Seuraava turnaus on kun saadaan aikaiseksi, loppukesästä 2008 tai myöhemmin.
Turnaustyyppi näillä näkymin: T0 no basic:
Muita vaihtoehtoja: T1.5 no arch-card
Retro-turnaukset ovat vanhoilla korteilla ja säännöillä pelattavia hupiturnauksia. Turnauksia on järjestetty vuodesta 1999 ja niitä järjestetään satunnaisesti pitkin vuotta. Seuraavat säännöt ovat kaikissa yhteiset:
Turnauksiin yleensä kannattaa ottaa mukaan pari muuta pakkaa, sillä eri pelit menevät eri tahtia. Vaihtokorttejakin voi toki ottaa mukaan.
Retro-turnauksilla on nyt postituslista,
retro-mtg@alterego,fi
. Listalle tulee kyselyt
seuraavasta retro-turnauksesta (kunhan rittävän hyvin päätetty siitä)
ja mainos siitä kun päivä on kiinnitetty. Lista on moderoitu ja sen
arvioitu postimäärä on noin pari viestiä per turnaus (eli noin puolen
vuoden välein). Listalle pääsee lähettämällä postia osoitteeseen
retro-mtg-subscribe@alterego,fi
.
Tähän mennessä pidetyt turnaukset ja niissä käytetyt pakkaformaatit:
Kisojen statistiikkaa on kerätty omalle sivulle (englanniksi). Satunnaisia uudempia pakkoja (DeSS-formaatissa) voi katsella pakkahakemistosta.
Rakennussäännöistä Type 1.5 on pysynyt vakiona ja sen kieltolista löytyy
lopusta. Type 0 on hieman muuttunut aikojen saatossa ja sen lista
löytyy retro type 0 -sivuilta. Erikoisista
tyypeistä löytyy tieto kunkin turnauksen omilta sivuilta.
Seuraavanlaisia ideoita on ilmassa:
Ellei toisin mainita, pakka on vähintään 60 korttia, jokaista korttityyppiä voi olla korkeintaan 4 (paitsi basic landit), proxyja ei käytetä ja sideboard palautetaan kierroksen alussa alkuperäiseksi.
Sideboard on yleisesti käytössä. Turnauksen aikana aina ensimmäisen erän jälkeen pelaaja saa vaihtaa kortteja sideboardin ja pääpakan välillä yksi yhteen. Uuden kierroksen alkaessa sideboad on palautettava ennalleen. Sideboard kannattaa kirjoittaa paperille, jos on yhtään vaarana, että unohtaa sen sisällön.
Lainakortteja on yleensä jossain määrin saatavilla, kannattaa kysellä. Vaikka sitten paikan päällä.
Tilastollisesti virheellisiä kortteja on yleensä pari per turnaus. Mitään natsitusta ei haluta harrastaa, mutta vanhoista tavoista poiketen nykyisin on käytössä pieni näpäytys kämmäyksestä. Seuraavia sääntöjä käytetään laittomien pakkojen yhteydessä:
Jo pelattuihin otteluihin pakkavirheillä ei ole vaikutusta. Eli jos tuntuu siltä, että vastustajan joku kortti oli laiton, kannatata asia tarkistaa heti. Jos kyseessä oli lainapakka, on se kutienkin lainaajan ongelma.
Korttityypit (erilaisissa korttityyppirajoitusturnauksissa) ovat seuraavat:
Ellei toisin mainita, seuraavat setit ovat sallittuja:
Unlimited/Limited
Arabian Nights
Antiquities
Revised
Legends
The Dark
Fallen Empires
4th Edition
Ice Age
Chronicles
Homelands
5th Edition
Alliances
Mirage
Visions
Weatherlight
Promotional
(vain 7 korttia)
Uudempia kortteja kuin Weatherlight tai 5th edition saa käyttää vain jos kortit ovat alunperin ilmestyneet sallituissa seteissä. Proxyja ei käytetä, ja ei-englanninkielisistä olisi hyvä löytyä käännös. Promotional-korteista saa käyttää vain niitä, jotka ylläolevassa listassa (siltä varalta, että nuo webbisivut muuttuvat: listan pituus on 7 korttia). Uusempi promotional, portal jnpp. kortteja ei saa käyttää, elleivät ole ilmestyneet myös sallituissa seteissä.
Ulkomaankielisiä kortteja saa käyttää, mutta toivottavaa on, että käännös on helposti käsillä (internet voi olla rikki), eikä peli perustu 'tää nyt tekee tätä, kai' -tasoiseen menoon.
