3-Live-Bloodbowl 1.2
Uusittu 3-live-BB, versio 1.2. Viimeisin muutos 26.7.1998
Suurimmat muutokset
- Testit aina vain yksinkertainen KPS
- Kannatusjoukot poistettu, avustajien olemusta ei ole tarkoin
määritelty
- Maali syntyy vasta heittovaiheen lopussa, pallo palautetaan
kentälle heittovaiheessa
- Pelaajat loukkaantuvat helpommin, vähemmän loukkaantumistasoja
(vain loukkaantunut ja vakavasti loukkaantunut) ja vaihtoaitiosta
tullaan nopeammin takaisin.
- Palloa saa käytännössä kaikki käsitellä molemmilla käsillä
- Jos harppaan pelaajan, joka ei itse harpannut, viereen, saa tämä
välittömästi taklata
- Lisätty taito pallonriisto ja tarkennettu maasta nousemista sekä
kokemuksen siirtoa (2.5.)
- Muutettu vauriotesti panssaritestiksi selvyyden vuoksi,
tarkennettu väistämistä ja muutamaa muuta taitoa (3.5.)
- Muutettu sitkeä panssaroiduksi, selvyyden vuoksi. Selvennetty
salaisia aseita, taitojen ottamista ja kokemuksen siirtoa. (21.5.)
- Muutettu loukkaantumiset - kaikki loukkaantumiset tiputtavat pois
pelistä, mutta ne saa helpommin hoidettua. (21.5.)
- Muutettu kuolematon: vakava loukkaantuminen tai kuolema saa
kuolemattoman toimintakyvyttömäksi pelijakson loppuun. (15.6.)
- Muutettu kynnet (yksi ominaisuus loukkaantumistesteihin) ja
päällehyppy (kumpikaan ei voi käyttää vauhtinousijaa),
ratkaisemattomat tasapelit päättyvät aina toiseen testiin,
selvennetty muutamaa taitoa (26.6.)
- Yleisöllä ei ole mitään taitoja tms. ellei erikseen ole
sovittu (kaikenmaailman yleisömellakat jne.) (26.7.)
- Pelaaja saa punaisen kortin jos nahistelee pelikatkoilla (26.7.)
Yleistä
Alkusanat
3-live-BB on live-bloodbowlin kolmas versio. Tämä uusi versio on
osittain hyvin poikkeava vanhaan versioon, jotta a) peli toimisi
nopeammin b) olisi vähemmän muistettavaa c) peli olisi helpompi saada
kasaan. Tämä edessäsi oleva versio on kolmannen version
yksinkertaistettu versio.
Taustaa
Vuonna 2497 (vanhaa ajanlaskua) BB-liigaorganisaattori Karl Reaper
sai tarpeekseen kohonneista kenttämaksuista ja joukkueiden heikosta
motivaatiosta. Tämän takia hän matkusti kauas pohjoisille kaaoksen
jättömaille, ja laskeutui täällä syvälle ikivanhoihin Skandinavian
luoliin.
Täällä luolissa hän avuksi kutsumiensa demonien avulla louhi uudet
luolat ja tarkensi bloodbowlin säännöt näihin tarkoituksiin paremmin
sopiviksi. Kun kaikki oli valmista, oli aika jäädä odottamaan
saapuvia joukkueita...
Ensimmäisen joukkueen saavuttua paikalle ja hakattuaan ja pelattuaan
tovin Karl totesi, että Bloodbowl tarvitsi vielä hieman tarkennusta,
ja niinpä hän teki nämä nykyiset opukset.
Johdanto
3-live-BB on simuloitu fantasiapallopeli, jossa kaksi
joukkuetta yrittää tehdä mahdollisimman monta maalia peliajan
puitteissa. Peli on
äärimmäisen väkivaltainen luonteeltaan, mutta koska kyseessä on
simuloitu peli, kaikki väkivaltaiset toimet simuloidaan
kivipaperisakset-testeillä, lyhyesti KPS-haasteilla.
Toisin kuin vanhassa live-BB:ssä, tässä versiossa ensin loikitaan,
sitten vasta mätetään. Lisäksi maassa makaavien potkiminen on paljon
vapaampaa, mutta toisaalta kaatuminen ei välttämättä suoraan johda
panssaritestiin.
Teatreaalisuus
Koska kyseessä on larp-tyylinen peli, jossa tarkoitus on saada peliin
myös tunnelmaa, kaikkien simuloitujen tapahtumien näytteleminen
on erittäin suositeltavaa, kunhan homma pysyy turvallisena. Lisäksi
kaikkea on syytä larpata; avustajien huutaa kuin pahimmat kriitikot,
toimia lekureina ja maageina, ja pelaajien öristä, äristä, huudella,
psyykata, syödä kalusteita ja olla muutenkin "ingame".
Peli on luonteeltaan hieman fyysistä, joten hien nouseminen pintaan ei
ole odottamatonta. Kuitenkin liiallista innostumista kannattaa varoa
ettei tule oikeita loukkaantumisia. Vaarallista pelityyliä pelaavat
voidaan heittää pois koko pelitapahtumasta tuomarin toimesta.
Varusteet
Kaikki varusteet on syytä tehdä vaahtomuovista, styroksista, pahvista
ja muista pehmeistä aineista. Lätkä- tai jenkkifutissuojat ovat
ehdottomasti kiellettyjä! Samoin pelin hengen ja autenttisuuden
saavuttamiseksi mainos-t-paidat, siniset farkut, maastopuvut ja muut
vastaavat asusteet on syytä jättää sivuun.
Panssari tehdään yleensä vaahtomuovista (makuualustat),
jeesusteipistä (hopeinen ilmastointiteippi) ja styroksista. Piikikkäät
polvi- ja olkasuojat, nyrkkiraudat ja kypärät ovat yleisiä. Jos
pelaajalla on edes muutama suojakappale, hänet lasketaan
panssaroiduiksi, muutoin hän on suojaton, ja pökertyy
helpommin. Jos pelaajalla on paljon panssaria, eli suurin osa
ulokkeista suojattu ja jonkinasteista keskiruumiin suojaa, tuomarit
voivat päättää hänen olevan raskaasti panssaroitu, jolloin hän
saa ylimääräistä suojaa iskuja vastaan.
Sekalaisia huomioita
Avustajat
Avustajat ovat satunnaisia lekureita, kriitikoita, lakimiehiä,
cheerleadereita, hautamaageja ja muita erinäisiä avustajia, joita
ilman joukkue ei tule toimeen. Heitä voi esittää yksi tai useampi
katsoja, tai heidät kaikki voidaan vain kuvitella. Voidakseen
kuitenkin välittömästi kumota rangaistuksen, ainakin yksi oikea
avustaja on oltava, joka huomaa tapauksen ja tulee heti kitisemään
tuomarille (ks. tuomarit).
Tuomarit
Pelitapahtumassa itse pelaajien lisäksi on oltava ainakin yksi muu
henkilö: tuomari. Tuomari voi pukeutua selkeään mustavalko-raitaiseen
paitaan, ja pilli ja keltainen ja punainen kortti taskussa helpottaa
asioita. Jos tuomareita on useampia, yksi on päätuomari, joka
vastaa pelikierroksista.
Yksinkertaisuuden vuoksi tuomareita ei pitäisi hakata.
Jos joku välttämättä haluaa lyödä tuomaria,
tällä on ominaisuus mättäjä ja kestävä (ihmistuomari), ja ellei
pökerry, varmasti rankaisee pelaajaa punaisella kortilla. Jos
tuomarille käy jotain, peli on katkolla kunnes saadaan uusi tilalle.
Tuomareiden sana on laki, ja he voivat jakaa pelaajille keltaisia
ja punaisia tarpeen mukaan.
- Keltainen kortti on syytä antaa, jos pelaaja yrittää kentälle
salaisen aseen kanssa tai potkaisee palloa. Tämä heittää pelaajan pois
seuraavaan pelikatkoon asti.
- Punainen kortti heittää pelaajan pois loppupeliksi (tai no,
harvemmin), ja se voidaan antaa salaisen aseen käytöstä (vasta
pelijakson loputtua) tai yltiöpäisestä makaavan potkimisesta.
Kaikki rangaistukset ovat tuomarin harkinnan alaisina, ja varsinkin
heikommalla olevaa joukkuetta ei ole syytä rangaista kuin
äärimmäisissä tilanteissa.
Kun tuomari antaa kortin, joukkueiden avustajat voivat tulla
kritisoimaan tätä. Jos he voittavat KPS-haasteen tuomaria vastaan,
hänen on peruttava päätöksensä; avustaja onnistui muuttamaan hänen
päätöksensä.
Pelin rakenne
- Peli kestää kaksi (2) kahdeksan (8) pelikierroksen erää, ja
tarvittaessa jatkoaika, joka on vastaava, mutta loppuu ensimmäisene
maaliin.
- Pelin ja jatkoajan aloittava arvotaan kolikonheitolla, voittajan
valitessa, kumpi hyökkää ensin.
- Puolustava joukkue potkaisee pallon hyökkääjille, kun molemmat
ovat valmiina.
- Kierroksen alussa on syytä huutaa kovaa, montako kierrosta on tätä
erää jäljellä (2 kierrosta jäljellä, viimeinen kierros jne.)
Pallo
Pallo on hyvä tehdä jostain 30cm pituisesta vaahtomuovisylinteristä,
joka jeesusteipillä teipataan soikion muotoiseksi.
Lisähuomioina tuomareille ja muille avustajille:
- Palloa ei tosiaan saa potkaista kuin aloituspotkun aikana. Jos joku
sitä potkaisee, keltainen kortti syylliselle ja pallo
vastustajajoukkueelle, jollekin satunnaiselle pelaajalle.
- Aloituspotkussa peli aloitetaan, kun pallo on varmasti toisella
kenttäpuoliskolla. Jos potku menee ulos tai on muutoin viallinen,
pallo annetaan jollekin vastaanottavan joukkueen takakentän miehelle.
- Jos pallo joutuu kentältä ulos, liikkumisvaihetta EI
puhalleta poikki. Seuraavan heittovaiheen aikana joku tuomari tai
avustaja potkaisee pallon kentälle, tähdäten yleensä kohti kentän
keskiosaa. Koska potku tapahtuu heittovaiheessa, vain siepparit saavat
liikkua.
- Jos kentälle palautettu pallo tai pelaajan heittämä menee
samantien ulos, se välittömästi palautetaan kentälle. Heittovaihe
lopetetaan vasta, kun pallo on varmasti kentällä.
Kampanja
Pelaajat
Kampanjassa jokaisella (real-life) pelaajalla on oma hahmo,
pelaaja, joka on ilmoitettava luomisen jälkeen kampanjan
organisoijalle (tällä hetkellä allekirjoittanut). Hahmo luodaan
pelaajat-osiossa olevillla ohjeilla, ja se voi välittömästi alkaa
pelata.
Kaikista otteluista, joista kerätään kokemusta, on lähetettävä
organisjoilla tiedot, sekä osallistuneet pelaajat ja heille jaettu
kokemus (ks. alla). Organisoija kerää otteluista listan, josta voi
katsella joukkueita ja pelaajia.
Pelaajalla voi olla monta hahmoa, mutta samaan peliin ei
saa osallitus useammalla kokemusta keräävällä hahmolla, ellei
edellinen kuole eikä sitä nostateta kalmoksi.
Kokemus
Jotta pelaajat kehittyisivät ja kaikilla olisi hauskaa, peleistä saa
kokemusta, jonka avulla pelaajat oppivat uusia taitoja.
- Jokaisesta pelistä saa automaattisesti kaksi (2) kokemusta, jos
oli selvästikin pelissä (tuomarin päätös). Vain yhdelle hahmolle voi
saada kokemusta yhdestä pelistä!
- Molempien puolten paras hakkaaja (yhteispäätös) saa yhden (1)
ylimääräistä kokemusta
- Molempien puolten paras pallopelaaja (yhteispäätös, yleensä
maalintekijä tai heittäjä) saa yhden (1) ylimääräistä
kokemusta.
- Molempien puolten symppis (vastustajat päättävät) saa yhden (1)
ylimääräistä kokemusta. Symppis ei saa olla kumpikaan ylläolevista
- Tuomarin päätöksellä hävinnyt joukkue voi saada 1-5 ylimääräistä
symppispelaajaa (säälipisteitä), jos kerran olivat niin onnettomia.
- Yksikään pelaaja ei voi saada yli kolmea (3) kokemusta pelistä
- Saatu kokemus on käytettävä pelien välillä. Kokemuksella saa joko
uuden taidon tai voi poistaa haitan, rajat ovat:
4,8,12,16,20,25,30,35... Tarkemmat käyttökohteet pelaajissa.
Huomaa, että kokemus ei katoa minnekään, vaan taidot (hieman)
kallituvat kunhan niitä on otettu muutama.
- Kaikki kokemus ja pelattujen pelien määrä on ilmoitettava
liigalistoihin.
- Jos pelaaja pelasi täysin uudella hahmolla, voi hän heittää sen
menemään pelin jälkeen ja sen sijaan siirtää kaksi (2) kokemusta joko
kokonaan uudella hahmolleen tai jollekin vanhalle hahmolleen.
- Jos pelaajan hahmo kuolee tai hän haluaa lopettaa sillä
pelaamisen, voi hän siirtää puolet (pyöristys ylös)
kokemuksesta joko jollekin toiselle vanhalle hahmolleen tai uudelle
hahmolel, jonka tekee.
- Tuomarina toiminut pelaaja saa 2 kokemusta siirrettäväksi
jollekin pelaajahahmolleen.
3-live-BB versio 1.2, (c) Kalle Marjola 1998