heikosti mutta se katoaa viimeistään muutaman minuutin kuluttua ------------------------------------------- EARTHQUAKE Elemental Spell level 4 Sorcery Mana: 8 Taikojan edessä muutaman sadan neliömetrin alueella maa tärisee ja siihen aukeaa suuria railoja, jonne tippuessaan oliot musertuvat palasiksi. Kaikkien alueella on tehtävä DEX-testi pysyäkseen jaloillaan, ja epäonnistuessaan heitolla d6 5+ kohde tippuu railoon jossa saa satunnaisin aikavälein (heitolla d6 5+ joka kierros) STR 8 osuman. Taian vaikutus kestää niin kauan kuin taikoja siihen keskittyy. FREEZE Elemental Spell level 4 Sorcery Mana: 4 Kohde saa STR 8 osuman, ja jos kohde kuolee siihen, jäätyy hän kivikovaksi jääpatsaaksi PETRIFICATE Elemental Spell level 4 Sorcery Mana: 6 Kohteen on onnistuttava POW+TGN -6 -testissä tai muuttuu kivipatsaaksi. SUMMON ELEMENTAL Elemental Spell level 4 Ritual Mana: X Taikoja avaa kanavan maan ja elementtitason välille ja kutsuu sieltä elementin voimaltaan X häntä palvelemaan. Taikominen vaatii muutaman minuutin rituaalin, jonka jälkeen tehdään onnistumisheitto, johon tulee -4 jos paikalla ei ole isoa pätsiä/vesiallasta tms. josta elementti voi ilmestyä. Jos elementti ilmestyy, on se taikojan kontrollissa kunnes hän käskee sen poistua. Jos taikojan keskityyminen häiriintyy, irtaantuu elementti hänen kontrollistaan ja saattaa muuttua agressiiviseksi. =========================================== == Dark == DEATH RUNE Dark Spell level 1 Enchant Weapon Mana: 2 Kohdease saa +2 vauriotesteihin eläviä vastaan auringonnousuun asti DEMON WARD Dark Spell level 1 Ritual Mana: X Taikojan on piirrettävä maahan pentagrammi, ja taian valmistuttua demoni ei voi kulkea sen rajojen halki ellei onnistu POW -X testissä, jossa X on taikomisessa käytetty mana. Jos taikoja osaa tehdä suojauksen tiettyä demonia varten, tulee tämän testiin -4, ja muut saavat +2. Taian vaikutus häviää 1 per päivä, mutta viivojen pyyhkimenkin tuhoaa vaikutuksen. FEAR Dark Spell level 1 Sorcery Mana: X Taikoja saa 5X kohdetta perääntymään taikojan edessä jos kohteiden POW on 3 tai alle, jos kohteella on korkeampi POW tai haluaa vastustaa, POW -2 testillä se onnistuu, ja testata voi joka kierros WALL OF SHADOWS Dark Spell level 1 Sorcery Mana: 2 Taikoja luo lähistölle enintään 6 metrin seinämän pimeyttä, josta läpi ei tule yhtään valoa. Seinämän korkeus on muutama metriä, ja kulkeakseen sen läpi olion on onnistuttava WIL+POW -2 -testissä, jota testiä voi yrittää joka kierros kunnes pääsee läpi. Testissä tarvitsee onnistua vain kerran, sen jälkeen voi seinämän läpi liikkua vapaasti. Seinämä katoaa muutamankymmenen minuutin kuluttua WEAKNESS Dark Spell level 1 Enchant Creature (ranged) Mana: 1 Jos kohde epäonnistuu POW-testissä, saa hän -2 STR auringonnousuun asti ------------------------------------------- ANIMATE DEAD Dark Spell level 2 Enchant Dead Creature Mana: 3 Kohderuumis nousee "henkiin" ilman mieltä ja älyä, ja tottelee taikojaa tuhoutumiseensa asti. Animoidulla oliolla on SPD 1 mutta TGN ja POW yhden korkeampi kuin eläissään. Vain eläneiden ruumiit voi animoida. Vaikutus lakkaa lumouksen poistuessa tai auringonnousun aikaan. Päivänvalossa luomus pysyy kasassa vain muutamia tunteja. BANISH DEMON Dark Spell level 2 Sorcery Mana: X Kohdedemonin on tehtävä POW-testi vs. X tai kaikkoaa maan päältä takaisin Abyssiin. Testiin tulee -2 jos demoni on demon wardin, jota se ei voi ylittää, sisällä. DARKNESS Dark Spell