Seuraavat kortit ovat kiellettyjä retro Type 1.5:ssä:
*extended highlander retro type1.5:ssä ei ole kielletty
Retro Tribes
Type 1.5, seuraavin lisäsäännöin:
Esimerkiksi jos valitsee elffit, pakassa voi olla kaikenmaailman tonttuja ja sitten esimerkiksi 4 Elven Lyrea ja Elven Fortressia. Jos valitsee Merfolkin, siellä voi olla Lord of Atlantis, koska se vaikuttaa Merfolkkiin. Tribe-sanasta tehty adjektiivi kelpaava myös, kuten 'angelic', 'elvish' ja 'cyclopean'. Näin ollen Legenda-pakassa saa olla 4 jokaista Legendary landia, ja vampyyripakassa voi olla 4 Vampiric Tutoria (ja Baron Sengir, koska se regeneroi vampyyreitä). Giant-dekissä voi olla 'giant spider' ja 'giant growth'. Sen sijaan Ant-pakassa Instantit eivät ole tribe-cardeja, eikä Juggernaut ole tribe-card Wall-pakassa (cannot be blocked by Walls ei kelpaa, koska kieltävä).
Lisänä vielä sellaista, että 'Brothers' pakasssa koko suku kelpaa (sisters, uncle, mother,..) ja 'King' pakassa koko monarkia (queen, princess, prince, royal,..). Toisaalta, Drake ei ole sama asia kuin Dragon eikä Summoner ole Wizard (joitain voitaisiin teoriassa ryhmitellä, mutta se on helposti ikuinen suo... vai onko vapaaehtoista?). Vastaavasti 'artifact', 'saproling', 'token', 'krovikan', 'tourach' jnpp. ei ole mikään ötökkätyyppi.
Huom: jotkut ukot ovat vaihtaneet tyyppiä myöhemmissä edikoissa (6th ja 7th). Näissä tapauksissa käytetään sallittujen settien muotoa, ei uudempaa. Eli Anaba Bodyguard ei ole minotauri, eikä Verduran Enchantress druidi.
Säännöt perustuvat alkuperäiseen Tribes-moninpeliin, mutta me pelaamme ihan kaksinpeliä, 60 pakalla ja omalla bannilistalla (meillä mm. ei ole color hoserit kiellettyjä). Mutta sivuilta voi lukea siitä, mikä kuuluu mihinkin Tribeen ja mikä ei. Apua korttien etsimiseen saa vaikkapa Brainburstin hakukoneella, joskin toimivuus ei taattu. Samasta hakukoneesta on myös paikallinen riisuttu malli.
Peleissä käytetään seuraavia sääntöjä, jotka ovat sekoitus vanhoja MtG-sääntöjä. Pistäkää mailia jos löytyy vikoja tai avoimia kohtia, säännöissä on pyritty yksinkertaisuuteen ja johdonmukaisuuteen siirtymättä kuitenkaan täysin uusiin sääntöihin (koska ne rikkoisivat monta asiaa vanhoissa korteissa).
Valitamme kauheaa kieltä. Kaikenlainen kikkailu näillä säännöillä on kielletty, eli jos löytyy porsaanreikiä, ilmoita välittömästi niin korjataan. Tarkoitus on, että ne ovat mahdollisimman yhteneviä vanhojen sääntöjen kanssa.
Jokaiseen phase-vaihdokseen, jonka aktiivi pelaaja julistaa, voi reagoida efekteillä, jolloin julistaja voi perua vaihdoksen. Eli jos esimerkiksi aikoo lopettaa upkeepin ja toinen reagoi siihen, voikin jatkaa upkeeppia jne. Untapin, taistelun tai end phasen loppumiseen ei voi reagoida.
Jokaisen phasen saa aloittaa se, kenen vuoro on, eli toinen ei voi etuilla vaan on annettava rauhassa aikaa tehdä jotain.
Aina kun ökö tai pelaaja saa vauriota, käydään damage preventationissa, jossa vauriota voi estää. Esto kohdistuu ököön/pelaajaan, ei vaurioon. Jos vaurio vie ökön nollaan tai alle kestoon, se kuolee välittömästi. Jos se regeneroi, se palaa heti täydessä kunnossa.
Näin ollen pientä ököä ei voi mitenkään suojella uhkaavalta boltilta holy armorilla. Damage preventationissa on normaali pino, mutta vain efektejä, jotka jotenkin liittyvät vaurion vähennykseen tai vähentämisen estämiseen, voi pelata.
Damage preventaationiin ei mennä, jos otuksen kesto tiputetaan nollaan tai alle jollain efektillä, vaan ötökkä kuolee suoraan heti kun efekti resolvoidaan. Ötökkää ei voi siis regeneroida tai tässä vaiheessa pumpata.
Jos hyökkäys alkaa, sen vaiheet ovat seuraavat: