Retro-turnaukset

Seuraava turnaus

Seuraava turnaus on kun saadaan aikaiseksi, loppukesästä 2008 tai myöhemmin.

Turnaustyyppi näillä näkymin: T0 no basic:

Muita vaihtoehtoja: T1.5 no arch-card

Yleistä

Retro-turnaukset ovat vanhoilla korteilla ja säännöillä pelattavia hupiturnauksia. Turnauksia on järjestetty vuodesta 1999 ja niitä järjestetään satunnaisesti pitkin vuotta. Seuraavat säännöt ovat kaikissa yhteiset:

Turnauksiin yleensä kannattaa ottaa mukaan pari muuta pakkaa, sillä eri pelit menevät eri tahtia. Vaihtokorttejakin voi toki ottaa mukaan.


Postituslista

Retro-turnauksilla on nyt postituslista, retro-mtg@alterego,fi. Listalle tulee kyselyt seuraavasta retro-turnauksesta (kunhan rittävän hyvin päätetty siitä) ja mainos siitä kun päivä on kiinnitetty. Lista on moderoitu ja sen arvioitu postimäärä on noin pari viestiä per turnaus (eli noin puolen vuoden välein). Listalle pääsee lähettämällä postia osoitteeseen retro-mtg-subscribe@alterego,fi.

Pidetyt turnaukset

Tähän mennessä pidetyt turnaukset ja niissä käytetyt pakkaformaatit:

  1. Type 1.5 (20.2.99, 12 osallistujaa)
  2. Type 1.5, pre-Mirage (2.4.99, 10 osallistujaa)
  3. Type 0 (12.12.99, 7 osallistujaa)
  4. Type 1.5, highlander (5.2.00, 8 osallistujaa)
  5. Type 0, max 2 samanlaista (24.4.00, 11 osallistujaa)
  6. Type 2 '95 (21.5.00, 9 osallistujaa)
  7. Type 1.5, aakkosdekit (2.7.00, 8 osallistujaa)
  8. Type 0, max 9 samaa tyyppiä (2.9.00, 7 osallistujaa)
  9. Type 0, highlander (14.10.01, 9 osallistujaa)
  10. Retro Tribes (9.12.01, 8 osallistujaa)
  11. Pentagram All-Goes Retro Highlander (1.9.02, 5 osallistujaa)
  12. Type 0 Big Ones (12.10.03, 9 osallistujaa)
  13. Type 1 Iron Man (21.12.03, 8 osallistujaa)
  14. Type 0, max 9 samaa tyyppiä (rerun) (20.3.04, 9 osallistujaa)
  15. Type 1.5, no basic set (23.5.04, 7 osallistujaa)
  16. Type 2 '95 (16.7.05, 9 osallistujaa)
  17. Type 0 random teams (22.1.06, 8 osallistujaa)
  18. Type 0.1 Pentagram (12.7.08, 5 osallistujaa)

Kisojen statistiikkaa on kerätty omalle sivulle (englanniksi). Satunnaisia uudempia pakkoja (DeSS-formaatissa) voi katsella pakkahakemistosta.

Rakennussäännöistä Type 1.5 on pysynyt vakiona ja sen kieltolista löytyy lopusta. Type 0 on hieman muuttunut aikojen saatossa ja sen lista löytyy retro type 0 -sivuilta. Erikoisista tyypeistä löytyy tieto kunkin turnauksen omilta sivuilta.

Turnausformaatti-ideoita

Seuraavanlaisia ideoita on ilmassa:


Pakat

Ellei toisin mainita, pakka on vähintään 60 korttia, jokaista korttityyppiä voi olla korkeintaan 4 (paitsi basic landit), proxyja ei käytetä ja sideboard palautetaan kierroksen alussa alkuperäiseksi.

Sideboard on yleisesti käytössä. Turnauksen aikana aina ensimmäisen erän jälkeen pelaaja saa vaihtaa kortteja sideboardin ja pääpakan välillä yksi yhteen. Uuden kierroksen alkaessa sideboad on palautettava ennalleen. Sideboard kannattaa kirjoittaa paperille, jos on yhtään vaarana, että unohtaa sen sisällön.

Lainakortteja on yleensä jossain määrin saatavilla, kannattaa kysellä. Vaikka sitten paikan päällä.

Laittomat pakat

Tilastollisesti virheellisiä kortteja on yleensä pari per turnaus. Mitään natsitusta ei haluta harrastaa, mutta vanhoista tavoista poiketen nykyisin on käytössä pieni näpäytys kämmäyksestä. Seuraavia sääntöjä käytetään laittomien pakkojen yhteydessä:

  • Laiton kortti vaihdetaan johonkin yleiseen korttiin, jolla on identtinen casting cost ja joka tekee mahdollisimman harmittoman asian, jos mahdollista. Vastustaja päättää, mihin korttiin. Esimerkiksi Type 0 pakasta löytyy Squ'ata Lander (2R). Sopiva vaihtokortti on Gray Ogre basic setistä. Hankalammat tapaukset hoidetaan tapauskohtaisesti.
  • Jos sideboard on liian iso, pelaaja poistaa heti siitä riittävän määrän kortteja.
  • Muut ongelmat säädetään tilanteen mukaan
  • Pelien alettua jokaisesta rakennusvirheestä pelaaja saa -1 pisteen. Tätä ei kuitenkaan lasketa mukaan swiss draw -vastustajia katsoessa.

Jo pelattuihin otteluihin pakkavirheillä ei ole vaikutusta. Eli jos tuntuu siltä, että vastustajan joku kortti oli laiton, kannatata asia tarkistaa heti. Jos kyseessä oli lainapakka, on se kutienkin lainaajan ongelma.

Korttityypit

Korttityypit (erilaisissa korttityyppirajoitusturnauksissa) ovat seuraavat:

  • Basic landit, ml. snow-covered
  • Non-basic landit
  • Artifactit, ml. artifact creaturet
  • Summonit
  • Enchantmentit, ml. enchant X
  • Sorceryt
  • Instantit
  • Interruptit, ml. mana sourcet (jotka siis lasketaan interrupteiksi)

Korttisetit

Ellei toisin mainita, seuraavat setit ovat sallittuja:

Unlimited/Limited
Arabian Nights
Antiquities
Revised
Legends
The Dark
Fallen Empires
4th Edition
Ice Age
Chronicles
Homelands
5th Edition
Alliances
Mirage
Visions
Weatherlight
Promotional (vain 7 korttia)

Uudempia kortteja kuin Weatherlight tai 5th edition saa käyttää vain jos kortit ovat alunperin ilmestyneet sallituissa seteissä. Proxyja ei käytetä, ja ei-englanninkielisistä olisi hyvä löytyä käännös. Promotional-korteista saa käyttää vain niitä, jotka ylläolevassa listassa (siltä varalta, että nuo webbisivut muuttuvat: listan pituus on 7 korttia). Uusempi promotional, portal jnpp. kortteja ei saa käyttää, elleivät ole ilmestyneet myös sallituissa seteissä.

Ulkomaankielisiä kortteja saa käyttää, mutta toivottavaa on, että käännös on helposti käsillä (internet voi olla rikki), eikä peli perustu 'tää nyt tekee tätä, kai' -tasoiseen menoon.

Retro type 1.5

Seuraavat kortit ovat kiellettyjä retro Type 1.5:ssä:

  • Any ante card (amulet, bronze tablet, contract, darkpact,..)
  • Power 9 (Ancestal Recall, Black Lotus, Mox Emerald, Mox Jet, Mox Pearl, Mox Ruby, Mox Sapphire, Timetwister, Time Walk)
  • Berserk
  • Candelabra of Tawnos
  • Chaos Orb
  • Divine Intervention
  • Falling Star
  • Library of Alexandria
  • Mirror Universe
  • Mishra's Workshop
  • Shahrazad
  • Underworld Dreams

  • Balance
  • Black Vise*
  • Braingeyser
  • Channel
  • Copy Artifact*
  • Demonic Tutor
  • Fastbond*
  • Fork
  • Ivory Tower
  • Maze of Ith
  • Mind Twist
  • Regrowth
  • Sol Ring
  • Strip Mine*
  • Wheel of Fortune
  • Zuran Orb

*extended highlander retro type1.5:ssä ei ole kielletty

Retro Tribes

Type 1.5, seuraavin lisäsäännöin:

  • Valitse 'tribe', joka on joku creature type
  • Kaikki kortit, joissa mainitaan (pl. kieltävästi/vastustajaan liittyen) tuo valittu creature type (siinä merkityksessä), ovat tribe-kortteja. (englanninkielisten mukaan, ja flavoreita ei lasketa)
  • Kortteja, jotka kuuluvat tuohon tribeen, pitää olla ainakin 20, joista ainakin 16 pitää olla creatureita (ml. artifact creaturet).
  • Muita ököjä (ml. artifact) kuin tribe-kortit ei voi olla. Ököiksi muuttuvia tai niitä tehtailevia (esim. Mishra's Factory, Living Lands) ei lasketa ököiksi tämän säännön puitteissa
  • Muita kortteja (pl. basic landit) voi olla jokaista vain yksi, extended highlander retro type 1.5:n bannilistalla (eli pakassa voi olla esim. yksi strip mine)
  • Kaikki creature type-hoserit ovat kiellettyjä (Suleiman's Legacy, An-Zerrin Ruins jnpp.)
  • Sideboard 8 korttia ylläolevin säännöin, ei auta 16/20 -rajaan.

Esimerkiksi jos valitsee elffit, pakassa voi olla kaikenmaailman tonttuja ja sitten esimerkiksi 4 Elven Lyrea ja Elven Fortressia. Jos valitsee Merfolkin, siellä voi olla Lord of Atlantis, koska se vaikuttaa Merfolkkiin. Tribe-sanasta tehty adjektiivi kelpaava myös, kuten 'angelic', 'elvish' ja 'cyclopean'. Näin ollen Legenda-pakassa saa olla 4 jokaista Legendary landia, ja vampyyripakassa voi olla 4 Vampiric Tutoria (ja Baron Sengir, koska se regeneroi vampyyreitä). Giant-dekissä voi olla 'giant spider' ja 'giant growth'. Sen sijaan Ant-pakassa Instantit eivät ole tribe-cardeja, eikä Juggernaut ole tribe-card Wall-pakassa (cannot be blocked by Walls ei kelpaa, koska kieltävä).

Lisänä vielä sellaista, että 'Brothers' pakasssa koko suku kelpaa (sisters, uncle, mother,..) ja 'King' pakassa koko monarkia (queen, princess, prince, royal,..). Toisaalta, Drake ei ole sama asia kuin Dragon eikä Summoner ole Wizard (joitain voitaisiin teoriassa ryhmitellä, mutta se on helposti ikuinen suo... vai onko vapaaehtoista?). Vastaavasti 'artifact', 'saproling', 'token', 'krovikan', 'tourach' jnpp. ei ole mikään ötökkätyyppi.

Huom: jotkut ukot ovat vaihtaneet tyyppiä myöhemmissä edikoissa (6th ja 7th). Näissä tapauksissa käytetään sallittujen settien muotoa, ei uudempaa. Eli Anaba Bodyguard ei ole minotauri, eikä Verduran Enchantress druidi.

Säännöt perustuvat alkuperäiseen Tribes-moninpeliin, mutta me pelaamme ihan kaksinpeliä, 60 pakalla ja omalla bannilistalla (meillä mm. ei ole color hoserit kiellettyjä). Mutta sivuilta voi lukea siitä, mikä kuuluu mihinkin Tribeen ja mikä ei. Apua korttien etsimiseen saa vaikkapa Brainburstin hakukoneella, joskin toimivuus ei taattu. Samasta hakukoneesta on myös paikallinen riisuttu malli.


Retro-pelisäännöt

Peleissä käytetään seuraavia sääntöjä, jotka ovat sekoitus vanhoja MtG-sääntöjä. Pistäkää mailia jos löytyy vikoja tai avoimia kohtia, säännöissä on pyritty yksinkertaisuuteen ja johdonmukaisuuteen siirtymättä kuitenkaan täysin uusiin sääntöihin (koska ne rikkoisivat monta asiaa vanhoissa korteissa).

Valitamme kauheaa kieltä. Kaikenlainen kikkailu näillä säännöillä on kielletty, eli jos löytyy porsaanreikiä, ilmoita välittömästi niin korjataan. Tarkoitus on, että ne ovat mahdollisimman yhteneviä vanhojen sääntöjen kanssa.

Yleisiä sääntöjä

  • Pelaaja kuolee, jos life on nolla tai alle phasen lopussa. Kuten mana burnin kanssa, taistelun alku/loppu lasketaan myös.
  • Pakat saa laskea
  • Mana sourcet ovat interrupteja kaikki
  • Aloittaja ei vedä korttia
  • Tramplen saa jakaa yhteen puolustajaan, josta kaikki yli
  • Korteista käytetään Moxperlin rulingeja, silloin kun eivät ole ristiriidassa näiden sääntöjen kanssa.
  • Maan pelaamiseen ei voi reagoida
  • Target tarkistetaan announcen ja resolutionin vaiheessa ja molempien aikana sen pitää olla legaali (eli esim. jos kloonaa ökön, joka terroroidaan, klooni fizzlaa)
  • Jos jokin efekti muuttuu laittomaksi, se katoaa (control magic mishra's factoryssa, animate dead protection from blackissa...)
  • Tapatut continuous artifactit eivät toimi (howling mine, winter orb jne.)

Kierros

  1. Untap phase: ei efektejä. Phasetus hoidetaan untapin yhteydessä.
  2. Upkeep phase: permanenttia ei voi käyttää ennenkuin sen upkeep on maksettu
  3. Draw phase: efektejä voi pelata ennen tai jälkeen kortinvedon
  4. Main phase: yhden taistelun voi julistaa, jonka julistukseen voi reagoida. Ks. taistelu tarkemmin alla
  5. Discard phase: kuten draw phase
  6. End phase/heal creatures: ei efektejä. Kaikki tapahtuvat samaan aikaan, eli pumppaus loppuu samalla kun vaurio katoaa jne.

Jokaiseen phase-vaihdokseen, jonka aktiivi pelaaja julistaa, voi reagoida efekteillä, jolloin julistaja voi perua vaihdoksen. Eli jos esimerkiksi aikoo lopettaa upkeepin ja toinen reagoi siihen, voikin jatkaa upkeeppia jne. Untapin, taistelun tai end phasen loppumiseen ei voi reagoida.

Jokaisen phasen saa aloittaa se, kenen vuoro on, eli toinen ei voi etuilla vaan on annettava rauhassa aikaa tehdä jotain.

Efektipinot

  • Pinoihin voi lisätä instant-efektejä niin kauan kunnes kumpikaan ei enää halua lisätä, jolloin aletaan pinon purkaminen takaperoin. Purkamisvaiheessa ei voi tehdä mitään efektejä (poislukien damage preventation -sivuefekti, ks. alla), mukaanlukien kaikki interruptit.
  • Interruptit poikkeavat siten, että ne muodostavat oman pinonsa keskelle normaalia efektipinoa, ja vasta kun tämä pino on tyhjä, palataan kasvattamaan alkuperäistä efektipinoa. Lisäksi interrupteja voi pelata lisää niiden omaan pinoon siinä vaiheessa, kun sitä pinoa puretaan. Esimerkki: A pelaa boltin, johon B ottaa manaa, ja kun mana saatu, B käyttää sen countteroidakseen boltin. Tähän responsena A untappaa ley druidilla landin, ja kun tämä efekti on tapahtunut, tappaa landin manaksi, ja kun tämä tapahtunut, tällä manalla counteroi B:n countterin. Interrupteja ei enää pelata, joten boltti menee läpi.
    Esimerkki: A taitoo fireballin ja forkkaa sen. B ottaa manaa. Interrupt-pinossa fork ja manan haku. Pinoa puretaan manan saamiseen asti ja B counteroi fireballin. Pinoa puretaan ja jäljelle jää fork, mutta koska fireballia ei enää ole (se on counteroitu), fork fizzlaa.
  • Molemmissa pinoissa sillä, kenen vuoro on, on oikeus pelata ensin korttinsa ja toisen pitää antaa tähän aikaa.

Damage preventation

Aina kun ökö tai pelaaja saa vauriota, käydään damage preventationissa, jossa vauriota voi estää. Esto kohdistuu ököön/pelaajaan, ei vaurioon. Jos vaurio vie ökön nollaan tai alle kestoon, se kuolee välittömästi. Jos se regeneroi, se palaa heti täydessä kunnossa.

Näin ollen pientä ököä ei voi mitenkään suojella uhkaavalta boltilta holy armorilla. Damage preventationissa on normaali pino, mutta vain efektejä, jotka jotenkin liittyvät vaurion vähennykseen tai vähentämisen estämiseen, voi pelata.

Damage preventaationiin ei mennä, jos otuksen kesto tiputetaan nollaan tai alle jollain efektillä, vaan ötökkä kuolee suoraan heti kun efekti resolvoidaan. Ötökkää ei voi siis regeneroida tai tässä vaiheessa pumpata.

Attack

Jos hyökkäys alkaa, sen vaiheet ovat seuraavat:

  1. Declare attackers: no effects (paitsi erityisesti tähän tarkoitetut)
  2. "Effect phase"
  3. Declare blockers: no effects (pl. tähän tarkoitetut)
  4. "Effect phase"
  5. Damage dealing: no effects. Jaa ensin first strike -vaurio, sitten normaali. Heti kun ökö kuolee (tai regeneroi), poista se taistelusta.

  • Lopun damage dealingin jälkeen ei ole aikaa efekteille ennen paluuta main phaseen
  • Kerran blokattu creature on blokattu, vaikka blokki muuttuisikin laittomaksi (esim. hyökkääjä alkaa lentää blokkaajien määrityksen jälkeen) ja vauriot jaetaan, ellei toinen poistu taistelusta
  • Taistelusta poistuneet (unsummon, regeneration jne.) eivät tee eivätkä ota vauriota, eikä niitä lasketa blokkaajiksi rampagen, tramplen jne. suhteen
  • Täpätty puolustaja ei tee vauriota, mutta ottaa normaalisti.

Pääsivu