3-Live-BB Pelaajat
Taidot ja varusteet
Huom: sanoja taito ja ominaisuus käytetään sekaisin, mutta
yleensä vastaava asia, eli jos jokin kumoaa taidon, se voi kumota
ominaisuuden, taidon, varusteen tms. Mitään taitoa tai ominaisuutta
(pl. harppaus) ei voi olla montaa kertaa.
Perustaidot
- Harppaus: saa ottaa yhden harppauksen harppausvaiheessa.
Tämä taito voi olla useita kertoja, kuitenkin korkeintaan 4 kertaa.
Kookkaat pelaajat on rajoitettu kahteen harppaukseen.
- Heittäjä: saa heittää pallon heittovaiheessa
- Joukkokaataja: voi lyödä vaikka kuinka monta kohdetta samaan
aikaan
- Liimanäppi: voi nostaa pallon jo heittovaiheessa. Jos myös
heittäjä, ei voi heittää samassa vaiheessa palloa! Myöskään
vauhtinousija ei voi samantien nostaa palloa.
- Likainen pelaaja: potkiessa makaavaa, kumoaa joko yhden
ominaisuuden tai voittaa tasapelit panssaritestissä. Jos uhri
pokertyy, kumoaa ominaisuuden kestävä loukkaantumistestissä tai
voittaa tasapelin.
- Likainen taklaaja: jos pelaaja kaataa jonkun taklauksella,
kohteelle heti panssaritesti. Taklaaja ei kuitenkaan voi käyttää
taitoja tässä panssaritestissä tai seuraavassa loukaantumistestissa.
- Murskaaja: voittaessaan mätössä tai potkiessaan makaavaa,
kumoaa yhden ominaisuuden vastustajalta panssaritestissä tai voittaa
tasapelit.
- Mättäjä: voittaa tasapelit mätössä, ellei toisellakin sama
(tai vastaava) taito, jolloin kumoavat toisensa.
- Pallonriisto: jos pelaajilla on kiista pallosta, voi käskeä
toisia päästämään irti, elleivät myös pallonriistäjiä.
- Potkija: pelaaja on tarkka potkaisemaan palloa, ja voi
heittää sen aloituspotkussa potkaisemisen sijaan. Lisäksi potkiessa
makaavaa, kumoaa yhden ominaisuuden panssaritestissä tai voittaa
tasapelit.
- Pro: pelaaja on ammattilainen, ja hänen kokemuksensa
pelikentällä tuo hänelle voiton tiukoissa tilanteissa. Jos jokin
haaste päättyy ratkaisemattomaan tasapeliin, eli KPS-testi
uusittaisiin, pelaaja voi tässä vaiheessa käyttää
pro-taitoaan. Tällöin uusinnassa hän voittaakin tasapelit,
ellei vastustajakin käyttänyt pro-taitoa. Pro-taitoa ei voi
käyttää panssari- ja loukkaantumistesteissä, ellei pelaaja ollut lyöjä.
- Päällehyppy: voi kaataessaan kohteen itse kaatua perässä
päälle, vain mätössä ja vain jos ei itse kaatunut. Voittaa aina
tasapelit panssaritestissä, riippumatta kohteen ominaisuuksista.
Päällehyppääjä ja uhri eivät voi kumpikaan käyttää vauhtinousijaa
tällä kierroksella.
- Sieppari+: saa heittovaiheessa ottaa yhden loikan (ylöspäin
tai sivulle), kun pallo on ilmassa. Jos mitään ei heitetä, sieppari
ei saa liikkua.
- Syöksytaklaaja+: harppausvaiheessa voi ottaa yhden harppauksen
päästäkseen taklaamaan jotain, joka aikoo harpata tai harppasi.
Onnistui taklaus tai ei, syöksytaklaaja kaatuu automaattisesti (ei
panssaritestiä). Syöksytaklaaja ei ole saanut itse taklata.
- Taklaaja: kumoaa kohteelta taidon väistäjä tai
ketteryys, myos mätössä!
- Vauhtinousija+: pelaaja voi nousta ylös heti heittovaiheen
loputtua, ellei ole pökertynyt vielä seuraavan kierroksen (tai on
loukkaantunut).
- Väistäjä+: voittaa tasapelit väistäessään mätössä tai
harppausvaiheessa. Jos lyöjällä mättäjä, väistäja ja mättäjä kumoavat
toisensa.
Ominaisuudet
- Kestävä: voittaa tasapelit loukkaantumistestissä
- Ketterä: voittaa tasapelit väistäessään harppausvaiheessa
- KOOKAS: Voi käyttää tukijalkaa yltääkseen mättämään.
Aina kun kaatuminen uhkaa, pysyy pystyssä voittamalla KPS-haasteen
suoraan.
Pelaaja ei voi käyttää taitoja, joissa (+) nimen perässä.
- Kuolematon: pelaaja loukkaantuu vain hyvin, hyvin
harvoin. Lievä loukkaantuminen ei häneen vaikuta (lasketaan
pökertyneeksi), mutta vakava loukkaantuminen tai kuolema saa hänet
toimintakyvyttömäksi pelijakson loppuun asti. Pelikatkolla kuolematon
hoituu automaattisesti kuntoon.
- Pikkuruinen: häviää mätössä aina tasapelit, ellei
väistele tai kohdekin pikkuruinen, ja häviää uhrina panssaritesteissä
aina tasapelit. Pelaajaa voi heitellä kookkaat pelaajat, ja vain yksi
pelaaja voi taklata häntä per harppaus harppausvaiheessa.
- Panssaroitu: voittaa tasapelit panssaritestissä (vanha nimi
sitkeä)
- Voimakas: voittaa aina tasapelit mätössä, riippumatta
muiden mättötaidoista. Voimakas-ominaisuudet kumoavat toisensa.
Varusteet
- Kevyt panssari: kunhan pelaajalla on muutama suoja, ei
erikoissääntöjä ole käytössä.
- Raskas panssari: Jos pelaajalla on raskas panssari, voittaa hän
tasapelit panssaritesteissä. Pelaaja ei voi kuitenkaan käyttää taitoa
sieppari eikä yli kahta (2) harppausta kun on pukeutunut
raskaaseen panssariin!
- Suojaton: Jos pelaajalla ei ole mitään suojia, häviää hän
tasapelit panssaritesteissä, tai poistaa yhden suojaavan
ominaisuuden
- Salaiset aseet: ks. erikoissäännöt
"Yleiset" mutaatiot
- Hypnoottinen katse: pelaaja voi harppausvaiheen alussa yrittää
hypnotisoida yhden vieressään, voittamalla KPS-haasteen. Ketterä kohde
voittaa aina tasapelit, kömpelö häviää. Jos hypnotisoija voittaa,
kohde ei voi taklata ketään harppausvaiheessa. Ei vaikuta mättöön eikä
estä kohdetta harppaamasta tai potkimasta makaavaa.
- Kynnet: Kumoaa ensimmäisessä loukkaantumistestissä kestävän
tai voittaa tasapelin, mätössä ja makaavan potkimisessa.
- Lonkerot: Taklausvaiheen alussa pelaaja voi tarrata
johonkin vieressä olevaan pelaajaan lonkeroillaan, jos ei aio itse
harpata. Jos uhri yrittää harpata, hänen on ensin voitettava
KPS-haaste. Voimakas voittaa aina tasapelit, pikkuruinen
häviää. Tasapelillä uhri ja lonkeroinen pelaaja voivat käyttää
pro-taitoa, jos on. Jos harppaaja epäonnistuu haasteessa, hän ei voi
tehdä muuta harppausvaiheessa.
- Regeneraatio: pelaaja hoituu automaattisesti kaikista
loukkaantumisista pelikatkolla. Jos pelaaja kuolee, hän selviää siitä
voittamalla KPS-haasteen.
- Sarvet: pelaaja lasketaan voima-ominaisuuden omaavaksi,
jos ryntäsi mättöön. Tällöin pelaaja kuitenkin menettää
mättäjä-taidon, jos sellaisen omasi, tämän mätön ajaksi. Jos pelaaja
on valmiiksi voimakas, voittaa hän aina tasapelin.
Haitat
- Arvokkuus: pelaajalla on outo arvokkuuskäsitys. Jos hän
kaatuu tai loukkaantuu, muttei pökerry, hän joko viettää seuraavan
kierroksen maassa maaten turhautuneena tai sitten tulee hulluksi
raivoksi, ja saalistaa syyllistä loppupelijakson ajan, tehden
kaikkensa saadakseen uhrin hengiltä. Pelaaja itse päättää, kumman
vaihtoehdon valitsee.
- Epäaktiivi: pelaajalla on parempaa tekemistä kuin tulla
kentälle. Jokaisen jakson alussa KPS-tuomarin kanssa, ja jos pelaaja
häviää suoraan, ei voi tulla kentälle.
- Hidas: pelaaja ei voi enää juosta, vaan voi ainoastaan
kävellä liikkumisvaiheessa. Jos pelaaja nousee ylös, hän ei voi
samalla kierroksella enää liikkua liikkumisvaiheessa, ellei ollut
vauhtinousija.
- Kädetön: pelaaja ei voi käsitellä palloa.
- Kömpelö: pelaaja häviää aina tasapelit väistäessään taklausta
tai mättöä, ja voi käsitellä palloa vain yhdellä kädellä.
- Raivoaja: on pakko mättää jotakuta, joka valmiiksi vieressä
mättövaiheessa, eikä saa koskaan harpata, jos tämä estäisi
mättämisen. Lyö siis myös omia!
- Typerys: ennen jokaista kierrosta KPS-haaste tuomarin
kanssa. Jos suora häviö, ei voi kierroksen aikana muuta kuin väistellä.
Rodut
RotuKuvaus
Vakio-ominaisuudet
Edut/ haitat
Aloitustaidot tai
pelipaikka
Ihminen-
harppaus, kestävä
4/0Kaikki
KääpiöParta, lyhyt
panssaroitu, kestävä
4/0Kääpiö
PuolituinenPikkuruinen
pikkuruinen, harppaus, väistäjä
5/0
Linjamies tai sieppari
Haltia/ PimentohaltiaSuippokorvat, hoikka
harppaus, ketterä
4/0
Heittäjä, sieppari, rakentaja, linjamies
ÖrkkiVihreä, torahampaat
panssaroitu, kestävä
4/0Kaikki paitsi mutantti
HiisiPieni ja vihreä
pikkuruinen, harppaus, väistäjä
5/0Linjamies
SkavenRottamainen
harppaus-2
4/0Kaikki paitsi puolustaja
OgreKookas, vakuuttava
KOOKAS, murskaaja, kestävä, panssaroitu, voimakas, hidas,
kömpelö
5/2Ogre
PeikkoVihreä tai sinertävä, iso ja inha
KOOKAS, murskaaja, kestävä, panssaroitu, voimakas, hidas,
kömpelö, regeneraatio, typerys
7/31 taito
MinotauriIso, kaviot ja sarvet ja häntä
KOOKAS, murskaaja, kestävä, voimakas, sarvet, kömpelö,
raivoaja
6/21 taito
RottaogreKookas rotta, häntä
KOOKAS, murskaaja, kestävä, voimakas, raivoaja
4/1-
ZombiRuumis-look
kuolematon, hidas, kömpelö
3/2Linjamies
Kalmo*+Ruumis-look
ks. alla
+1/+2ks. alla
MuumioKäärinliinat
regeneraatio, murskaaja, kestävä, panssaroitu, voimakas,
hidas, kömpelö, kädetön
5/3Ei ole
VampyyriHampaat, kalpea
hypnoottinen katse, regeneraatio, harppaus, kestävä,
ketterä, mättäjä, epäaktiivi, arvokkuus
6/2Ei ole
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
Edut/haitat: Yhteenlaskettu määrä aloitustaitoja ja
ominaisuuksia sekä haittoja. Jotkut pelipaikat ja rodut voivat lisätä
sekä etuja että haittoja.
Aloitustaidot
Taidot riippuvat valitusta pelipaikasta:
- Heittäjä: heittäjä sekä 1 seuraavista: harppaus, väistäjä,
liimanäppi
- Sieppari: sieppari sekä 1 seuraavista: harppaus, väistäjä,
vauhtinouseminen
- Puolustaja: 2 taitoa seuraavista: mättäjä, murskaaja,
taklaaja, joukkokaataja, päällehyppy, likainen taklaaja
- Rakentaja: mättäjä sekä 1 seuraavista: taklaaja, väistäjä,
harppaus
- Linjamies: 2 taitoa seuraavista: mättäjä, likainen taklaaja,
taklaaja, likainen pelaaja, potkija
- Mutantti: 1 taito seuraavista: mättäjä, taklaaja, väistäjä,
potkija, harppaus sekä 1 mutaatio (valitse: ketterä, kestävä, pikkuruinen,
panssaroitu tai mikä tahansa yleinen mutaatio). Lisäksi voi ottaa
korkeintaan kaksi ylimääräistä mutaatiota, mutta jokaista kohden
otettava yksi haitta (valitse joku haitta, jota vielä ei
ole, tai poista joku vakio-ominaisuus).
- Kääpiö: 2 seuraavista: taklaaja, liimanäppi,
pallonriistäjä, heittäjä, potkija, harppaaja. Voi ottaa
haitan kömpelö ja/tai hidas, ja molempia vastaan saa yhden lisätaidon
(valitse: mättäjä, joukkokaataja, likainen pelaaja, murskaaja,
päällehyppy)
- Ogre: voi halutessaan ottaa yhden vapaavalintaisen
taidon, mutta samalla pitää ottaa joku haitta (valitse: raivoaja,
kädetön, epäaktiivi, arvokkuus)
Huomioita
Rotua valitessa on syytä ottaa huomioon, miksi pystyy
maskeeraamaan. Ulkonäöstä pitäisi olla melko helposti pääteltävissä,
mitä rotua pelaaja on. Lisäksi pelaajien kannattaa hieman katsella
keskinäisiä pituus- yms. eroja rotuja päättäessään.
Aloituspaikka ja siihen liittyvät taidot ovat vapaasti pelaajan itse
päätettävissä, mikään ei estä tekemästä joukkuetta, jossa on vaikka 10
heittäjää.
Kokemus: pelaajat saavat otteluista kokemusta, 2-3 riippuen
menestyksestä. Kerättyään tarpeeksi kokemusta, pelaaja voi ottaa
yhden uuden taidon, tai poistaa jonkun haitan. Lisäksi mutantit
voivat ottaa uusia mutaatiota alkuperäiseltä listaltaan.
Kokemusrajat ovat 4,8,12,16,20,25,30,35,...
*Kalmo on entinen pelaaja, jonka hautamaagi on herättänyt
takaisin elämään. Pelaaja saa ominaisuuden kömpelö tai menettää
ominaisuuden ketterä, sekä joko menettää taidon sieppari tai muuttuu
hitaaksi. Lisäksi pelaaja saa ominaisuuden regeneraatio.
Varusteet ovat täysin pelaajien oman viitseliäisyyden varassa,
kevyt panssari lienee aika hyvä idea suurimmalle osalle. Salaiset
aseet voi vapaasti tehdä, mutta niiden määrässä on syytä säilyttää
kohtuus, tuomari voi helposti alkaa vahtia hieman tarkemmin... On
syytä muistaa, että kädettömät eivät voi käyttää aseita, ja pommia voi
käyttää vain hiidet ja kääpiöt, jotka ovat ainoat pelaajat, jotka ovat
tarpeeksi hulluja moiseen.
3-live-BB versio 1.2, (c) Kalle Marjola 1998