level 2 Sorcery Mana: 1 Ympäristö muuttuu täysin pimeäksi ja ympäristön normaalit äänet lakkaavat muutamaksi minuutiksi. +2 mana taikoessa ulkoilmassa. DRAIN ENERGY Dark Spell level 2 Sorcery (touch) Mana: 1 Taikoja imee kohteessa olevat lumoukset itseensä kestoksi ja energiaksi, ja taikojalla on +1 END tunnin per lumous kohteessa. Jos tämän taian taikominen epäonnistuu, taikoja saa STR 3 osuman jota ei voi vastustaa millään ja lumoukset jäävät esineeseen. PARALYZATION Dark Spell level 2 Enchant Creature (ranged) Mana: 2 Jos kohde epäonnistuu POW-testissä -2:lla, hän halvaantuu muutamaksi tunniksi. ROT Dark Spell level 2 Enchant Creature (ranged) Mana: 2 Kohdeolio sairastuu vakavasti vastaavaan tautiin kuin Tomb Rot ja joka päivä menetää yhden END:ä ellei POW -2 -testi onnistu. Vaikutus säilyy kunnes poistetaan tai kohde kuolee. ------------------------------------------- DRAIN LIFE Dark Spell level 3 Ritual (touch) Mana: 3 Taikoja imee kohteesta elinvoimaa itselleen; joka kierros kohde saa yhden woundin (tai 2 hittiä) ja taikojalta paranee 2 Hittiä (tai yksi woundi). Jos taikojalla ei ole enää vauriota, saa hän +1 END joka kierros. Taika vaatii jatkuvaa ihokontaktia, ja jos taikoja saa bonus-kestoa, katoaa se auringonnousuun mennessä. Kohteesta ei voi imeä alle -1:een woundiin tai 3x ENDiin (VIP) RAISE DEAD Dark Spell level 3 Sorcery Mana: 2+X Taika saa X ihmisen ruumiista nousemaan ylös luurankoina ja zombeina, jotka tottelevat taikojaa kuuliaisina ilman älyä tai tahtoa. Taian vaikutus lakkaa muutamassa tunnissa päivänvalossa tai viimeistään auringonnousun aikaan SUMMON DEMON Dark Spell level 3 Ritual Mana: X Taikoja kurottautuu Abyssiin ja kutsuu sieltä POW X:n demonia luokseen. Joka minuutti testi vs. X, ja heitolla 5+ demoni ilmestyy. Jos heitto on 1 saapuu paikalle joku täysin odottamaton demoni, joka normaalisti on huomattavasti vahvempi.Jos läheisyydessä on Demon Wardi, ilmestyy demoni siihen. Tämän taian taikomista helpottaa huomattavasti erilaiselta materiaalit, joista voi saada saapumisheittoon bonusta enintään X:n verran. Muutamia esimerkkejä: Uhrieläin, pieni +2 Uhrieläin, iso +4 Ihmisuhri +6 Viaton neitsyt +10 TERROR Dark Spell level 3 Sorcery Mana: X X kohteen on onnistuttava POW+WIL -6 -testissä tai pakenee täydessä paniikissa muutaman minuutin taikojaa ------------------------------------------- DEATH SPELL Dark Spell level 4 Instant Mana: 2 + X X kohdetta saa STR 9-X osuman jota vastaan suojaa POW normaalin keston sijaan, muutoin normaalit vauriosäännöt. DEATH ARMY Dark Spell level 4 Ritual Mana: X Taikoja nostattaa X ihmisen tms. ruumiista ylös luurankoina ja zombeina jotka kuuliaisesti tottelevat taikojaa ilman älyä tai tahtoa, ja pysyvät maan päällä kunnes ne tuhotaan. Taikominen kestää muutamia minuutteja DEMONIC PORTAL Dark Spell level 4 Ritual Mana: 10 Taikoja avaa luokseen portin suoraan Abyssiin, josta alkaa piakkoin tulvia demoneita jotka janoavat elävien sieluja. Taikojalla on onnistumiseen aluksi -4, joka vähenee yhdellä minuutin välein, ja kun taikoja tuntee olevansa valmis, tekee hän taian onnistumisheiton. Jos taika onnistuu, portti aukeaa, muutoin se pysyy kiinni. Jos onnistumisheitto on 3 tai alle (muutosten jälkeen), taikoja imeytyy itse Abyssiin ja portti ei aukea. Portti pysyy auki sitä kaummin mitä paremmin heitto onnistui, seiskalla muutamia minuutteja kun jollain kympillä päiviä. Portin voi tuhota kuten normaalit lumoukset.